Tom Arild Hansen Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Jøss! Visste ikke at landingshjul kunne ta fyr under landing. Hva er det i så fall som forårsaker sånt? Landingshjul tok fyr på Southwest Airlines-fly Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Overopphetede bremser kan forårsake brann i det området. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Finnes noen ganske fascinerende videoer fra Airbus A340-600 Rejected Take-Off tester, som vel besvarer spørsmålet ditt ganske greit Tom Arild... [video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hRzWp67PIMw&feature=response_watch Her er samme testen sett fra utsiden: [video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UocxPoUUnIQ All energien bremsene absorberer blir til varme, og med den farten og vekten store fly har snakker vi mye energi... [video:youtube] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Gummi og friksjon har gjerne den effekten att det til slutt tar fyr ja. Hjula står jo bomstille helt til de i en hastighet av 250 km/t treffer asfalten med ett smell. Husker ikke i farta men så noen tall for friksjoinen til hjula i det de tar bakken og det var ikke småtteri akurat. Hjulskifte på en 747 tar rundt 40 minutter mener jeg når alt funka og dette gjøres temmelig ofte av naturlige årsaker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A L Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 http://www.youtube.com/watch?v=wXpjBxD0Rhg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Johnsen Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Heisann, Joda, bremser kan bli utrolig varme, men det er som regel ikke metallet i bremsene som "brenner", men det blir saa varmt at det kan smelte og starter brann i andre i hjul/bremse komponeneter. Hjulet selv vil som regel ikke starte aa brenne paa grunn av friksjon under landing, men har du en bremsefeil kan hjulet laase seg og skidde slik at det "slites" ned. Naar dekke er slitt helt ned og du starter aa skli paa felgen vil det gnistre en del, men noedvendigvis ikke starte aa brenne. Vet ikke hva som har skjedd her, men en lekkasje i hydraulikksystemet paa bremsene kan starte en brann slik denne. Dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Bernhardsen Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Man burde egentlig bare være glad for at det kun tok fyr (selv om det er svært alvorlig nok i seg selv) og at dekket ikke eksploderte, noe som kunne raskt ha ført til at tvillinghjulet hadde gått med i samme sleng og dessuten røsket med seg hydrolikkslanger etc. med seg i eksplosjonen og det i en god fart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Hvor vanlig er det egentlig med gnister fra bremser på flyhjul? Opplevde på en tur med Dash 8-103 fra ENHV-ENHF-ENTC at det gnistret fra bremsene under begge landingene... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Nå er det ikke så ofte jeg har anledning til å se det, men tror det kommer litt gnister ved nesten hver landing med Dashen. Og om man kliner nesehjulet hardt nok ned kan man lage noen fine gnister med det og... :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Hehe, en ganske normal hendelse, altså Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Ikke så vanlig heldigvis. Hjul og bremser er faktisk ganske fasinerende. Med 4 relativt små hjul og 4 bremser med metalliske, metall mot metall, eller carbon bremsedisker, carbon mot metall, er det nesten utrolig hvilke energier som tas opp gjennom disse. En RTO fra ca 250 km/t 50-60000 kg stoppes på ca 500 m. Energien som utløses var mer opp bremsene, fra 10-15`c til 350-400`c på 8-10 sekunder. Så hvis de da er i metall veier de ca 100 kg pr stykk. Gå ut i bua og finn en blåselampe som klarer på varme opp 400 kg stål fra normal temp til 350-400`c på 8-10 sekunder. ????? Og all denne energien går gjennom 4 dekk av gummi som har en kontaktflate mot asfalten på tilsammen ca 500 kvadrat cm. Nesten utrolig at det går ann. Bortsett fra det så oppstår nesten alltid en hjulbrann, enten i lager fettet, eller i overgangen mellom felg og dekk(dekket sklir på felgen) Det er smelteplugger inne i felgen som ved disse høye tempraturer smelter og slipper Nitrogenet hjulet er fylt med inn mot bremsen for å hindre videre brann og for å kjøle brems og felg. Siden hjulets trykk ligger opå ca 130 psi (et bil hjul ca 30) blir det en ganske anselig mengde Nitrogen som er rimelig kald, grunnet trykkfallet. Grunnen til at hjulbrann nesten alltid slukker av seg selv er at det ikke finnes annet brenbart en gummi i området. Dagens hydraliske vesker er ikke brenbare, men ryker noe helt utrolig ved (fordampning) ekstrem tempratur. Etter 33 år i denne bransjen har jeg ennu ikke sett eller reparert etter, en hjulbrann, så veldig vanlig er det heldigvis ikke. Men jeg har innspisert varme bremser, og opplevd at smeltepluggene har gått etter parkering. Heftig. Selv om jeg holdt på å gjøre i buksa. