Gå til innhold

Jorden rundt med MD82... (VATSIM)


Gunnar Seljeseth

Anbefalte innlegg

Jeg leker litt med tanken på en tur jorden rundt med min trofaste MD82. Jeg tenker å begynne vestover fra Gardemoen (ENGM) til Keflavik (BIKF), og så videre mot det amerikanske kontinentet. Men derfra går det litt i stå. Derfor lurer jeg litt på om noen har et godt forslag til videre reiserute og tillhørende scenery (deafult-flyplasser er uaktuelt. Helst freeware-scenery). Det trenger ikke være storflyplasser aka. KLAX eller KJFK, men det må selvsagt være mulig å få ned en MD82...

 

En litt kjapp liste over steder jeg ønsker å fly via underveis (For PANC, RJAA og LLBG er scenery allerede ordnet)

 

- Boston Logan, USA (KBOS)

- Anchorage, Alaska, USA (PANC)

- Narita, Tokyo, Japan (RJAA)

- Auckland Intl, New Zealand (NZAA)

- Kingsford Smith, Sydney, Australia (YSSY)

- Ben Gurion, Tel Aviv, Israel (LLBG)

 

Så, noen som har forslag til reiserute? Et par småkomentarer av det jeg selv har vurdert;

- Videre fra RJAA til RKSI (Incheon Intl, Sør-Korea), og så nedover via noen øyer i stillehavet?

- Auckland - Sydney direkte...

- Via Bangkok?

- Fra Israel via Hellas tilbake til Oslo? Eller via et sted i øst-Europa? (ønsker minst 1 stopp mellom Israel og Norge)

 

Og med tanke på forslag til scenery; jeg flyr FS9...

(og nei, dette er ingen aprilspøk ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med rekkevidden på MD82? Hvor mange nm på full load?

 

(Edit)Jeg vil se for meg at du kan forvente deg en god del sikk-sakk ved havkryssing, da spesielt stillehavet. Om den når over 3000nm så skal det vel gå :)

 

Frode, se to ganger på den ruta der i henhold til at det er en MD82 som flyr, PHNL-YSSY er godt og vel 4300nm, da kan det fort bli plask ;) Jeg foreslår å gå opp til PANC som ønsket og snike seg over vannet der gapet er mindre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frode;

Jeg ser at du glatt unngår flere av flyplassene jeg har nevnt at jeg ønsker å ta turen innom, deriblandt KBOS, PANC, RJAA, NZAA og LLBG. BIKF-KJFK er nok dessuten noe optimistisk for en MD82, og Hong-Kong til Dubai? Nei du... Dessuten er det veldig dårlig med freeware scenery på flere av de flyplassene du foregår, selv om de fleste har gode payware scenery. Men jeg har overhodet ikke planer om å svi av flere tusen kroner for å skaffe scenery til denne rundturen...

 

Magnus;

Ja, det blir nok litt sikk-sakk over stillehavet. Rekkevidden til en MD82 ligger på rett over 2.000nm. F.eks. er BIKF-KBOS ca. 2150nm, og dermed ganske akkurat utenfor MD82 sin rekkevidde...

 

... forøvrig har jeg ikke noe imot en tur innom litt mer (for oss normenn) ukjente steder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hva med å ta turen innom Kangerlussuaq lufthavn på Grønland BGSF, fra BIKF. Og deretter ned til Boston. Fra Boston til enten Seattle eller Portland, så videre til Anchorage, eller kanskje Juneau?

 

Scenery til Kagerlussuaq: Greenland Ports and Docks V.2

 

Scenery til Boston: Boston Logan International Airport version 2

 

Hvis Boston-Seatlle/Portland blir for langt, går det også ann og mellomlande i enten Chicago elle Milwaukee.

 

Her er scenery til Milwaukee's General Mitchell Intl. Airport KMKE: MKE2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har reiseruten fått en ny oppdatering;

ENGM-BIKF-BGSF-KBOS-....-PANC-UHPP-RJAA-....-NZAA-YSSY-YPDN-WIII-....-LLBG-LSZH-ENGM

 

Turen fra RJAA vurderes å gå via Hong Kong og noen stillehavsøyer ned til NZAA, og jeg holder på å gå gjennom litt detaljer med en i VATNZ. På tur nordover er Bangkok og Mumbai to aktuelle kandidater, og Dubai kan komme til å bli siste stopp før Tel Aviv.

 

Og takk til Werner for nyttig link. Den hadde jeg faktisk glemt... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ser at du flyr på VATSIM. Er ikke kjent med VATSIM, men IVAO har flere worldtours. Både IFR, VFR, Pilotskills, Dangerous og F1, og det kommer nok en Longhauls også snart. Legger ved en link her: http://www.ivao.aero/worldtour/ Skjønner på en annen side ikke hvorfor VATSIM skal være "bedre" enn IVAO. Det er jo alltid fler som er pålogget og flyr på IVAO enn VATSIM. Har sjekket selv over en periode nå. Det mest ekstreme var søndag 5 april kl.21:17 da det var 46 på VATSIM og 1060 på IVAO. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke IVAO og kan derfor ikke si noe om det er bedre eller dårligere enn vatsim. Men når det gjelder sammenligningen din fra søndagen så er den ikke reell p.g.a problemer med vatsim-serverne som har kommet og gått den siste tiden. Statistikken du fikk ut var derfor langt fra virkeligheten.

 

Når det er sagt så synes jeg at det er synd at det finnes to muligheter online. Tenk hvor mye trafikk vi kunne hatt dersom alle benyttet det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Andreas;

La bare IVAO vs. VATSIM debatten ligge. For tiden flyr jeg på VATSIM, ferdig med det. Jeg har lovet å sjekke IVAO neste gang jeg formaterer HDD's, men når det blir vet jeg ennå ikke med sikkerhet...

 

Ang. sist søndag, så fikk vi vel både server-split og feil på data-feed på en gang. I det siste har det hendt en hel del med VATSIM-serverne, og mye av det har å gjøre med et DoS angrep VATSIM opplevde nylig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, ser på bookingen at du kjører motsatt vei som meg. Av en eller annen grunn så har jeg vanskelig for å flytte fly med "teleport". D.v.s at dersom jeg f.eks har forlatt et fly på EGLL så har jeg vanskelig for å ta det samme flyet fra ENGM dagen etterpå. Det hender at jeg gjør det, men det føles ikke helt riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar!

Hmm... Jeg smiler for meg sjøl her jeg sitter. Har ikke vært inne her siden jeg sendte sist innlegg. Har IKKE tenkt å ta noen debatt her, men konstaterer jo fort min oppfatning at VATSIM vs IVAO er at ømtålig tema man bare holder seg unna her i landet :crazy:. Var frista til å skrive mer, men lar det være ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kommet til det som blir turens sydligste flyplass; NZQN. Og innflyvningen til bane 23 var ikke helt enkel; jeg måtte jobbe litt hardere enn det jeg er vant til med å få flyet ned på bakken. En god komponent sidevind gjorde ikke saken enklere, ei heller all den turbulensen jeg fikk på finalen.

 

Dette er en fin flyplass å bryne seg på for dem som har gått lei ILS... :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...