Gå til innhold

Fly i brann etter landin.


TOS

Anbefalte innlegg

Gjest Geir-Finstad

Dette er jo ikke bra , men ser man på flytypen så er jo dette en meget haletung maskin hvor det er kritisk at selve loading og fuel management benyttes og opreres korrekt, jeg kan like fort se feil CG issue som Microburst her gitt. 2 piloter, laaang flytur, loading som avtalt?, Fuel transfer i halen, stor motor på halen....skalfølge denne med interesse. rip....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke bra ' date=' men ser man på flytypen så er jo dette en meget haletung maskin hvor det er kritisk at selve loading og fuel management benyttes og opreres korrekt, jeg kan like fort se feil CG issue som Microburst her gitt. 2 piloter, laaang flytur, loading som avtalt?, Fuel transfer i halen, stor motor på halen....skalfølge denne med interesse. rip.... [/quote']

 

Flyet kom fra en eller annn plassi china, en ny flyplass der, hadde ikke så mye fuel og null last. Så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei dette var trist. årsaken tror jeg var litt pilotens feil og det ser ut som det var en windshear der ja. men å putte nesehjulet ned i de vindforholdene tror ihvertfall jeg at jeg ville avbrutt landingen. men det var en lang tur og mannskapet(2) ville sikkert ha en pause. lurer på hva NTSB eller de andre etterforskningsgruppenne legger ut som rapport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei dette var trist. årsaken tror jeg var litt pilotens feil og det ser ut som det var en windshear der ja. men å putte nesehjulet ned i de vindforholdene tror ihvertfall jeg at jeg ville avbrutt landingen. men det var en lang tur og mannskapet(2) ville sikkert ha en pause. lurer på hva NTSB eller de andre etterforskningsgruppenne legger ut som rapport.

 

Her skriver du forbanna mye piss.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei dette var trist. årsaken tror jeg var litt pilotens feil og det ser ut som det var en windshear der ja. men å putte nesehjulet ned i de vindforholdene tror ihvertfall jeg at jeg ville avbrutt landingen. men det var en lang tur og mannskapet(2) ville sikkert ha en pause. lurer på hva NTSB eller de andre etterforskningsgruppenne legger ut som rapport.

 

Her skriver du forbanna mye piss.

 

 

Du skriver kanskje ikke så forbanna mye Stian, men det var fortsatt piss.

 

La nå han ha sine formeninger om hva som har skjedd. Det har alle her inne lov til å ha, men ingen kan påstå at de har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke bra ' date=' men ser man på flytypen så er jo dette en meget haletung maskin hvor det er kritisk at selve loading og fuel management benyttes og opreres korrekt, jeg kan like fort se feil CG issue som Microburst her gitt. 2 piloter, laaang flytur, loading som avtalt?, Fuel transfer i halen, stor motor på halen....skalfølge denne med interesse. rip.... [/quote']

Ja, det kan jo være så mange årsaker til noe sånt. MD-11 har også rykte på seg for å være litt vanskelig/følsom på pitch har jeg sett, og det har vært involvert i diverse hendelser med upset som tydeligvis har vært særdeles vanskelig å kontrollere. Den lille horizontal stabilizer i kombinasjon med LSAS stabilitetsystemet sies å være årsaken.

 

Dette er forøvrig den andre MD-11 fra FedEx som ender opp ned i en ildkule ved landing. Forrige gang gikk det heldigvis bra med alle fem personer ombord. Det var FedEx flight 11 (N611FE) på Newark, som tett opptil max landingsvekt landet hardt, spratt opp, og piloten overkompenserte slik at neste nedslag ble enda hardere og med litt roll. Høyre landingshjul knakk, motor tok nedi, og flyet fortsatte å rulle helt rundt. Her var ikke været noen nevneverdig faktor. Pilotene var ekstra opptatt av firm og tidlig landing uten å "grease" fordi banen var kort, og hadde nylig vært gjennom kursing i tailstrike avoidance, som i følge NTSB-rapporten kan ha vært en medvirkende faktor med tanke på hva han gjorde med stikka.

