Gå til innhold

Norwegian fly returnerte til Gardermoen..


Anders Henriksen

Anbefalte innlegg

SAS har vel den policyen at fly med "snag" står på bakken til det er fikset.

Norwegian flyr heller med "snaggene" hvis det ikke går ut over sikkerheten.

 

Bare en liten kommentar til dette :)

 

Var på ett Norwegian fly som var klar til å gå fra gaten, men så fikk vi beskjed om at det var noe tekniske problemer og det kom til å ta litt tid.

Etter litt tid kom det en melding over høyttaleren at de hadde ringt til ringt til "kontoret" og nå var det ikke noe feil lenger. Synes det hørtes litt rart ut :)

 

 

Men, jeg har også vært ute for noe av det samme med SAS ett par ganger. En gang var det noe med reversen på motoren som hadde hengt seg opp, og da sa det att de skulle bare "jukke" litt fram og tilbake på reversene og så løsnet det nok. Og flyet gikk nå til slutt så det fungerete vel :D

 

Var også en tur i Stockholm og når jeg skulle hjem ble avgangen vår først forsinket med flere timer for å vente på ny maskin siden den vi skulle med hadde tekniske problemer. Men plutselig ble avgangen flyttet fram igjen fordi det vistnok ikke var så farlig likvel med denne feilen. Kan begynne å lure litt av og til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer sikkert hos alle selskaper en gang i blant. Jeg skal ikke prøve å forsvare noen av dem :)

 

Var ikke noe spesielt mot noen egentlig, bare virker som det litt forskjellig som foregår rundt omkring virker det som :)

 

Fløy KLM 777 rett etter denne Heathrow krasjen og da var det problemer med vann ett eller annet sted, der den automatiske tømmingen ikke virket og heller ikke den manuelle backupen. Ikke godt å si hvordan de fikk fjernet det men vi kom oss nå avgårde tilslutt en time eller to forsinket.

 

De tingene jeg har nevnt har sikkert ikke vært noe trussel for sikkerheten, men jeg blir iallefall litt småskepisk av sånne ting rett før vi skal ta av :)

 

Ikke heller så betryggende når piloten er mitt in en anouncement og man hører en alarm av ett slag og det blir stilt i høytaleren i noen minutter :D Var vel samme flight de hadde disse vann problemene.

 

Men men, har spilt såpass mye flightsim at jeg vet at at alarmene kan være for mye helt normale ting, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS har vel den policyen at fly med "snag" står på bakken til det er fikset.

Norwegian flyr heller med "snaggene" hvis det ikke går ut over sikkerheten.

 

Dette er ikke riktig. Alle fly har en såkalt MEL. Minimum Equipment List.Det er bibelen for crewet ombord. Står det i MEL at du kan fly, ja så flyr du. Står det at du ikke kan fly, så blir maskinen stående. Dette er ikke noe selskapene finner på selv. MEL kommer fra flyprodusenten.

Tror ikke det er mange fly som har allt 100% iorden når de tar av.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Minimum_equipment_list

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS har vel den policyen at fly med "snag" står på bakken til det er fikset.

Norwegian flyr heller med "snaggene" hvis det ikke går ut over sikkerheten.

 

Dette er ikke riktig. Alle fly har en såkalt MEL. Minimum Equipment List.Det er bibelen for crewet ombord. Står det i MEL at du kan fly' date=' ja så flyr du. Står det at du ikke kan fly, så blir maskinen stående. Dette er ikke noe selskapene finner på selv. MEL kommer fra flyprodusenten.

Tror ikke det er mange fly som har allt 100% iorden når de tar av.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Minimum_equipment_list [/quote']

 

MMEL Master MEL kommer fra produsenten.

MEL i de enkelte selskaper kan variere noe. Men er ALLTID strengere em MMEL.

De som flyr på produsenten sin MMEL kjører altså på mest lettvinne måten.

 

Og for å kommentere et annet innlegg så har SAS Norge en av de beste utnyttelses grader på sin 737 flåte. De står ikke på bakken for å utføre vedlikehold i hytt å pine. Vedlikeholdet er meget nøye planlagt å skedulert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS har vel den policyen at fly med "snag" står på bakken til det er fikset.

Norwegian flyr heller med "snaggene" hvis det ikke går ut over sikkerheten.

 

Bare en liten kommentar til dette :)

 

Var på ett Norwegian fly som var klar til å gå fra gaten' date=' men så fikk vi beskjed om at det var noe tekniske problemer og det kom til å ta litt tid.

Etter litt tid kom det en melding over høyttaleren at de hadde ringt til ringt til "kontoret" og nå var det ikke noe feil lenger. Synes det hørtes litt rart ut :)

 

 

Men, jeg har også vært ute for noe av det samme med SAS ett par ganger. En gang var det noe med reversen på motoren som hadde hengt seg opp, og da sa det att de skulle bare "jukke" litt fram og tilbake på reversene og så løsnet det nok. Og flyet gikk nå til slutt så det fungerete vel :D

 

Var også en tur i Stockholm og når jeg skulle hjem ble avgangen vår først forsinket med flere timer for å vente på ny maskin siden den vi skulle med hadde tekniske problemer. Men plutselig ble avgangen flyttet fram igjen fordi det vistnok ikke var så farlig likvel med denne feilen. Kan begynne å lure litt av og til :) [/quote']

He He. Ikke lett å finne ut noen forklaring på dine problemer så lenge jeg ikke har dato og fly reg.

Men for å ta den med reverser. Det er mange årsaker til at Reverser light kommer på i cockpit. Tar meg ikke tid til å forklare alle her. Men, det er to måter å resette lyset, en er å gå ned på boksen i EE comp å resette, og se at det ikke er feil på BITE. Den andre, som er helt genial, er faktisk å cycle reverser 5 ganger, hvis kontrollkretsene i EEC og EAU ikke registrerer noen feil resettes warningen. Med andre ord du slipper å gå til gate og få en mech til å resette.

 

Og det å ringe kontoret er vel ikke så dumt, på et tilsvarende kontor sitter jeg (kansje ikke så veldig smart da) :-) Med 32 års erfaring med flytekniske problemer. I samme miljø har jeg 6 meget erfarene teknikere med 20-35 års erfaring jeg kan diskutere med. Finger trubble og mange småting kan nok forklares på telefon. Jeg får mange call på telefon og på cut hver eneste dag. Mange må vi nok ta tak i selv, men ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...