Gå til innhold

Skremte passasjerer på Norwegianfly


Tom Arild Hansen

Anbefalte innlegg

En eller annen av oss har sikkert overfylt bensin tanken på sin egen doning i ny og ne, slik at bensin/diesel har rent over... Skulle vi ha leid en annen bil for det? Litt mer tiltro til flyselskapene bør man ha når dem går til det skrittet med å beordre ombord stigning etter.

 

Noen gang blir jeg litt lettere oppgitt av at ikke folk reflekterer mer over hvor sikkert det er å fly fremfor det å kjøre bil hvor man møter hverandre 80 km/t med en meters mellomrom (160 km/t i kollisjonsøyeblikket)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eller annen av oss har sikkert overfylt bensin tanken på sin egen doning i ny og ne, slik at bensin/diesel har rent over...

Å jada... Sikkert noe slikt som 5 liter diesel på Shell-stasjonen på Heia like utenfor Hammerfest. Men det stoppet meg ikke fra å bruke den samme kjerra inn til Alta... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden jeg kommenterer slike saker som dette, da det til stadig dukker opp i nyhetene..

Men herregud så irritert av en helsikes overdrivelse som dette...Jaja..."Vi er flynerder og det er bare vi som bryr oss om slike detaljer", men dette skremmer jo folk uten grunn!

Mener folk seriøst at man skal bytte fly fordi litt fuel, også kjent som parafin renner ut av vingen? Tydligvis så gjør de det. Virker som at alle er ute etter å ta Norwegian fortiden! Tror folk at Norwegian sender folk ut i utrygge fly og gambler med folks liv? Tydligvis det også..

Men; han som da syntes det hadde vært bedre med et nytt fly, hvorfor tok han å tipset avisene istedet for å snakke med Norwegian om å få ombooke? Noe som ikke stemmer her..

Var selv vitne til at det var en liten fuel-leak fra ene vingen på et Fokker 50 som landet på Kvernberget. Det rant ut litt fuel fra overkanten av vingen i det flyet taxet av rullebanen. Er ikke akkurat verdens undergang?

Dagens lille utblåsning fra meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ute for at en valve ikke stengte en gang for noen år siden. Da er det ikke snakk om at det drypper, det står en stråle med fuel fra vingen med samme flow som den fuelen som pumpes inn i tanken. Det blir et jævlig søl.

 

Problemet er å verifisere at ventilen er stengt etterpå, ellers er det ikke noen sak å bruke flyet, bortsett fra at området må renses før man starter motorene, eventuellt må flyet flyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak,

 

...Problemet er å verifisere at ventilen er stengt etterpå...

 

Fuel ventilene er fjaerbelastet slik at de er stengt uten trykk fra fuel manifolden. De kan aapnes automatisk med et solenoid eller holdes aapen med en manuel plunger. De virker slik at fuel trykk i fuel manifolden sendes til en membran og naar solenoid eller plunger er stengt vil trykket bli det samme paa begge sider og ventilen(e) er fortsatt stengt. Naar solenoid eller plunger aapnes vil trykket forsvinne fra den ene siden av mambranen og ventilen(e) aapnes. Uten stroem til solenoid eller naar plunger blir sluppet stenger ventilen seg igjen.

 

Problemet her, som ikke er helt uvanelig, var sikkert at auto shutoff ikke virket og fueleren ikke fulgte med. Som nevt allerede... no big deal... og et inop system har ingen innvirkning paa flyets operasjon!

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det renner ut 1 liter eller 1000 liter spiller forsovet ingen rolle igrunn. Brannvesnet var på plass etter det jeg forstår og de ville vel kanskje satt ned et flyforbud dersom de mente at dette ville medføre en risiko med å sende et fly tildekket av flydrivstoff. Og det meste lå vel igjen på bakken og ikke på selve flyet takket være tyngdekraften.

 

Så her er det altså snakk om at enkelte passasjerer ønsket et nytt "rent" fly fordi dem ikke har nok tiltro til flyselskap/flymannskap, bakkemannskap og brannvesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Dette har jo egentlig ingen ting med Norwegian og gjøre, burde ha stått skremte passasjerer på fly.... noen ganger er det litt uretferdig dette med overskrifter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...