Gå til innhold

litt dumt..... (Pitot Heat)


atle sørensen

Anbefalte innlegg

Ja Atle,

Egentlig litt dumt [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Ved hjelp av søkefunksjonen og begrepet du lurer på, vil du nesten alltid finne svar. På denne linken finner du for eksempel en god forklaring.

No offence, men søkefunksjonen i FlightSim.no er et utmerket hjelpemiddel. Nesten alt som vi lurer på har en eller annen gang vært diskutert.

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke dumt i det hele tatt!! Som ny medlem kan man ikke engang vite om noen søkefunksjon. Pitot heat er varme i pitot rørene, som kan måle flyets hastighet for å forklare dette ganske grovt. Pitot er et fransk ord, og for å oversette det til godt norsk betyr det innsnevring. Man måler gjennomstrømning av luft i en innsnaevring i ett rør, og ved hjelp av diverse faktorer kan man måle flytes hastighet. I et slikt rør kan det dannes kondens, derfor er det varmekabler der. Man bruker pitor rør også på skip, også der for å kunne måle hastighet. Ikke bare logg som blir brukt! Dette til informasjon. Ikke legg takhøyden fpr høyt for enklete nye medlemmer her!! Ha en fin kveld.

Mvh

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo en fin meny nesten øverst på siden. Faktisk er "søk"-valget like over knappen for "nytt emne". Finner man den ene så bør man klare å finne den andre. Synes ikke at det er for store krav til en nykommer å kreve at vedkommende kan se og lese. :)

Morten.

[ 03-03-2002: Endret av: Morten Hanssen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: "Ny Medlem"

Medlem er et intetkjønnsord på no. bkm.

Det betyr at det krever verbstamme pluss (t)/(tt)

Det vil si at det skal være "nytt medlem".

Dette p.g.a at "medlem" krever intetkjønns adjektiv.

Ikke: fin medlem, snill medlem, rar medlem o.s.v.

Der har vi lært noe nytt [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe spørsmål om fly og sånt er for dumt i et fly-forum. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Og særlig når man er ny her... Da burde man egentlig gi den nye et godt svar.. Egentlig visste ikke jeg heller hva det var for noe inntil nå. Men det sto jaggu meg på b 734 sjekklisten i fs2002.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Agnor Bertheussen:

Sitat: "Ny Medlem"

Medlem er et intetkjønnsord på no. bkm.

Det betyr at det krever verbstamme pluss (t)/(tt)

Der har vi lært noe nytt [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Men Agnor, da! Når du først skal undervise oss i norsk, så er ikke NY et verb. Altså ordstamme (eller adjektivstamme, om du vil) pluss intetkjønnsending -t(t))

Der har du lært noe nytt [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pitot røret måler dynamisk trykk,normalt er det egne statiske inntak som foreks.kan sitte på siden av flyet.Noen pitotrør finnes også med statisk inntak,så vidt jeg husker har Sea King slike.

Det er ikke bare for at det kan dannes kondens i pitotsystemet at en har pitot heat.Det brukes når det er nedbør/når du flyr IMC og selvsagt når det er iceing conditions.

mvh

Hans Petter Stue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Hans Petter Stue:

Pitot røret måler dynamisk trykk,normalt er det egne statiske inntak som foreks.kan sitte på siden av flyet.Noen pitotrør finnes også med statisk inntak,så vidt jeg husker har Sea King slike.

Det er ikke bare for at det kan dannes kondens i pitotsystemet at en har pitot heat.Det brukes når det er nedbør/når du flyr IMC og selvsagt når det er iceing conditions.

mvh

Hans Petter Stue

Alle småflyene sine pitotrør måler både statisk og dynamisk trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok desverre vår kjære helikopter flyger Hans Petter her har glemt litt av lærdommen sin [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Et pitotrør måler, som Martin sier, totaltrykket, dvs både statisk og dynamisk. Det er vel faktisk ganske vanskelig å kun måle dynamisk trykk såvidt jeg forstår. På småfly gjøres målingen av dynamisk trykk til fartsmåleren normalt i selve instrumentet ved at totaltrykket ifra pitotrøret strømmer inn på ene siden av "belgen", mens det statiske trykket strømmer inn på andre siden av "belgen" og dermed sitter man igjen med dynamisk trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis static porten blir blokkert har man på småfly ofte en mulighet for å bruke en alternate static - som sitter en annen plass på flyet. Ved nødsfall - knus glasset (på ett instrument).

Noen som har hatt failure og fått alt. static til å fungere?

Ikke meg i hvertfall [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Karl R Pettersen:

Og hvis static porten blir blokkert har man på småfly ofte en mulighet for å bruke en alternate static - som sitter en annen plass på flyet. Ved nødsfall - knus glasset (på ett instrument).

Noen som har hatt failure og fått alt. static til å fungere?


Ja (for real, ikke sim). Hadde ising da jeg trente noen approacher på Torp for en tid tilbake. Det var overcast ca 1000ft og rundt 0 grader. Måtte bruke alt.static. Slapp å knuse et instrument. Det koster penger :-)

Tarjei har helt rett i sin beskrivelse.

Total trykk = Dynamisk trykk + Statisk trykk

Pitotrøret måler Total Trykk.

Static port måler Statisk Trykk.

Total - Statisk = Dynamisk (airspeed)

Antun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...