Gå til innhold

P-8As jomfrutur: Ny militær 737


Andreas Grindvoll

Anbefalte innlegg

Ah, denne maskinen blir snasen når den for den rette fargen og rett tilbehør. P3 Orion er jo en flygende legende, men er nok på tide med en utfasing snart.

 

Nå er jeg ikke kjent med hvordan Orion opererer, men vil ikke middels hastigheter og fire motorer gjøre jobben bedre og tryggere? Motorhavari med en 737 tilsier jo at du kun har en motor igjen.. Langt til havs kan vel ikke det være noen drømmesituasjon. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette viser jo både hvor reliabel og alsidg 737'n egentlig er.

Nettopp :) Hvorfor utvikle noe helt nytt når en allerede har en solid og velfungerende plattform? 737en er uten tvil en pålitelig og allsidig maskin' date=' ved siden av P-8 har Boeing i en del år også utviklet en AEW&C basert på 737-700.

 

men klarer ikke og se for meg den der med rockets og fuelpods under vingene

Er det noe lettere å se for seg en 737 med bomb bay da? :grin:

 

Nå er jeg ikke kjent med hvordan Orion opererer' date=' men vil ikke middels hastigheter og fire motorer gjøre jobben bedre og tryggere? Motorhavari med en 737 tilsier jo at du kun har en motor igjen.. Langt til havs kan vel ikke det være noen drømmesituasjon. shocked[/quote']

Om en går femten år eller mer tilbake kan jeg godt forstå at en brukte den tankegangen, tidligere var et større antall motorer en sikkerhet. I dag har motorene blitt så driftssikre at hvis begge motorene svikter skyldes det gjerne feil som også ville ha rammet de øvrige motorene på en maskin mer mer enn to motorer.

At twins uten problemer kan operere over sjø i mange timer har en vist og sikret med ETOPS i mange år. Nå er det å operere i lav høyde selvsagt ikke sammenlignbart med å cruise i FL350+, men om antallet motorer hadde vært et problem ville det nok ikke blitt noe av P-8A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sitatet fra Andreas: Nå er jeg ikke kjent med hvordan Orion opererer, men vil ikke middels hastigheter og fire motorer gjøre jobben bedre og tryggere? Motorhavari med en 737 tilsier jo at du kun har en motor igjen.. Langt til havs kan vel ikke det være noen drømmesituasjon.

 

 

Hvis Norge skal ha P-8 så blir jeg veldig skuffet fordi P-3 Orion er som sagt en flyvende legende,og her i Norge er det ikke skjedd en eneste havari med det flyet. De tar jo å oppdaterer/reparerer det flyet her på Andenes(Et lite bonus for det). :grin: De har jo fire motorer som også er et lite bonus.

 

De kan kjøpe det når Orion begynner å få problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...