Gå til innhold

ENVA rwy 14/32 og ENZV rwy's


Gisle Aalmo

Anbefalte innlegg

Jeg flyr ikke så mye i reallife, så jeg er ikke på Værnes ofte. Men kan ikke huske å noen gang sett rwy 14/32 i bruk. Stemmer dette? Brukes den ikke lenger?

Når det gjelder ENZV lurer jeg på hvordan bruken av RWY's er der. Har bare vært der et par-tre ganger selv, og brukte 18/36 hver gang. Hvordan er bruken av 11/29 her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på ENVA, men kan svare for Sola.

På Sola så brukes rwy 18/36 nesten bare til fly, mens rwy 11/29 brukes mest til Helikopter trafikk.

Det hender men det er ikke så ofte at de bruker rwy 11/29 til fly og, men da pleier det å være ganske kraftig vest/øst vind.

Grunnen til at de bruker 18/36 mest til fly er vel at det er mye bedre taxebaner til/fra rullebanen i forhold til rwy 11/29 der de må backtracke for å line up.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

I noen SAS-kart som jeg har (de er riktignok noen år gamle) er det landingskart for Fokker 50 på rwy 18. Riktignok er det begrensningen dagslys og tørr rullebane (det er vel derfor den sjelden er i bruk :-)

 

Mvh

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... joda jeg hadde topp utsikt til hendelsen. Satt oppe i tårnet. Skal sies at flygelederen, som forøvrig er en erfaren kar ga deg ros for å beholde roen da... vi små lo litt da du med "sirup" stemme sa Go around, Lima Charlie Lima på ekte nordtrøndersk "[smil]" ) Så ikke mye moro ut det første forsøket iallefall... bare så vidt du duppa vingen nedi... men men... Mange timer igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe..så du satt i tårnet du ja "[stort kom et vindkast så jeg havna en smule for langt uti grasset.. hadde liksom ikke prøvd så veldig mange sidevindslandinger før den gangen. Skal innrømme at jeg var litt nervøs da ja. Men jeg kom meg ned til slutt "[smil]" Har bare oppflyging igjen nå. Skal ta skolesjekk på fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...