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Arild Hansen Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 Oi.... takk for grundig forklaring Det dukket opp et spørsmål hos meg. Brukes reverse thrust ved RTO? (Mulig teit spørsmål). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Normalt ja, men. Grunnen til en RTO er jo litt avgjørende. Avbryter du på grunn av motor feil onsker du kansje ikke å sette reverser, da blir det fort litt skjevt. En annen ting er at motorene gir ikke alverden "revers thrust" men en reverser hindrer i alle fall FWD thrust og litt til. Men det som normalt "trigger" en RTO er autobrake i RTO. Trekker du da trottle tilbake og løfter reverser håndtakene og er over 60 kts(?? tror jeg det var) aktiviseres RTO. Det vil si Auto Ground spiler og max brems (kun anti skid)ingen modulert bremsekurve her nei. Merk: jeg reffererer til 737. Har selv vært med på en i cockpit fra 210 kts, og det stopper noe så inn i h... fort. Godt å ha tighte setebelter da. Den gangen gikk det helt uten problem. Kun en hi energy stop inspection utført og ingen feil funnet. Brake temp within normale range. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Arild Hansen Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 Takk for svar! Selvfølgelig. Autobrake med en motor f.eks ute av funksjon er vel ikke spesielt ålreit nei. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Johnsen Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Heisann Tor! Der var du og takk for at du tar deg tid til aa skrive slikt detaljert innlegg. Som du nevner saa er ikke vanlig med slike problemer og ikke ofte man faar brann i bremsene. De videone ovenfor er max energi stop der man har hevet bremsetemperaturen foer en ATO ved MGTOW. Vi hadde et tilfelle der alle fire hjulene laaste seg paa en B737 og flyet ble skliende paa felgene flere hundre meter og selv om alle hjulene og felgene var slitt ned til "halvmaaner" var det ikke noe brann... bare opprevet gummi of slitte felger. Ikke for aa pirke paa din flotte beskrivelse, men jeg tror du kuttet deg litt kort med nitrogen trykket i hjulene, i alle fall paa B737. Vi bruker nominalt 205 PSI paa B737-700/-800/-900 MLG og 220 PSI paa B737-900ER MLG. Husker ikke i farten hva vi har paa B737-300/-500 men kan 208 PSI stemme??? Dag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magne Egil Heitmann Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Takk til Tor for flott og detaljert forklaring. På 737-500 er det 210 Psi på MLG og 190 på NLG. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Dag JohnsenVi hadde et tilfelle der alle fire hjulene laaste seg paa en B737 og flyet ble skliende paa felgene flere hundre meter og selv om alle hjulene og felgene var slitt ned til "halvmaaner" var det ikke noe brann... bare opprevet gummi of slitte felger. Det var angivelig noe i den duren som skjedde i dette tilfellet med Southwest 737. Blir sagt at det ene hjulet var låst ved landing. Man kan se en video av hele landingen og evakuering her; abclocal.go.com Breaking News Dag JohnsenDe videone ovenfor er max energi stop der man har hevet bremsetemperaturen foer en ATO ved MGTOW. Ja, titlene avslører det jo, men jeg burde kanskje presisert klarere at dette var snakk om tester, og noe utenom det vanlige. Jeg la dem inn som et eksempel på at det ikke er noe i veien for at det kan ta fyr i hjulene, og som et bilde på hva slags ekstreme energiopptak vi snakker om her. Som Tor er inne på er dette en typisk slik ting fra teknikkens verden som er fasinerende, og nesten utrolig at fungerer. Forresten har jeg lurt litt på hvor vellykket den A340 testen i ettertid ble betraktet som? Det ser for meg ut som det er adskillig større deler enn fuseplugs som kommer susende fra de hjulene... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.