Audun Dragland Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Endelig klart for flydagen på Kjeller! Nå er det vel 4 året på rad vi drar ut dit med ungene, men mørke skyer melder seg på horisonten. Kona skal til Ålesund og lander på ENGM 15:20 LT. Hun KREVER selvsagt å bli hentet. Sukk... Noen sjanse i det hele tatt til å rekke tilbake til Spitfire & F-16?? Program for de som ikke har sett det: (uten tidsangivelser) Formasjon 3 x Tiger Moth Schempp-Hirth DuoDiscus acro seilfly Fallskjermhopp fra Cessna PA-19 Piper Cub (Hans Petter Fure) DH82 Tiger Moth (Anders Håkensen) Saab 91B-2 Safir (Ivar Dyrdal) Formasjon acro 2 x Casa 1.131 - Bücker Jungmann (Ness/Skyrud) Casa 1.131 – Bücker Jungmann (Lars Ness) Fairchild PT-19 Cornell (Erling Wiig) Yak 52 (Terje Traaholt) Formasjon 3 x Saab Safir (Mauritzen/Holmedal/Håkensen) EAA something, diverse hjemmebyggede fly 2 stk North American T-6 Harvard (Virik/Andreassen) Cessna L-19 Birddog (Jarle Mauritzen) Fallskjermhopp fra DC-3 Dakota Alouette (Kåre Jan Johansen) Cap 10C (Steinar Østby) Extra 230 (Thore Thoresen) Supermarine Spitfire Mk XVI (Bertil Gerhardt) F-16 Falcon (Kent Harald Johansen) http://www.flydagen.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Grun Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Det kan vel bli litt vanskelig å få parkeringsplass når du kommer tilbake i 16 tiden? Gi frøkna penger til taxi ;P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy Halvorsen Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 I skrivende stund er jeg på jobb og klargjør Alouette II for kjeller. KJJ og jeg med følge ankommer tidlig morgen med helikopteret. Jeg og dama blir tilskuere og vil nyte showet. Gleder oss masse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Grun Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Gleder meg helt vanvittig. Håper det blir bra show av F-16 i år. Ser ut som at det ikke blir så ille vær: http://www.yr.no/sted/Norge/Akershus/Skedsmo/Kjeller/ EDIT: Endret link, da dama hadde vært inne og sjekket været et annet sted etter meg =P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Tror ikke du går glipp av så mye om du ikke får med deg F-16, Audun. Ja, man får litt etterbrenner, vapor osv., men den gjør neppe noe mer spennende enn et par overflyginger før den lander. Forøvrig burde det ikke være noe problem å få parkert etter 1600, bare dra over på den andre siden av rullebanen på skolen som ligger der, der kan du parkere. Så går du bak skolen og opp på den lille vollen som ligger der, så har du et veldig mye bedre sted å se showet fra, i tillegg til at det neppe er like trangt der. Jeg har stått der de siste to årene, og skal stå der i morgen også, skal du ta bilder er det ihvertfall å anbefale, da man slipper å ha motlys hele dagen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Dragland Skrevet 23. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2009 Tror ikke du går glipp av så mye om du ikke får med deg F-16' date=' Audun.[/quote'] Stor stas for barna på 4 og 6 vettu Takk for tipset om vollen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Grun Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Stor stas for meg på 22 også. Gleder meg som en unge til å se F-16 igjen =P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 "Schempp-Hirth DuoDiscus acro seilfly" Acro seilfly? Vel, vel... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Braastad Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Audun nr.3 gleder seg også Noen som vet sånn ca hvor lenge det pleier å vare? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fred Solli Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Flyprogrammet går fra ca kl.12.00 til kl. 16.00. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Grun Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 F-16 kommer vel kl 16.30 om jeg ikke tar heeelt feil.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Har tenkt å ta en tur innom før kampen LSK-Sandefjord 2min unna flyplassen men vi får se! :cool: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Braastad Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Jeg skal også på kampen, Anders. Vi rekker å løpe bort til Martins en tur også i mellomtiden? Hehe Men nå gleder jeg meg til å dra til Kjeller! Været ser bra ut, og det kommer nok til å bli masse folk. Jeg kommer til å stå ved skolen, sånn at jeg blir solbrent i nakken som vanlig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Grun Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Blir bra å se bildene =) F-16 var epic som vanlig =) Man fikk seg en bra helikoptertur også =) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 For en herlig dag, nok en braksuksee med fantastisk vær! Sees til neste år! All honnør til stevneholdere, arrangører og sponsorer! Og ikke minst deltakere! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 F-16 "displayet" i dag var faktisk ikke så hakkanes gærnt til å være et norsk F-16-display. Lenge siden jeg har sett en norsk F-16 fly oppned... Og knall at det var "692" som fløy Likte Allouette-displayet ganske godt også, og Spitfire var artig som vanlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Ruben Fjeldstad Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 ja var mye flott der! Fikk meg selv en tur opp i DC-3ern til Dakota Norway! er helt frelst! Vanvittig flott fly! Å de herlige grome lydene! Ellers takk for et flott show! Da er det bare å lade opp kameraet å gjøre seg klar til Rygge Airshow! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Noen som vet hva som skjer med SHF Mustangen??Er den ikke flybar lengre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander.Rønning Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Den står på amerikansk register, og da har den ikke lov til å fly i Norge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Hørtes rart ut.Den ble nektet og fly i fjor også vel? Og på siden til SHF,står det at den skulle fly på Kjeller i år.. Merkelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander.Rønning Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Ja, det var vel noe slikt som skjedde på Kjeller i fjor. Da fikk de jo beskjed etter at de hadde kommet dit at de ikke fikk fly. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Det er visstnok grunnen ja, ganske tåpelig med tanke på at den har flydd her i landet i ørten år før man plutselig fant ut at den ikke skulle få lov lenger. Men hvorfor skal det ha noe å si om den er amerikanskregistrert? Spiten er jo ikke registrert i Norge den heller... Jeg syns kanskje det er på tide at "Flydagen" utvikler seg litt, gjerne til å bli et "betalingsshow" slik at de får litt mer penger å rutte med og kan tiltrekke seg litt forskjellige maskiner, så man får litt variasjon fra år til år Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Grun Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Joda, men er jo en sjarm med gratis inngang også. Kjøper en del ekstra i kioskene pga det =P Synes det var færre fly der i år enn i fjor, og mindre info om flyene. Det var litt kjipt egentlig. Er det egentlig noen som filmet noe i år? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Bergane Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Si meg, skulle ikke den "nye" Spitfire'n til Biltema Norge være på Kjeller og ikke den med merlin motor fra Biltema Sverige? Ser det er den på bildene fra flydagen. Er ikke den Mk.XVIII klar enda? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Den er ihvertfall flygedyktig, den var jo innom Rygge tidligere i mai for fortolling. Joda, men er jo en sjarm med gratis inngang også. Kjøper en del ekstra i kioskene pga detJoa, men jeg hadde gladlig betalt noen kroner for et litt mer variert program. Hvor kult hadde det ikke f.eks vært å fått et ordenlig F-16 display dit? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Fredrik, synes du virkelig dette F16 displayet var bra? jeg synes det var rett og slett flatt og lite spennede med tanke på hvordan det kan gjøres. Det bråker og går fort, ingen tvil om at det er coolt, men det har ærlig talt hvert mere spenstige display på kjeller tidligere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Bra til å være et norsk display ja, men selvfølgelilg ikke noe særlig sammenlignet med displays som f.eks nederlenderene eller belgierene stiller opp med Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Yes, men det er coolt ikke missforstå meg.... :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy Halvorsen Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Var jo artig dette. Så mange med flott fotoutstyr. Og et meget fint bilde av vår AlouetteII i luften som er postet her på forumet. Et helikopter som også er fantastisk morsomt å fly. Vi bygger for øvrig en Alouette III for tiden, kanskje ferdig neste år. Vi hadde en fin dag, og ledelsen ville ha mer Helishow fremover etter dette. Vi fikk gode og hyggelige tilbakemeldinger fra publikum og arangøren. Grom lyd i F16 i lowpass. Takker for en fin dag med bra vær ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander.Rønning Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Når det gjelder F-16 displayet så er det litt vansklig å utnytte det fulle potensialet til maskinen når det er 2000ft restriksjon ift airspace restrictions pga Gardermoen. Videre så kan det være at flygeren hadde noen restriksjoner selv som gjorde at han ikke fløy kvassere enn det han gjorde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.