Gå til innhold

Mitt møte med IVAO...


Gunnar Seljeseth

Anbefalte innlegg

Det er slett ikke sikkert at det er så mange som husker det, men jeg lovet for en tid siden å prøve IVAO ved neste formateringsrunde på egen PC.

http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=465868#Post465868

 

Som sagt, så gjort, og i skrivende stund holder IVAO's MTL Installer på med å installere ""AI fly" slik at andre fly vil vises med riktig modell. Det er i alle fall det som skal være meningen... :whistle:

 

Registreringen var forsåvidt grei, men så starter kaoset; 2 passord? Hvorfor i all verden trenger jeg 2 passord? Greit nok at 1 passord er til "IVAN" (IVAO har av en eller annen grunn gitt et eget navn til selve nettverket), og et annet passor til IVAO's nettside. Men hvorfor ikke bare ha det samme passordet over det hele?

 

Så var det over til neste del; finne nødvendig informasjon (policy, mm.), samt programvare. Og det tar meg ikke lang tid å finne frem til det jeg trenger på programvare-siden. Hva regler og andre ordninger gjelder var det litt værre. Rett nok ligger "policy" ganske åpent, men det mangler en del som ville være naturlig å inkludere i "policy". Så da bærer det ut på leting etter informasjon om "rating"... Og som om ikke systemet på VATSIM er vanskelig nok, så har IVAO gjort pent lite for å gjøre ting enkelt, rett nok med unntak av at S1 ATC ratingen tildeles automatisk. Greit nok for meg, forsåvidt, så slipper jeg å rote med IVAO's training department i alle fall. Men siden IVAO ikke har noen regler for overføring a ATC rating fra VATSIM, ei heller noe annet slags individuelt vurderings-system, er jeg nødt til å spandere 10 timer på en flyplass "ute i det blå" før jeg i det hele tatt kan begynne å tenke på flyplasser med littegranne trafikk... :(

 

På ATC-delen meldte problem nr. 2 seg straks etterpå; sektorfil! Det ligger en haug av sektorfiler tilgjengelig dersom jeg skal tro på listen av filer, men hver gang jeg skal laste ned noe er det "File not found". Så da har jeg sendt PM til mr. Lyngre, og han har lovet meg en sektorfil.

 

På pilotsiden har jeg så langt ikke hatt mange problemer. En ting som irriterer meg litt er at jeg er nødt til å laste ned MTL-flyene til IVAO via en server i Europa. Jeg forsøkte å benytte en Kinesisk server, men da stoppet ting bare helt plutselig... :(

 

Resultatet av disse problemene er at jeg ikke kommer meg på nett i dag. Nåja, i morgen er da også en dag...

 

Så langt er min mening den at det er enklere å bli ATC på IVAO enn på VATSIM (stoor overraskelse ;)), men det virker faktisk enklere å bli pilot på VATSIM enn på IVAO. Så får vi se om den konklusjonen holder seg når jeg i morgen (forhåpentligvis) logger på for en prøvetur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registreringen var forsåvidt grei, men så starter kaoset; 2 passord? Hvorfor i all verden trenger jeg 2 passord? Greit nok at 1 passord er til "IVAN" (IVAO har av en eller annen grunn gitt et eget navn til selve nettverket), og et annet passor til IVAO's nettside. Men hvorfor ikke bare ha det samme passordet over det hele?

Sikkerhetsmessige årsaker da IVAO tidligere har hatt problemer med hacking. Med to passord er dette problemet så godt som vekke.

 

Men siden IVAO ikke har noen regler for overføring a ATC rating fra VATSIM, ei heller noe annet slags individuelt vurderings-system, er jeg nødt til å spandere 10 timer på en flyplass "ute i det blå" før jeg i det hele tatt kan begynne å tenke på flyplasser med littegranne trafikk... :frown:

Sjekk denne.

 

Lykke til videre :)

 

PS: Sektorfil sendt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sektorfil motatt, takker...

 

Da har jeg fått sett på ATC-programvaren. Som forventet; nok et nytt system å lære. Akk ja... :tired: Må se om jeg ikke klarer å komme meg på nett som ATC i løpet av helgen i alle fall. Førsteintrykket er i alle fall av det bedre, selv om jeg i bakhodet har en liten misstanke om at jeg kommer til å fortsette med EuroScope på VATSIM.

 

Når det gjelder pilot-klienten er det både pluss og minus. Pluss for "vedlagt" TCAS, men minus for et ellers rotete panel. På VATSIM pleier jeg å anbefale SquawkBox for nybegynnere, og FSInn for de litt mer avanserte. IvAp vet jeg sannelig ikke hvor jeg vil plassere, og IVAO presterer faktisk det kunstykket å lage programvare som er mer brukervenlig enn den medfølgende dokumentasjonen. :crazy:

 

Se for deg dette; du er i det hele tatt ganske ny til flysimmulering, og har aldri i ditt liv sett panelet til en FMC. IvAp benytter deler av et standard FMC design, og følger selvsagt opp når de navngir knappene; LSK... Da er mitt spørsmål; hvordan forventer IVAO at en helt ny pilot skal vite hva "LSK" er for noe? "LSK 1R", "LSK 2L", ect, ect... Ja, jeg vet hva det er snakk om, men jeg har også opparbeidet meg en god del erfaring i bruk av FMC gjennom det siste året. For ikke å glemme at jeg også benytter FSInn når jeg er ute på tur.