 

19970731-0-C-d-1-500.jpg

 

Også var det jo China Airlines flight 642 som også led noe av samme sjebne ved landing i Hong Kong. Her var det kraftig vind da ulykken inntraff.

 

0044639.jpg

 

Man skal vel være litt forsiktig med å antyde hva som har sjedd, eller skylde på pilotene, flytypen, windshear, osv. Men det er vel litt spesielt at det av såpass få MD-11 eksemplarer i verden, faktisk er minst 3 stk som har havnet opp ned ved landing på denne måten. Ut fra røyken på videoen ser det jo ut til å være kraftig vind, og med tanke på hvor stort dette flyet er i virkeligheten, var det litt skremmende å se hvor fort flyet skifter retning/pitch. Ikke mye tid til å reagere når det først begynner å gå galt, av det vi kan se på videoen i alle fall.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nesten ut som de først ikke helt setter seg der de vil, prøver på nytt - noe som ikke går. Deretter prøver de å ta av igjen, men staller kjapt da de har for lav speed? Evt en kombinasjon med vindskjær som blir nevnt over her. Skal bli spennende å se hva de kommer frem til..

 

 

Men, RIP. Tragisk :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvilar helst på at vinden var den utløysande faktoren her. Har landa småfly i verre vindar enn det der.

 

 

Vell, det blåste kun 19knop, med gust i 33. Men med tanke på at det var windshear warning, så hadde nåkk sikkert pilotene kompensert dette med høyere fart enn ved en normal landing. Så det blir omtrent det samme som om man skal presse en C172 ned i 100 knop. Hva skjer? Jo, man går rett til himmels igjen.

 

I slike situasjoner vil jeg tro at det er normalt å ta en go-around visst farten er alt for høy, istede for å presse snuten ned slik som det ble gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet jo ikke om snuten på flyet ble presset ned av pilotenes kontroll-inputs, eller om det var ett eller annet seriøst mekanisk problem som gjorde at rorflatene ikke lystret slik de skulle. Evt. software-problem (aner ikke om MD-11 har fly-by-wire)?

 

Hvis flyets bevegelser på videoen skyldes pilotenes bruk av stikka, så kan det se ut som en alvorlig pilotfeil - selv om alle fakta om vær, vind, last- og drivstoff-fordeling og tyngdepunkt osv. skal nå på bordet før man kan konkludere med noe.

 

Kanskje var kontrollflatene eller andre ting skadd etter flyet traff bakken første gang, slik at pilotene forsøkte en go-around uten at flyet lystret? Skal bli svært interessant å følge med å havarikommisjonens etterforskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål/problemstilling:

Slår ikke vanligvis air spoilers opp fra vingene idet flyet lander (utløst av bakketrykket/tyngden mot hovedhjulene) for å hindre at flyet spretter opp igjen? Eller kanskje det ikke er airspoilere oppå vingene til denne flytypen?

 

Jeg aner selvsagt ikke om dette i såfall har hatt noen som helst slags betydning i denne ulykken, men tanken slo meg da jeg så landingen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål/problemstilling:

Slår ikke vanligvis air spoilers opp fra vingene idet flyet lander (utløst av bakketrykket/tyngden mot hovedhjulene) for å hindre at flyet spretter opp igjen? Eller kanskje det ikke er airspoilere oppå vingene til denne flytypen?

Jo MD-11 har spoilere som spretter opp' date=' dvs de spretter bare delvis opp inntil nesehjul også er nede. Og det nevnte LSAS systemet kan vel kalles fly by wire, og har ved landing det som kalles "Positive Nose Lowering". Dette gir 3 grader elevator down når spoilere er halveis opp (MLG spin up) og 4 grader når spoiler er max. MD-11 har visstnok en relativt kraftig nose up tendens når spoilere kommer opp.

