Gå til innhold

Fase II opptak Flyskolen


Audun Grun

Anbefalte innlegg

Lurte på om det er flere som gjør seg klar fore Fase II opptak til Luftforsvarets Flyskole? Hvordan går treningen?

 

Trener selv 4-5 dager i uken nå. Både løpstrening og styrketrening. Antar at jeg ville klart 3km på rundt 12min nå. Løp på 15min når jeg prøvde meg i fjor sommer. Trappet opp treningen fra og med etter jul.

Skal også nevnes at jeg har kommet meg opp fra 1/2 hang up til 4-5 hang ups.

 

Hvordan går det med dere andre? Mener å huske at det er et par til her om har søkt. Hvordan gikk Fase I?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 km klarer du fint på 12 min med normal kondisjon. Det handler bare om disiplin i grunn. Jeg skal ærlig innrømme at jeg hadde latterlig kondisjon da jeg gikk inn i militæret. Men, da dagen kom og vi måtte løpe, så var det bare og fokusere på en ting igjennom de 12 minuttene. Var helt utkjørt, men alikevel så klarer man og hente ut litt ekstra de siste metrene, og jeg kom fint inn under 12 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 min på 3000 er ikke noe en gjennosnittlig ungdom eller voksen

med gjennomsnittlig kondisjon har noen som helst sjangs å klare.

9 min er fort!

Det krever nok også litt mer "vitenskapelig" framgangsmetode

enn å løpe "intervaller" mellom lyktestolper for å klare en såpass god tid.

 

1)Foruten grunnkondisjon som 45-60 min rolig jogging/løp/sykling/fotball/annet hver dag,

så må du nok legge inn intervaller hvor du belaster puls med 85-90% av max i minimum 2 min og

totalt minimum 10-12 min per treningsøkt.

 

Distanse tilsvarende 2.30-3.00 min med 85% belastning x 6(øk med 1 per 2 mnd)

Ca 2-3 min pause mellom hvert drag,

eller til puls er nede i ca 130-120 vil funke bra, 2 x i uka.

 

2)Litt spenst bør legges inn også.

en lang trapp er god å ha.

 

Ett og ett trinn opp løpe ned x 4

To og to trinn opp,løpe ned x 4

Hink ett og ett trinn,løpe ned x 2 venstre x 2 høyre

Hopp to og to trinn,løpe ned x 4

3-4 min pause mellom serien og 3-4 serier.

 

3)Fartstrening trengs,og hjelper selv en langdistanseløper mye!

60-80-100-120 m 95% fart. 4-5 min mellom hvert drag.

10 min mellom serie, x 2-3 serier.

 

4)Tar du en tur i skogen 1 dag i uka i tillegg,med gjennomsnittlig 70% puls ,

så er du et steg nærmere de 9 min i løpet av ett år tenker jeg.

Avhengig av hvor du startet selvfølgelig.

 

Husk også å bruke fornuften når du trener.

Har man 8 intervaller på programmet sitt,

men merker at beina og pulsen er ferdig etter 6 så stopper man.

Kvalitet framfor kvantitet. Det er fullt mulig å bli overtrent.

Det vil si,at man trener så hardt at kroppen ikke klarer å restituere seg normalt.

Det finnes alltid en grense,lær deg å kjenne din egen.

 

Generelt,så er jo ikke kondisjon bare målbart under løping.

Løping forutsetter flere elementer enn bare målbart oksygenopptak.

Vekt,spenst,hurtighet vil virke ganske mye inn på hvor fort du løper 3000m.

Eksempel: En i verdenseliten i sykling vil nok sikkert ikke løpe så fort på 3000m.

Fordi han mangler spenst i steget,løpsteknikk,og veier mye mer enn en løper.

Derimot kan han selvfølgelig ha like bra,og bedre,

oksygenopptak(areob utholdenhet) og melkesyretoleranse(anarob utholdenhet) som en løper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi prater om fysiske tester. er det noen som vet om 200 meter svømming gjennomføres i Vannsjø? eller slipper vi unna med en svømmehall?

Jeg kan ikke love noe, men tror nok dere slipper unna med en svømmehall, for vannkvaliteten i vansjø er svært dårlig og det er veldig mye alger der, så det er flere år det har vært badeforbud flere steder der.

 

Angående kondisjonstrening så har jeg lært på skolen (går på idrettslinje) at den mest effektive måten å øke slagvolumet (og dermed maksimalt oksygenopptak) på er å gjennomføre intervalltrening med en arbeidsintensitet tilsvarende 90-95% av maksimal hjertefrekvens (altså like under eller på maksimalt oksygenopptak). Å bruke 4x4 minutters arbeidsperioder med 3 minutters aktiv pause mellom hver 4 minutter skal gi best resultat, både hos dårlig trente, moderat trente og topptrente. Man øker da maksimalt oksygenopptak med omtrent ½ prosent per treningsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT. Men når det er snakk om og svømme i et svømmebasseng kontra sjø, så er det vel mye mindre krevende fysisk og holde seg flytende i sjø kontra i et svømmebasseng uten salt? Ulempen med sjø igjen, er ved lavere temperatur som kan føre til raskere nedkjøling og dermed mer krevende fysisk uten at dette byr til ytterligere diskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...