 

Det faktum at mesteparten av IvAp panelet er i svart-hvitt og låst i en fast størrelse gjør ikke saken bedre, desverre... Det panelet er etter min egen mening rett og slett grusomt å se på. Det eneste pluss-punktet her er at alle kontroller relatert til Squawk-mode er å finne på hovedpanelet, så slipper man i alle fall å lete etter det. Om du vet hva forkortelsene står for, da... :eek:

 

Det eneste positive så langt er muligheten til å lage en god og fullstending flyveplan, og en bruk av utstyrs-koder som til en viss grad bedre reflekterer det vi finner i virkerligheten sammenliknet med VATSIM.

 

Kort sagt om IvAp; "It leaves a lot to be desired"... Så får vi ser hvordan det går når jeg en gang kommer meg i lufta sammen med litt annen trafikk. Men ellers avhenger nå mye av mitt møte med IVAO's brukere; både ATC og piloter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, Johan. Da ble det et litt mer behagelig "Airbus" utseende.

 

Da er første IVAO-tur gjennomført med PMDG 747-400F i Global Supply System farger, fra Heathrow (EGLL) til Frankfurt (EDDF). Og nei, ingen bilder. Beklager, men etter formatering av harddisk er simmen min ennå ikke kommet så langt at jeg ønsker å vise andre hvordan ting ser ut... :whistle:

 

Men i alle fall er jeg nå noen meninger rikere...

 

IvAp har en mye bedre jevnhet i bevegelsene til andre fly enn det som er tilfellet for SquawkBox. Her er IvAp mer eller mindre på linje med FSInn. Flymodellene vises da også korrekt, og her har også IVAO en fordel med sitt "MTL"-opplegg.

 

Det er ikke så mye å si om IVAO's piloter, det minner strengt tatt en del om VATSIM. Noen er veldig flinke i rett bruk av UNICOM, noen overdriver voldsomt, og noen sender så og si ikke i det hele tatt. Så intet nytt på den fronten. Så håper jeg å få testet noen ATC-er i løpet av kvelden (europeisk kveldstid, altså).

 

Ellers om IvAp, så mener jeg at IVAO har valgt en tungvindt metode med tanke på hvordan man leter etter frekvenser. I både SquawkBox og FSInn får du se både tekst-loggen og frekvens-lister samtidig, mens IvAp tvinger deg til å velge mellom disse alternativene, samt en del andre alternativer. Dette gjør at IvAp faktisk fremstår som et utrolig tungvindt program med et dårlig gjennomtenkt brukergrensesnitt, og får meg til syvende og sist bare til å lengte tilbake til FSInn...

 

Det å bruke TeamSpeak som grunnlag for kommunikasjon på nettverket gir muligens bedre kvalitet på kommunikasjonen, men jeg savner muligheten til å observere to frekvenser på en gang. Den muligheten har jeg på VATSIM med SquawkBox og FSInn, og benytter den ofte. Og på dagens tur hadde jeg lyst til å lytte til et par ATC-posisjoner i Belgia mens jeg fløy forbi høyt over dem, men hadde samtidig ikke lyst til å gå fra UNICOM.

 

Jeg har også fått sjekket litt mer rundt IvAe (IVAO Eye). Jeg liker konseptet med en rund globus som kan behandles på ca. samme måte som Google Earth. Utenom det minner det mest om ServInfo. Men en ting som må gjøres med etter min mening; det må ryddes i "Event"-lista! Jeg har sett meg rundt etter disse eventene rundt omkring, og det er ikke mye aktivitet å spore. Fraværet av ATC ved disse "eventene" er aller mest påfallende! Og ja, jeg vet mange VATSIM-divisjoner som "sliter" med det samme problemet på sine ukentlige "events", men de får ikke reklamert for sine ukentlige events på samme måte i f.eks. ServInfo eller vRoute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg underveis på min andre og *kremt* siste tur som pilot på IVAO. Jeg har nå blitt kontrollert av intet mindre enn 4 C1 controllere på IVAO, og en S3, og ingen av dem så ut til å være i stand til å koordinere med nestemann. Handoff var også meget mangelfullt (rakk fint å komme til 4000ft før jeg fikk neste frekvens fra TWR, da standard avgangsfrekvens ikke var tilgjengelig) Et eksempel var denne; "Contact Langen radar on 125.600". Mindre enn halvminuttet etter tar jeg kontakt, og beskjeden jeg får er "closing now, monitor UNICOM on 122.8".

 

Sorry, men med såpass uproffesjonell ATC på Frankfurt er det takk og farvell til IVAO for min del etter landing på Heathrow. Jeg forventer faktisk mer når det står "C1" i feltet for "rating"...

