Ivar Hakli Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Hei Jeg har sett litt på innleggene vedr forskjellige fly, motorer og fjernstyringer, og kunne tenke meg å starte med denne hobbyen. Jeg kunne i utgangspunktet tenkt meg den startpakken som tilbys med Ready (kr 3995,-) men med flottører i tillegg. Er denne pakken bra nok for en nybegynner, eller bør man velge en større motor, fjernstyring osv...? Kunne gjerne tenkt meg noen tips og gode råd ifm oppstarten. Er det mye annet utstyr man trenger i tillegg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Kanskje du kunne lage en link til denne pakken et sted på nett? Er enklere uttale seg om noe hvis man får vite hva man skal uttale seg om... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Hakli Skrevet 9. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2002 Hei igjen og takker for konstruktiv respons. Karl: Har du noen link til forhandlere av ARF balsa modell, 40 size? og hvilken type mener du med kraftig motor? (det er en hel haug å velge av) Kenneth: Jeg kunne ikke finne BobCat 40 hos NM. Har du noe info/pris etc? Lager du metallinkene selv, eller bestiller du dem? Jeg ser det er masse motorer, men må man også velge plugger osv, eller følger dette motorene. Masse spørsmål her, men får man en god start er vel sannsynligheten for en velykket hobby større.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åke Lindberg Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Ivar, har du någon modellflygklubb i närheten? Det bästa du kan göra är att börja där! Du kommer säkert att få rådet där också att hålla dig undan från "startpakker" och bygga själv i balsa och satsa på en bra radio från början. Åke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ståle Kristiansen Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Norwegian ModellersMYM0720 BOBCAT 40T II ARF 1621,00 På nedlastningssiden til NM så er det massevis av info dere kan laste ned, bl.a. prisliste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steffen Andre Hustveit Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Hei. På denne siden( http://www.hobbyz.no/side1.html )finner du en del fly fra Hacker. De har en del modeller som kan være relevant for deg. Selv annbefaler jeg moddelen Faster 20 ARF, som er et fint nybegynner fly. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Der kan du hive inn en 25 LA/OS Det var bare et lite forslag [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Lykke til videre! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Andreas Olssøn Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 quote: Opprinnelig postet av Ivar Hakli: Hei igjen og takker for konstruktiv respons. Karl: Har du noen link til forhandlere av ARF balsa modell, 40 size? og hvilken type mener du med kraftig motor? (det er en hel haug å velge av) Det finnes som sagt mange forhandlere,så her er det bare å velge og vrake. "Norske modeller" synes jeg har mange fine 40 Size trainere. MYM - ARF ferdigfly er greie og billige. Disse modellene får du hos overnevne leverandør. I denne modellen anbefaller jeg en OS 46FX motor. Som tidligere nevnt; kjøp en stor og stabil maskin. De små er ikke noe enklere å fly, heller tvert imot. 20 size synes jeg blir for lite. Det er min mening. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 quote: Opprinnelig postet av Karl Andreas Olssøn: Som tidligere nevnt; kjøp en stor og stabil maskin. De små er ikke noe enklere å fly, heller tvert imot. 20 size synes jeg blir for lite. Det er min mening. ..og igjen er jeg enig med denne karen... Tydligvis en fornuftig person.. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] 40-60 size er fint å begynne med.. De er store nok til å synes på avstand og er mer stabile i vind. 20-size blir fort smått når man flyr den litt unna, og er veldig påvirkelig av litt turbulens.