Gå til innhold

Kan landingshjul ta fyr altså?


Tom Arild Hansen

Anbefalte innlegg

Finnes noen ganske fascinerende videoer fra Airbus A340-600 Rejected Take-Off tester, som vel besvarer spørsmålet ditt ganske greit Tom Arild...

 

[video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hRzWp67PIMw&feature=response_watch

 

Her er samme testen sett fra utsiden:

 

[video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UocxPoUUnIQ

 

All energien bremsene absorberer blir til varme, og med den farten og vekten store fly har snakker vi mye energi...

 

[video:youtube]

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gummi og friksjon har gjerne den effekten att det til slutt tar fyr ja. ;)

 

Hjula står jo bomstille helt til de i en hastighet av 250 km/t treffer asfalten med ett smell.

Husker ikke i farta men så noen tall for friksjoinen til hjula i det de tar bakken og det var ikke småtteri akurat. Hjulskifte på en 747 tar rundt 40 minutter mener jeg når alt funka og dette gjøres temmelig ofte av naturlige årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

 

Joda, bremser kan bli utrolig varme, men det er som regel ikke metallet i bremsene som "brenner", men det blir saa varmt at det kan smelte og starter brann i andre i hjul/bremse komponeneter.

 

Hjulet selv vil som regel ikke starte aa brenne paa grunn av friksjon under landing, men har du en bremsefeil kan hjulet laase seg og skidde slik at det "slites" ned. Naar dekke er slitt helt ned og du starter aa skli paa felgen vil det gnistre en del, men noedvendigvis ikke starte aa brenne.

 

Vet ikke hva som har skjedd her, men en lekkasje i hydraulikksystemet paa bremsene kan starte en brann slik denne.

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde egentlig bare være glad for at det kun tok fyr (selv om det er svært alvorlig nok i seg selv) og at dekket ikke eksploderte, noe som kunne raskt ha ført til at tvillinghjulet hadde gått med i samme sleng og dessuten røsket med seg hydrolikkslanger etc. med seg i eksplosjonen og det i en god fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så vanlig heldigvis.

Hjul og bremser er faktisk ganske fasinerende.

Med 4 relativt små hjul og 4 bremser med metalliske, metall mot metall, eller carbon bremsedisker, carbon mot metall, er det nesten utrolig hvilke energier som tas opp gjennom disse. En RTO fra ca 250 km/t 50-60000 kg stoppes på ca 500 m.

Energien som utløses var mer opp bremsene, fra 10-15`c til 350-400`c på 8-10 sekunder.

Så hvis de da er i metall veier de ca 100 kg pr stykk.

Gå ut i bua og finn en blåselampe som klarer på varme opp 400 kg stål fra normal temp til 350-400`c på 8-10 sekunder. ?????

Og all denne energien går gjennom 4 dekk av gummi som har en kontaktflate mot asfalten på tilsammen ca 500 kvadrat cm. Nesten utrolig at det går ann.

 

Bortsett fra det så oppstår nesten alltid en hjulbrann, enten i lager fettet, eller i overgangen mellom felg og dekk(dekket sklir på felgen) Det er smelteplugger inne i felgen som ved disse høye tempraturer smelter og slipper Nitrogenet hjulet er fylt med inn mot bremsen for å hindre videre brann og for å kjøle brems og felg. Siden hjulets trykk ligger opå ca 130 psi (et bil hjul ca 30) blir det en ganske anselig mengde Nitrogen som er rimelig kald, grunnet trykkfallet. Grunnen til at hjulbrann nesten alltid slukker av seg selv er at det ikke finnes annet brenbart en gummi i området. Dagens hydraliske vesker er ikke brenbare, men ryker noe helt utrolig ved (fordampning) ekstrem tempratur.

 

Etter 33 år i denne bransjen har jeg ennu ikke sett eller reparert etter, en hjulbrann, så veldig vanlig er det heldigvis ikke. Men jeg har innspisert varme bremser, og opplevd at smeltepluggene har gått etter parkering. Heftig. Selv om jeg holdt på å gjøre i buksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt ja, men. Grunnen til en RTO er jo litt avgjørende. Avbryter du på grunn av motor feil onsker du kansje ikke å sette reverser, da blir det fort litt skjevt. En annen ting er at motorene gir ikke alverden "revers thrust" men en reverser hindrer i alle fall FWD thrust og litt til.

Men det som normalt "trigger" en RTO er autobrake i RTO. Trekker du da trottle tilbake og løfter reverser håndtakene og er over 60 kts(?? tror jeg det var) aktiviseres RTO. Det vil si Auto Ground spiler og max brems (kun anti skid)ingen modulert bremsekurve her nei. Merk: jeg reffererer til 737. Har selv vært med på en i cockpit fra 210 kts, og det stopper noe så inn i h... fort. Godt å ha tighte setebelter da.

Den gangen gikk det helt uten problem.

Kun en hi energy stop inspection utført og ingen feil funnet. Brake temp within normale range.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Tor!

 

Der var du og takk for at du tar deg tid til aa skrive slikt detaljert innlegg.

 

Som du nevner saa er ikke vanlig med slike problemer og ikke ofte man faar brann i bremsene. De videone ovenfor er max energi stop der man har hevet bremsetemperaturen foer en ATO ved MGTOW.

 

Vi hadde et tilfelle der alle fire hjulene laaste seg paa en B737 og flyet ble skliende paa felgene flere hundre meter og selv om alle hjulene og felgene var slitt ned til "halvmaaner" var det ikke noe brann... bare opprevet gummi of slitte felger.

 

Ikke for aa pirke paa din flotte beskrivelse, men jeg tror du kuttet deg litt kort med nitrogen trykket i hjulene, i alle fall paa B737. Vi bruker nominalt 205 PSI paa B737-700/-800/-900 MLG og 220 PSI paa B737-900ER MLG. Husker ikke i farten hva vi har paa B737-300/-500 men kan 208 PSI stemme???

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag Johnsen

Vi hadde et tilfelle der alle fire hjulene laaste seg paa en B737 og flyet ble skliende paa felgene flere hundre meter og selv om alle hjulene og felgene var slitt ned til "halvmaaner" var det ikke noe brann... bare opprevet gummi of slitte felger.

Det var angivelig noe i den duren som skjedde i dette tilfellet med Southwest 737. Blir sagt at det ene hjulet var låst ved landing. Man kan se en video av hele landingen og evakuering her; abclocal.go.com Breaking News

 

Dag Johnsen

De videone ovenfor er max energi stop der man har hevet bremsetemperaturen foer en ATO ved MGTOW.

Ja, titlene avslører det jo, men jeg burde kanskje presisert klarere at dette var snakk om tester, og noe utenom det vanlige. Jeg la dem inn som et eksempel på at det ikke er noe i veien for at det kan ta fyr i hjulene, og som et bilde på hva slags ekstreme energiopptak vi snakker om her. Som Tor er inne på er dette en typisk slik ting fra teknikkens verden som er fasinerende, og nesten utrolig at fungerer. :)

 

Forresten har jeg lurt litt på hvor vellykket den A340 testen i ettertid ble betraktet som? Det ser for meg ut som det er adskillig større deler enn fuseplugs som kommer susende fra de hjulene...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...