Gå til innhold

X-Plane - Mo i Rana (flere bilder)


Anbefalte innlegg

En eller annen begavet nederlender har laget Røssvoll flyplass i Mo i Rana - uten å ha vært der noen gang! Resultatet er blitt veldig bra. Tenkte jeg skulle lufte en Piper Cherokee (PA-28-180), og se hvordan Mo ser ut fra oven. Ble bare en mini-tur, ettersom jeg måtte på jobb :)

 

Og jeg har ikke lagt spesielt mye vekt på komposisjon av bilder. Ville bare få med litt scenery :)

 

 

 

 

Klar for takeoff runway 32

rossvoll01.jpg

 

 

 

Opp i lufta bærer det, og utover Langvatnet. Mo i Rana kan skimtes midt i bildet.

rossvoll03.jpg

 

 

 

Climb utover Langvatnet. Røssvoll ned til høyre.

rossvoll02.jpg

 

 

 

 

Fortsatt over Langvatnet. Ranfjorden bukter seg utover mot kysten øverst til venstre.

rossvoll04.jpg

 

 

 

 

Herlig natur her oppe i nord

rossvoll05.jpg

 

 

 

 

På vei tilbake til Røssvoll. Samme vei som jeg dro ut. Mo i Rana ned til høyre. Og Ranfjorden.

rossvoll06.jpg

 

 

 

 

Lang finale inn til runway 14

rossvoll07.jpg

 

 

 

 

Jobben venter. Må komme meg ned på bakken igjen.

rossvoll08.jpg

 

 

 

Hadde litt høy fart og kom langt inn på banen. Må snu og takse opp igjen.

rossvoll09.jpg

 

 

 

 

Flyturen er over for denne gang. Men jeg hopper inn i Piperen igjen i morgen. Mo i Rana skal utforskes mer.

rossvoll10.jpg

 

 

Det er en fryd å fly i X-plane. FPS og scenery er upåklagelig! :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det folkens :) Er enig i det Tom. Ble skikkelig skuffa da jeg fløy fra Fagernes til Sogndal forrige dagen, og ikke fant noe flyplass på Haukåsen. Men jeg fikk en herlig tur dit da. Fulgte alle daler og fjorder dit. Helt utrolig landskap.

 

Har en drøm om at absolutt alle flyplasser i Norge (også små gresstriper rundt omkring) skal være tilgjengelig i X-plane. Da hadde jeg slutta å jobbe :D

 

Takker Ernst. I dag skal jeg teste Sola. Legger kanskje ut noe bilder derfra også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentarer! :D

 

Tok en ny tur rundt Mo og Hemnes i dag. Tenkte jeg skulle teste ut LN-NEW. Piper Archer-maskinen som Morten Melhuus står bak. Den er til nå det mest virkelighetsnære jeg har flydd i X-plane. Litt vrien å trimme, men det kan skyldes vinden.

 

Brukte Real Weather i dag, så jeg fikk litt skyer og lokale byger, men det lettet litt etterhvert. Hadde 9-10 knop sidevind både ved takeoff og landing. LN-NEW har dessverre ikke VC, men 2D-panelet fungerte fint. Savnet kun VC under landing. Ja... også litt da jeg fotograferte ut av vinduene underveis :)

 

 

 

 

Klar for start. Det kommer noen dråper regn, men gir seg med en gang

rossvoll35.jpg

 

 

 

 

Tok av fra Runway 14 og svinger her ut mot Ranfjorden

rossvoll36.jpg

 

 

 

 

Passerer Hauknestinden utover Ranfjorden

rossvoll37.jpg

 

 

 

 

Ut til venstre ser jeg ned den lille Finneidfjorden og har Hemneshalvøya til høyre

rossvoll39.jpg

 

 

 

 

Snur østover mot Stormålvatnet

rossvoll40.jpg

 

 

 

 

Og så er jeg i Sverige - over innsjøen Uman. Krysser akkurat grensen til Västerbottens Län før jeg drar nordover inn i Norge igjen og over Melkfjellet.

rossvoll42.jpg

 

 

 

 

Har overflydd Kaldvatnet og flyr innover Grønnfjelldalen

rossvoll44.jpg

 

 

 

 

Descender litt for å se nærmere på Grønnfjelldalen. Grønfjellåga renner i bunnen av dalen. Piper Archeren flyr fint men er litt vanskelig å trimme

rossvoll45.jpg

 

 

 

 

Svinger vestover igjen over Ranelva, og nærmer meg Røssvoll

rossvoll46.jpg

 

 

 

 

Overflyr Røssvoll for å ta en kikk på vindpølsa. Den viser rundt 10 knop sidevind. Forøvrig glad for at tåka fra Raudvassdalen ikke trekker ned over flyplassen

rossvoll47.jpg

 

 

 

 

Ble litt hektisk rett før landing, så jeg lot kameraet ligge. Men det gikk ikke så bra egentlig. Landinger er mer vrient i X-plane enn i FSX, og med 10 knop sidevind kom jeg litt ut å kjøre. Landet altfor hardt og ble stående på rullebanen med rykende motor. Frykter at dette blir dyrt :(

rossvoll50.jpg

 

 

 

 

Avslutter med et bilde jeg tok av Okstinden rett før jeg fløy inn i Sverige. Høyeste topp i dette området er Oksskolten (til høyre i bildet), som strekker seg over 6000 fot.

 

rossvoll41copy.jpg

 

 

 

Kommer nok til å fly mye her oppe. Og LN-NEW står fast i hangaren. Må bare få fikset den motoren!

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk gutter :) X-Plane viser seg å være ganske bra ja. Vær allikevel obs på at flymodellene foreløpig ikke kan måle seg med FSX og FS9 (med et par unntak). Flyplasser default er også uten bygninger. Det som er strålende med X-plane i mine øyne er hvordan man får sett naturen, pluss at flyet "flyr" mye bedre. Man kjenner at man har variabel luft rundt flykroppen, for å si det på den måten.

 

Det er også litt uvant å sette seg inn menysystemet, men det er en tilvenningssak.

 

X-plane kan kjøpes her.

 

http://www.x-plane.org

 

Tar halvannen uke før du har det i posten. Du kan også prøve demoen. Da får du kun Innsbruck og området rundt der.

 

 

Edit:

Overså specs-spørsmålet. Jeg har Intel Core2 duo, E6850, 3.00 GHz. 8800GTX Nvidia. Men tror X-plane funker bra på de fleste relativt nye systemer. Jeg har med høyest settings på alt, FPS rundt 40-60.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg en tur i kveld fra Værnes til Ørlandet bare for å teste et oppsett med knapper på yoke/throttle quadrant hvor jeg hadde alle seks knappene på TQ til noe autopilot relatert. F.eks. justere heading bug, toggle AP, toggle NAV/HDG, osv. Gikk helt fint til jeg skulle foreta en ILS landing på Ørlandet - må være noe enten jeg gjør helt feil, eller noe tullerusk med så godt som alle flyplasser utenom Sola - jeg får ikke til å lande med ILS!

 

Trondheimstur blir det etterhvert. Kan ikke garantere når, er mye jobbing om dagen. Men burde nesten fått tatt meg en tur på teateret mens du ennå er her oppe - hvor lenge går stykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dessverre. Har etterlyst det selv, men det eneste jeg finner er av hjelp er at man må bruke bootcamp, og da er man jo like langt, for da må man jo ha windows installert, så da kan man like godt bruke den som Reality XP har lagd, fremfor de jalla gratisløsningene som jeg forsåvidt ikke fikk til å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...