Og før noen spør; ja, jeg har flydd til Frankfurt på VATSIM med ATC-dekning, og det er en opplevelse som kan anbefales!

 

Nå har jeg også fått erfare hvordan den tekniske løsningen fungerer mht. at jeg ikke kan holde oppsyn med ATC-listen og tekst på frekvensen samtidig. Nei, dette holder rett og slett ikke...

 

KVANTITET er ikke alltid bedre enn KVALITET...

 

Angående lydkvalitet, så kan jeg kategorisk si at TeamSpeak ikke leverer den påståtte forbedringen i lydkvalitet sett i forhold til VATSIM-løsningen...

 

 

Det eneste jeg nå kan ha lyst til å begi meg ut på er ATC-delen, faktisk. Ja, det virker som om mange piloter er på "newbee"-nivå etter hva jeg så på Frankfurt, men de virker også mer interessert i å lære enn en hel del av de VATSIM-newbeeene jeg har kommet borti. Så forvent å se ATC på Kjevik i løpet av fredagskvelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oppdatert mitt siste innlegg ang. ATC delen; etter en nærmere titt på IvAc, så er det å være ATC på IVAO uaktuelt. Greit nok at EuroScope er avansert etter de fleste standarder, men IvAc er så funksjonsfattig at den ikke en gang kan ta opp konkurransen med VRC eller ASRC.

 

Så hva mener jeg om IVAO? I likhet med VATSIM er det mange hyggelige mennesker på begge nettverkene. Men selv om IVAO har litt mer trafikk i Europa enn VATSIM, så foretrekker jeg VATSIM på grunn av kvaliteten på ATC-tilbudet, samt kvalitet på programvare.

 

Så om IVAO:

Positivt;

- I praksis lav takhøyde for newbees (både piloter og ATC).

- "Multiplayer Traffic Library", som i stor grad gir en korrekt visning av fly.

 

Negativt;

- Funksjonsfattig programvare (IvAp og IvAc) begrenser til kun grunnleggende operasjoner.

- Bruken av TeamSpeak medfører at det ikke lar seg gjøre å følge med på to forskjellige frekvenser samtidig.

- Kulturforskjell; det er tydeligvis langt mer akseptert på IVAO at ATC bare "kommer og går" uten å koordinere og ellers si ifra når de logger av...

 

 

... og dermed er jeg ferdig med IVAO for en lang stund fremover...

 

Og før nå noen nevner hvor lang tid du må stå i treningskø hos VACCSCA; ja, jeg vet. Jeg stod i treningskø i et år før jeg fikk S3-trening, og det var ikke langt unna på C1 heller. Men det var da sannelig også verdt ventetiden! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nu at du burde ta en titt innom Nederland, som generelt har proffere ATC'er pâ IVAO enn i Tyskland. Tysk ATC krevde go-around pâ meg nâr flyplassen var tom for trafikk og jeg hadde rört asfalten i det han kom pâ :mad:. Nederlansk ATC er mye proffere(og vennlig) enn franskmennene og tyskerne pâ IVAO ;). Dumt at du skulle fâ en dârlig opplevelse av IVAO, men grei vurdering still :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk litt uenig med deg.

 

Positivt med IVAO:

- Bedre programvare for ATC (Ivertfall før ES kom)

- God og stabil programvare for flyging. Ivap har vært tidlig ute med full kompertablitet både når FS2004 kom i sin tid og nå med FSX. SB3 har forsatt mangler (f.eks. en transponder som ikke samarbeider). Den kan dessuten "fjernes" når du ikke trenger den.

 

Negativt med IVAO:

- Hvem som helst kan bli flygeleder, for lav terskel. Kvantitet forran kvalitet.

 

 

Men så forskjellige er vi... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi vel i grunnen ganske uenige der, ja...

 

Min personlige mening;

 

- På ATC siden fremstår IvAc som ganske mye mer brukervennlig enn for eksempel VRC, ASRC og EuroScope. Samtidig er det mye ved den samme brukervenligheten som gir et fravær av mer avanserte funksjoner. Men mest av alt vil jeg påstå at IvAc er myntet på ATC-er som er ivrige musbrukere. Jeg regner meg selv som en "tastatur-ATC"...

 

- På pilotsiden har IvAp, som nevnt, den fordelen med at den tidlig ble FSX kompatibel. MTL-opplegget gjør at fly vises med riktig utseende for det aller meste, og "flyten" i bevegelsen til andre fly er på høyde med FSInn. Desverre er det alt for mye "knappetrykking" for å finne frem til vesentlige menyer (f.eks. for å finne en ATC frekvens). Ideen om at du bare kan gjøre en ting av gangen tåler jeg rett og slett ikke...

 

 

... til slutt;

Jeg har ikke FSX, så noen sammenlikning på det området har ingen hensikt for meg. Hos meg er det FS2004 som gjelder, og her fungerer i alle fall alt som det skal. Det kan vel også være verdt å notere at jeg foretrekker FSInn fremfor SquawkBox...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...