Gå til innhold

JPG eller GIF ?


oddhspjoetvold

Anbefalte innlegg

Etter å ha "bygget" opp min "hjemmeside" og brukt Photoshop for å editere bilder, ser det ut til at GIF bilder lastes tregere opp i forskjellige browsere enn JPG-bilder. Jeg er grønn nok til å å akseptere Photoshop's "tilbud" om å lagre som web(GIF)og derfor har jeg intrykk av at jeg gjør en grunnleggende feil ettersom JPG-bilder synes å bli sett raskere.

Mitt spørsmål er da:

Hva er fordelene med å lagre bilder i GIF-format, kontra JPG-format?

MvH Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si meg helt enig med MR.Teslo her...

GIF er overall et større filformat enn JPEG. GIF støtter gjennomsiktighet, animasjon og egner seg til ting meg svært få farger, slik som logoer og slikt. Alt annet av grafikk er raskere som JPEG.

Vis du prøver begge inne i Photoshop vil du se at filstørrelsen øker betraktelig når du velger GIF

Men det spiller jo ikkke noen rolle hva du bruker! Bruk det som er minst!(photoshop viser deg det) [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

[ 12-03-2002: Endret av: Thomas Flunes ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GIF fungerer slik at den har en liste med alle de fargene som er i bildet, og gir hver farge en indeks. Så finner den ut hvor mange pixler som har samme farge og som ligger ved siden av hverandre. Den lagrer da fargens indeks og antall pixler. Dvs at jo flere pixler som har samme farge, desto mindre plass tar det å lagre den delen av bildet. Har man derimot store deler av bildet der pixlene er av forskjellig farge, vil filen bli veldig stor, og man bør bruke JPG.

Hvis du tar et screenshot av denne websiden, og lagrer den som GIF og som JPG, vil du se at JPG-filen er større enn GIF-filen. To grunner til det; det er store områder på denne websiden som har samme fargen, men JPG bildet får med seg alle fargene, det gjør ikke GIF.

Så det er også noe man må ta med seg i beregningen. Antall farger man ønsker å ha i bildet. GIF = 256 farger, JPG = 16,7 millioner farger.

Thomas

[ 12-03-2002: Endret av: Thomas Teslo ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man første er inne på filnavn osv, kan jeg også spørre om noe jeg lurer på. Har fått en fil ved navn .pfs

Hvilket program kan den filen åpnes i, eller hva kan jeg gjøre for å åpne den? Har prøvd å døpe filen om, men ingenting går.. Noen tips?

Med hilsen

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...