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steffen Andre Hustveit Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Eller kjøp deg en simulator. Da blir ikke 20-size lenger et problem [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Det kan jo også være en ide å begynne med seilfly som da har en elektrisk motor. Dette fly da av seg selv, og du får ganske så god stikketrening. Men sånn etter tiden har fremdriften av R/C modellfly vært besørget av en 2-taks motor som bruker en drivstoffblanding av methanol (65-80%), nitromethane(0-10%) og olje(20-25%). I dagligtale kaller vi dette drivstoffet for "glow fuel" eller bare "fuel". 2-taksmotoren er relativt rimelig i innkjøp og har ekstrem høy ytelse. På den annen side, er den temmelig tørst på drivstoff og støyer mye. Men det er også andre motoralternativer som bør vurderes, f.eks. 4-taksmotorer og elektriske motorer. 4-taksmotorer er vesentlig dyrere enn 2-taksmotorer, mer kompliserte å vedlikeholde, men har samtidig en roligere gange og støyer mindre. Elektriske motorer har de senere årene fått en enorm popularitet, da kraften og effektiviteten har økt kraftig de seneste årene. Elektriske motorer og nødvendig utstyr er noe dyrere i innkjøp, men samtidig unngår du ekstra kostnader til drivstoff og sølet som følger med 2-taks og 4-taks motorer. I tillegg får du en tilnærmet støyfri motor, noe som omgivelsene vil sette pris på. Men uansett ingen skal nekte noen i å fly [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Andreas Olssøn Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Hei ! Linken til pakken fant jegher. Etter min mening, synes jeg motoren er litt i det svakeste laget til dette flyet. Ellers er det vel et greit nybegynner fly. Men har en misstanke om at dette flyet er laget i slik "milk shake" plast. Dette gjør flyet solid til en vissgrad, men det er vanskelig å reparere, noe du kommer til å gjøre mye i starten [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Ville kanskje også ha ventet litt med flottører, da dette er litt mer krevende. Er uhelde ute så "sliter du".. [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Hadde jeg vært deg, ville jeg kjøpt en ARF ballsa modell, 40 size, med en kraftig motor. Det er mye lettere å lære å fly med en kraftig motor. Mye mindre fare for kritiske flikk/stall situasjoner. Har man tok power, så er det bare å throttle på, og du har flyfart igjen. Har du en svak motor blir dette værre. 40 Size'n er også veldig stabil og fin. Er uhelle ute, er det heller ikke noe problem å lime det sammen igjen. Ønsker deg lykke til med en nye og utfordrende hobby ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Jeg må si meg enig med Karl Andreas her... Anbefaler største motoralternativ på en trainer. Det gir deg en stor fordel når du havner i en uheldig situasjon, og trenger høyde eller flyfart fort. "Nesten uknuselige" fly er sikkert vel og bra, men jeg tviler på at de er så lette fikse den dagen du får vite hvorfor de sier "nesten uknuselig". Gå heller for en ARF-modell av balsa ja... Personlig så ville jeg anbefalt en BobCat 40 som Norwegian Modellers har. Bare sørg for å bytte ut plastlinkene som følger med til metall. Jeg gjorde ikke det, og begravde flyet på et jorde i nabolaget etter 2 måneders bruk. En bekjent av meg kjøpte samme flytypen etter mitt kræsj, og byttet ut linkene, og har nå flydd modellen i over 1,5 år uten skader... Hvis du setter f.eks. en OS 46FX i den BobCat'en så har du krefter nok til å dra deg ut av de fleste situasjoner, og skal du "kosefly" så kan du dra den ned på halv gass.. Hva radio angår så vil ikke jeg anbefale Hitec. Min erfaring er at dette er et billigmerke, og billige ting svikter når du mest trenger dem. Radioen skal du sannsynligvis ha lenger enn flyet, så det vil lønne seg å bruke litt mer penger på radioutstyret. Du trenger kun 4 kanaler for å fly en trainer, så det billigste er å kjøpe en radio med bare 4 kanaler. Ulempen er at den dagen du vil gå videre og kjøper deg et fly med retracts (opptrekkbart understell) og flaps, så trenger du en ny radio. Har du råd så kjøp en radio med 6 kanaler. Gode radiomerker er Futaba, Multiplex og Sanwa. Multiplex har en flott radio med 4 kanaler som kan bygges ut til 7 kanaler. Denne radioen har i tillegg noen av de vanligste mikse-mulighetene (V-hale, o.l.) ferdig bygget inn i en billig sender. Absolutt