Gå til innhold

Fly Bodø - Oslo - Bodø: kr 364,-


Glenn Tegnander

Anbefalte innlegg

Måtte skuffe forsamlinga. [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] Jeg synes at ryanair bør fly innenriks norge. Men Ryanair er et irsk flyselskap akkuratt som lufthansa er et tysk et og lufthansa flyr ikke innenriks norge de. Men jeg synes nå allikevel de bør få være med i rekken av flyselskap innenriks i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det som er problemet i Norge..... avgiftene.

De idiotisk høye avgiftene er grunnen til at det er så dyrt å fly i Norge. Nå har avgiftene skremt bort RyanAir også.

Så det er ikke håp for oss flyglade nordmenn. Skal vi reise så blir det med tog, buss eller båt(hvis man ikke har mye penger). Det blir vell ikke lenge til at det eneste reisemidlet man har råd til å reise med er hest og vogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av William Giffen Saebo:

Måtte skuffe forsamlinga. [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] Jeg synes at ryanair bør fly innenriks norge. Men Ryanair er et irsk flyselskap akkuratt som lufthansa er et tysk et og lufthansa flyr ikke innenriks norge de. Men jeg synes nå allikevel de bør få være med i rekken av flyselskap innenriks i norge.

Takk for et opplysende innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryanair har et strålende konsept. De flyr mellom flyplassen som er lite benyttet pga modernitet, få connections eller avstand fra befolkningssentra. Derfor slipper de, eller kan presse avgiftene ned til et minimum. Liten administrasjon (fire klagebehandlere, har jeg hört fra orienterte kilder) og lav lönn til alle andre enn piloter gjör også sitt. De får ikke nödvendigvis de beste medarbeiderene.

Skal de fly OSL-BOO o.l. krever de også lavere avgifter enn de andre må betale i dag. Luftfartsverket vil ikke la Ryanair få lave avgifter, for da må ta inn pengene gjennom SAS/BU/WF/andre sine passasjerer. Rullebaner skal bröytes, lys skal väre tent, ILSer skal holde mål, brannstasjoner bemannes osv. Dette vil ikke Ryanair betale for, derfor flyr de ikke innenriks i Norge (eller Spania heller, faktisk).

En annen sak er at norske innenriksfly ikke sjelden er nödt til å dra til sine alternative landingsplasser eller ha med mye ekstra fuel for å kunne holde til tåken er lettet, rullebanen bröytet eller snöbygen passert. Når Tromsöflyet lander i Kiruna fordi det er en time til TOS åpner, koster det SAS/BU penger å dra dit. Det koster å lande der, det koster fuel å fly tilbake. Dessuten taper selskapene inntekter så lenge flyet er ute av normal produksjon. Flighten flyet skulle tatt tilbake til OSL må innstilles eller forsinkes, og selskapet booke om eller ordne overnatting til passasjerer og crew, hvis sistnevnte går ut på hviletid. Dette er innbakt i SAS og BU sine billettpriser, fordelt på hele året. Når Ryanair selger billett til kr 364.- er neppe stadige "diversions" med i regnestykket, avgifter eller ikke. Det skal ikke mye "slinger i valsen" för en så billig rute er uökonomisk.

Så om Ryanair kommer til Norge tror jeg den vil tiltrekke seg en kundegruppe som ellers ikke flyr så mye, og det er jo bra. Men kostnadene tror jeg vil väre höyere enn at de kan forsvare selv kr 384+avgifter. Differansen ligger i "overheads", altså kostnadene selskapet slipper i form av kundeservice, trivsel/ansvarsfölelse fra de ansatte, trening o.l. Skal du fra OSL til TOS og står midt på natten i terminalen i Kiruna, vet du at SAS/BU ihvertfall får deg hjem til slutt. Hvor slutter ansvarsfölelsen til Ryanair når de 364 kronene er brukt opp? Jeg bare lurer (-:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...