Gå til innhold

Avinor-adgangskort


Kjartan berg

Anbefalte innlegg

Antar det er for spotting og lignende og ikke terroristformål du planlegger, men jeg tviler virkelig at Avinor kommer til å la enkeltindivider ha fri tilgang til flyplassene når de ikke har noen praktisk grunn til å være der :crazy:

 

Kravene som ligger til grunn for å få utstedt adgangskort er som følger:

 

Behovet for adgangskort må være dokumentert i rekvisisjon.

 

Rekvisisjon må være utstedt og underskrevet av en rekvirent som på forhånd er godkjent av lufthavnen. Sjekk med egen arbeidsgiver hvem som er firmaets godkjente rekvirent.

 

De lokale kravene om nødvendig godkjent opplæring innen security, safety, HMS må være gjennomført før utstedelse av adgangskortet kan finne sted. Kravene varierer utfra hvilke tilganger på lufthavnen det søkes om.

 

Det må foreligge en godkjenning av kortsøkers UPA (uttømmende politiattest) før utstedelse av ID-kort kan finne sted.

 

Godkjenningen foretas av Luftfartstilsynet. For mer informasjon gå til Luftfartstilsynets nettsider.

[size:8pt][color:#000099]http://www.avinor.no/avinor/sikkerhet/50_ID-kort[/color][/size]

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok strenge krav rundt adgangskort. Hvis hvem som helst kunne fått det, ville det vel vært liten vits med adgangskort i det store og hele. ;) Piloter og ansatte på flyplassen får adganskort, hvorvidt transportører som er der daglig får vet jeg ikke, men tror de må få eskorte av Securitas under sitt gjøremål. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok strenge krav rundt adgangskort. Hvis hvem som helst kunne fått det' date=' ville det vel vært liten vits med adgangskort i det store og hele. ;) Piloter og ansatte på flyplassen får adganskort, hvorvidt transportører som er der daglig får vet jeg ikke, men tror de må få eskorte av Securitas under sitt gjøremål. :) [/quote']Posten som er en stor transportør på OSL hvor jeg var med inn, ordner midlertidig adgangskort gyldig i en dag på ca 30 min hvis man er i følge med noen som har gyldig adgangsbevis hele tiden. Ser frem til flere turer til OSL neste gang jeg reiser nedover fra Trondheim til Oslo. Sånne kompiser er kjekke å ha ;)Jeg var med som hjelpemann. Jeg hjalp han med å slite ut rutene i bilen for å prøve å få med alle flyene, mens han stakkars leverte posten :grin: Men han visste om hobbyen min på forhånd da. Var derfor jeg fikk være med.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorvidt transportører som er der daglig får vet jeg ikke' date=' men tror de må få eskorte av Securitas under sitt gjøremål. :) [/quote']

Det stemmer, Det var en liten Periode der man ikke kunne fylle på en brusautomat på Flesland, fordi automaten var 5 meter innenfor security, og leverandøren hadde ikke fått godkjent IDkort enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i ambulansetjenesten og frekventerer ofte Vigra. Avinor har blitt strengere på ID kortene sine de siste årene, og det må taes sikkerhetskurs og prøve og før man får kort, og som de sier her, man må ha en gyldig, dokumentert grunn til å få kort til å komme seg inn. Og der igjen blir det kun spesielle områder man kan komme inn på. Feks så kan jeg kommme inn hovedporten, men ikke i avgangshallen med kortet mitt..

 

Det skal forøvrig legges til at jeg brukte 7 mnd på å få kortet mitt ;) Lenge leve papirmølla sikkerhetskravene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei' date=' de får midlertidig.

 

Hvis du skal bruke det til spotting, så kan du bare gi opp med en gang, jeg har prøvd.. :(

Imidlertid hvis du har PPL, så har du gyldig grunn. [/quote']

 

Nei, PPL er ikke nok. Du må være medlem i en flyklubb som har en rekvient godkjent av Avinor :) Det er heller ikke lov å bruke kortet hvis man ikke er i tjeneste på flyplassen, så man kommer nok ikke så langt hvis man vil spotte desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kan jo si at jeg er 13 (snart 14) og er medlem av Værnes Flyklubb. Grunnen til jeg lurte på dette er jo pga jeg har lyst til å begynne å være med på dugnadene i klubben + at jeg har lyst til å begynne med studie av PPL(dette har vist seg vanskelig uten Avinor-kort). Takk for mange fine svar!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kan jo si at jeg er 13 (snart 14) og er medlem av Værnes Flyklubb. Grunnen til jeg lurte på dette er jo pga jeg har lyst til å begynne å være med på dugnadene i klubben + at jeg har lyst til å begynne med studie av PPL(dette har vist seg vanskelig uten Avinor-kort). Takk for mange fine svar!

 

Trur nok ikke du kommer langt med den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kan jo si at jeg er 13 (snart 14) og er medlem av Værnes Flyklubb. Grunnen til jeg lurte på dette er jo pga jeg har lyst til å begynne å være med på dugnadene i klubben + at jeg har lyst til å begynne med studie av PPL(dette har vist seg vanskelig uten Avinor-kort). Takk for mange fine svar!

 

Trur nok ikke du kommer langt med den der.

Hadde en mistanke om det ja :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei' date=' de får midlertidig.

 

Hvis du skal bruke det til spotting, så kan du bare gi opp med en gang, jeg har prøvd.. :(

Imidlertid hvis du har PPL, så har du gyldig grunn. [/quote']

 

En annen ting man skal også huske på er:

Hvis man har gyldig adgangskort til den flyplassen man ønsker seg adgang til for å f.eks. knipse bilder, så er det svært, jeg presiserer, SVÆRT får steder det faktisk er lov til å bevege seg til fots!!

Er man utenfor ramp, tarmac etc. så må man stort sett benytte et kjøretøy.

Men her kan de forskjellige flyplassene har forskjellige krav. Men de fleste liker nok uansett ikke gående personer innenfor gjerdet enn hvor det strengt talt er nødvendig eller behov.

 

Når jeg begynte på Torp for 7 år siden, var reglene litt slappere enn hva det er i dag. Men her er det kun tillatt å bevege seg på tarmac/ramp områdent, samt på "gammle tråkka". For de som ikke er kjent på Torp, så vil det si GA parkeringene. Med andre ord flyoppstilingsplassen foran Eurosky og EHC :-)

 

 

 

Ken

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...