verdt å ta en titt på. Selv begynte jeg med en Futaba Skysport 4 som er en ypperlig radio, men har nå kjøpt ny radio fordi mulighetene ikke strakk til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenn Tegnander Skrevet 10. februar 2002 Del Skrevet 10. februar 2002 Enig med det meste som ble sagt her ang. size o.l. Når det gjelder støy fra motorer så er en moderne to-takts motor (OS 46FX) mye "stillere", enklere å bruke og ikke fullt så tørst som en moderne fire-takt. Bruke av riktig propell er også viktig med hensyn til støy. /glenn Gullknapp Modellflyklubb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik Melbostad Skrevet 10. februar 2002 Del Skrevet 10. februar 2002 Kan bare si en ting, kjøp Bobcat. Utrolig bra fly, lærte å fly på det for 5-6 år siden og flyr det fortsatt. Nå er det riktignok litt ombygd etter et lite havari (vingene er rettet ut og satt inn 46 topaz motor) og er nå en meget habil akro maskin. Ser at Kenneth ikke anbefaler Hitec, har selv en Hitec Prism 7 computer radio og den fungerer utmerket fortsatt etter mange års bruk, mulig det er litt varierende kvalitet, det vet jeg ikke. Når det gjelder å lære å fly så henvend deg til en modellfly klubb, dette gjør tingene mye lettere. Her får du tips og kan få hjelp med å fly modellen de første gangene med trainer kabel (en "instruktør" står med en radio og du med den andre så han kan ta over hvis ting går galt). Eller så er simulator en fin måte å lære ting på, har Dave Brown RCFS simulator fra tidlig 90 tallet, kanskje litt utdatert grafikk osv., men prinsippene er der. Får jo nyere simulatorer også med adskillig bedre grafikk. Pass på at du kjøper en simulator det følger med stikke. Lykke til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Anbefaler absolutt ATLAS 25H, en kjempetrainer som også er morro å fly når du får mere erfaring. Med en 40 motor i nesa flyr den bedre enn det meste annet. Jeg har selv flydd to av dem, og knust tre, hehe (det tredje var en kropp jeg laget selv etter mal ifra flisene ifra det andre, men brukte samme vingen som var med på krasj i fly nr 2, denne hadde også tydeligvis fått seg en smell, noe som kom for dagen på den tredje turen med flyet, plutselig manglet halve vingen i lufta [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Skaatun Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Jeg har jo også en Ready, men den har sålangt kostet meg 10 000,- !!! Men jeg har en Magnum .53 HiTec Flash 5X, flaps, landingslys, nav. lys, rotating beacon... ...en del extra utstyr... ...sløyet jo opp vingen så det ble en del oracover til 75,- per meter der... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Andreas Olssøn Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 quote: Opprinnelig postet av Tarjei Lundarvollen: Anbefaler absolutt ATLAS 25H, en kjempetrainer som også er morro å fly når du får mere erfaring. Med en 40 motor i nesa flyr den bedre enn det meste annet. Hehe....har selv hatt en ATLAS 25H, med en 40 FP. Det var en fin maskin det, men den har vel gått ut av produksjon nå. Brukte denne modellen til bl.a seilflysleping og dropping. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Neida, den selges enda, en kompis kjøpte en 25L for en liten stund siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steffen Andre Hustveit Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 quote: Opprinnelig postet av Tarjei Lundarvollen: Neida, den selges enda, en kompis kjøpte en 25L for en liten stund siden. Er nok gått ut av produksjon, men er enda i salg [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orjan Utne Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Heisann!! IVAR!! Jeg har et fly til deg hvis du er intressert!!! Har et helt nytt Right Flyer 40T Komplett med motor, Fjernstyring og alt du trenger for å få det i luften..... Flyet er bygget men aldri brukt. Det eneste er at Motoren er innkjørt på Flyet..... Utstyr: Right Flyer 40T ARF Hitec Prism7 fjernstyring Med Servoer mm. Starter .42 motor fuel div utstyr.... Bare til å ta kontakt... Mvh Ørjan Utne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.