 

Så forresten en landing med samme fly på samme flyplass som er litt fascinerene å se elevatorjobbingen på.

 

[video:youtube']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Du får ikke den Grønne planken, som er alt klart for landing uten og ha armert Spolers, autobrake og en del andre parametere. MD11 har en sinnrikt rollout system som holder flyet på senterlinje etc. Dette fordi det er kritisk og få fjernet løft og nese ned, nettopp på grunn av et beist av motor i halen. Dette i kombinasjon med CG dissagree så setter denne maskinen seg unormalt, og nesa detter som et fjell, mener nå jeg. Men no e ikke æ noe ekspert.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvilar helst på at vinden var den utløysande faktoren her. Har landa småfly i verre vindar enn det der.

 

 

Vell' date=' det blåste kun 19knop, med gust i 33. Men med tanke på at det var windshear warning, så hadde nåkk sikkert pilotene kompensert dette med høyere fart enn ved en normal landing. Så det blir omtrent det samme som om man skal presse en C172 ned i 100 knop. Hva skjer? Jo, man går rett til himmels igjen.

 

I slike situasjoner vil jeg tro at det er normalt å ta en go-around visst farten er alt for høy, istede for å presse snuten ned slik som det ble gjort. [/quote']

 

Dei auka nok neppe farten så mykje at deet skulle føre til problem under landinga. Ved windshear alert er det vanleg å auke farten med 5-15 knop, (avhengig av flytype og company prosedures). Flyet vil difor nytte litt lengre bane for landinga, men det vil ikkje føre til at flyet sprett alt for mykje opp att ettersom farten er som normal når flyet tek bakken. Ein landar ikkje med høgare fart, men ein tar innflygninga litt raskare enn vanleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fordi det er kritisk og få fjernet løft og nese ned' date=' nettopp på grunn av et beist av motor i halen. Dette i kombinasjon med CG dissagree så setter denne maskinen seg unormalt, og nesa detter som et fjell, mener nå jeg. Men no e ikke æ noe ekspert..... [/quote']

Ja, det er jo også slik at motor-2 (den i halen), ikke gir reverse før nesen er nede, så det kan vel også være en grunn til å få den ned relativt fort under normale omstendigheter, vil jeg tro.

 

Men snakker du om flytypen generelt her nå, eller denne spesifikke hendelsen?

 

Thor-Håkon Dallavara

I slike situasjoner vil jeg tro at det er normalt å ta en go-around visst farten er alt for høy, istede for å presse snuten ned slik som det ble gjort.

Jeg syns det er litt raskt konkludert å si; "istede for å presse snuten ned slik som det ble gjort" uten annet enn videoen som kilde. Jeg vet en del reagerer negativt på at vi i det hele tatt diskuterer og spekulerer rundt hendelser som denne. Selv syns jeg det er uproblematisk å diskutere, men jeg syns man skal være veldig forsiktig med å fordele skyld, eller fastslå hva pilotene gjorde eller ikke.

 

Er jo i og for seg ikke uening i at det kan se slik ut på videoen, men det viser seg jo av og til at ting ikke er fullt så enkelt som det ser ut som. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Nei det er vell spessielt med tanke på at ting ikke er by the book, med fuel,CG load etc at kobinasjonen haletung gjør at det blir fort mye mere kritisk, i følge de som flyr disse. Men dette er jo en nydelig maskin, er min favoritt etter 777. Har desverre ikke fått fløyet denne i realsim enda, men det skal gjennomføres...belive me....men har vell lest AOM noen ganger opp og ned, baklengs og speilvendt.....he he...jeg leser AOM, når andre leser Vi Menn....som kona sier, hadde støvsugeren hatt vinger, hadde du brukt den hver dag. ha en flott dag. Men mine egne tanker rundt video, sier meg at dette ikke er helt i balanse...uten at jeg har noe mere en min egen obeservasjon for utalelsen...altså ... bare synsing fra an flyintresert amatør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...