Eirik - C Varvik Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Imorgen kveld kl2035 er det en dokumentar om verdens største fly, Airbus 380 på NRK2. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Kjærstad Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Største passasjer fly ja. Russern 225 fins ennå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Er vel den samme dokumentaren som har gått tidligere på både TV2 og NRK1 tenker jeg. NRK2 lukter mye reprise. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Bernes Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Takk for info.. Veldig greit med reprise for oss som gikk glipp av denne i påsken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Truls Ravnanger Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 den youtube klippet var mosommt:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Ghanizadeh Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Uten at jeg har fulgt med mye i det siste. Er ikke Spruce Goose the største, men 225 det største i drift og A380 største passasjerfly? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Ukraineren er nok ennå både størst og tyngst av flyene som flyr den dag i dag, ja. Det er først dersom vi snakker om serieproduserte fly at A380 kan begyne å hevde seg... Så hadde vel russerne også noen "enkranoflot" eller hva det nå het, og de kunne visstnok ha MTOW på godt over 1000 tonn. Men hvorvidt de egentlig kan regnes som fly vet jeg ikke... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enok Liknes Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Uten at jeg har fulgt med mye i det siste. Er ikke Spruce Goose the største, men 225 det største i drift og A380 største passasjerfly? Spruce Goose eller H4 Hercules er det flyet med størst vingespenn, hele 9,1 meter lengre enn A225. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas R.Pettersen Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 vet ikke helt olaf, men tror at dette bilde kan gji litt bedre sammenligning http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/52/Giant_planes_comparison.svg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Moe Egenes Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Gunnar: Ekranoplan (?) var jo egentlig en slags hovercraft vil jeg si, for det kunne jo bare fly i en viss høyde, som ikke var over 1000 ft engang. Selv om det fløy raskt og kunne ta mye load, ble det ikke noe særlig sukses. Men det kan vel være en av de kraftigste hovercraftene. Når folk skriver at A380 er verdens største fly, slik som NRK her i dette tilfelle, så tror jeg ikke NRK er fult av 4719 flygeeker, slik som det er her! Det er jo enkelt for oss å rette på det, men jeg tror ikke NRK bryr seg så veldig hardt. Men rett skal jo selvfølgelig være rett! Greit program, men skjønte egentlig ikke vitsen, du får se andres glede. Var jo ikke særlig mye opplysninger du får :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Når du på nasjonalt fjernsyn sier at noe er "verdens største", da bør det også være nettopp det; verdens største! Det bør være mulig å forvente at NRK (ved NRK's jorunalister) faktisk sjekker opp bastante påstander før de presenterer det som fakta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Disse lavtflyvende maskinene er jo ikke bare gammelt tankegods for det var da noen som drev å forska på muligheten med lavtflygende giganter til å krysse svære havområder med. Om jeg ikke husker helt feil var det vel nærmest en blanding av solenergi og motorkraft de hadde i tankene samt att maskinene skulle være 100% komposit. Om jeg ikke husker feil var det vel tenkt att de skulle holde en høyde rett over det høyeste bølgene kunne gå. Med andre ord var det en energigjerrig alternativ for cargo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Moe Egenes Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Fant dette på wiki. a GEV can be seen as a transition between a hovercraft and an aircraft. The International Maritime Organization, (IMO), has classified the GEV as a ship.The Russian ekranoplan program continued and led to the most successful ekranoplan so far, the 125 ton A-90 Orlyonok. A few Orlyonoks were in service with the Soviet Navy from 1979 to 1992. In 1987, the 400 ton Lun-class ekranoplan was built as a missile launcher. The second Lun was renamed to Spasatel, as a rescue vessel, but was never finished. Når NRK sier noe, så skal du bøye deg i støvet for hva de sier! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik - C Varvik Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 At det i det hele tatt blir en 2 siders land diskusjon angående navnet på ett program en tv Kanal skal sende om ett fly, er ikke noe annet enn helt utrolig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Men da kan vi gjøre det veldig enkelt, Eirik; Er A380 verdens største fly? - Hvis Ja; korrekt tittel - Hvis Nei; missvisende tittel bør endres... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik - C Varvik Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 Nei, det er ikke verdens største fly Herr Seljeseth.. Derimot har jeg tittelen i innlegget, fordi programet heter Verdens største fly. Ikke fordi jeg personlig mener det er verdens største fly. Jeg la ut denne linken dersom noen kanskje ønsket å se dette, derfor la jeg ut navnet på programet og alt. Dette kan du lett finne ut om du blar tilbake noen dager å ser på programlisten, vil du se at programmet heter dette. Vi på forumet her kan neppe på NRK til å endre tittelen på ett program som ble sendt for 2 dager siden. vi endrer ikke verden her inne Gunnar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Det er jo nettopp NRK sin programtittel jeg tenker på... Greit at vi ikke nødvendigvis forandrer verden her inne, men vi har da alle meninger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.