Gå til innhold

X-plane og FSX head to head


Tom Arild Hansen

Anbefalte innlegg

Drev og tulla rundt på Youtube nå og kom over en video som ihvertfall ikke JEG hadde sett før. Fant den ikke ved søk her heller, men det kan jo være den har blitt postet tidligere.

 

Uansett. Har hele tiden hørt at X-plane ligger milevis bak FSX når det gjelder scenery, men etter å ha sett denne videoen skjønner jeg ingenting. Det ser jo fullstendig suverent ut! Hvis dette er normal standard på X-plane 9, så begynner jeg jo virkelig å tenke på hva jeg skal satse på videre.

 

Men et poeng for meg er forsåvidt godt modellerte virtuelle cockpiter, og DER har vel X-plane et stykke å gå?!?

 

Uansett... nydelig er det ihvertfall i videoen.

(Husk å klikke på "Se i HD" dersom du har ok linje. Mye bedre det)

 

FSX og X-plane 9 head to head

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.... :o Så bare for å oppsummere... i hvertfall overfor meg selv:

 

Det med at FSX overgår X-plane på scenery er ihvertfall fullstendig feil. Dette ser jo helt strøkent ut. Tipper det er uproblematisk å ha X-plane 9 og FSX på samme maskin, så jeg skal jammen meg bestille et eksemplar!

 

Blir en ny verden å sette seg inn i, men nå som Microsoft tydeligvis har lagt ned sjappa også, så er det kanskje på tide?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at FSX overgår X-plane på scenery er ihvertfall fullstendig feil.

 

Hvis du kjøper X-plane på grunn av flott grafikk, så uttalte leder i orbx, John Venema, så sent som i går, sitat:

 

I've installed X-P9 and frankly, it's horrible, both in its sheer lack of GUI finesse and user friendliness, and also in how bland and soulless the terrain looks. Yes I know there is a mega-Gigabyte global photoreal expansion for it, but the promo screenshots look as ugly as sin.

 

Om John Venema er "helt på jordet", kan jeg ikke uttale seg om. :-)

.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et negativt punkt ved X-Plane er vel mangelen på norsk scenery? Mener jeg bare har sett ENGM' date=' og kanskje ENVA, til denne simmen... [/quote']

Man har også Dan Kristiansen's Sola og Flesland under utvikling, som begge ser ut å holde et veldig høyt kvalitetsnivå. :)

 

Jeg har akkurat formatert hele datamaskinen og dermed slettet alle spor av FSX og bestilt X-plane for 10 dager siden, men den har dessverre ikke kommet over Atlanteren enda. Håper den kommer snart for jeg kjenner godt at abstinensene blir kraftigere dag for dag nå.

 

Men etter det lille jeg har lest i forkant av å skulle prøve å "satse på" X-plane nå, så er mitt inntrykk at hverken scenery eller selvfølgelig simuleringen av fysikken er noe spesielt dårligere enn FSX. Tilleggspakker kan lastes ned med vintertexturer, annerledes trær, hus/bygninger tilpasset verdensdelene osv. Men har heller fått inntrykk av at selve flymodellene jevnt over utseendemessig, simulering av tekniske systemer og noe "enklere" cockpiter kanskje er de største svakhetene ift. den store konkurrenten.

 

Men blir litt enklere å si noe når man får dette i hus og får prøvd det litt. :)

 

 

Husk nå på Tom Arild at denne filmen var ute i naturen' date=' så det kan jo være anderledes på andre fks "større plasser" og ikke minst flyplasser.. :) [/quote']

Denne tror jeg er noe av det mest kryptiske jeg har sett ila. mine over 5 år her inne Harald. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner selvfølgelig å bli en god gammel diskusjon vedrørende hva som er best av disse to, og jeg satt det i gang, det skjønner jeg jo. Men jeg synes bare at disse videoene jeg linket til viser helt strålende grafikk, så jeg ble bare så imponert.

 

Mulig jeg venter litt med å bestille X-plane, men det skal ikke så mange sånne teaser-vidoer til før jeg gjør det.

 

Man kan jo bruke X-plane for litt VFR i naturområder da, og FSX dersom man skal fly airlinere mellom store byer og ha mest mulig realistiske cockpiter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå på Tom Arild at denne filmen var ute i naturen' date=' så det kan jo være anderledes på andre fks "større plasser" og ikke minst flyplasser.. :) [/quote']

Denne tror jeg er noe av det mest kryptiske jeg har sett ila. mine over 5 år her inne Harald. :grin:

 

Ja merkelig det der! skrev helt normalt :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner selvfølgelig å bli en god gammel diskusjon vedrørende hva som er best av disse to' date=' og jeg satt det i gang, det skjønner jeg jo. Men jeg synes bare at disse videoene jeg linket til viser helt strålende grafikk, så jeg ble bare så imponert.

 

Mulig jeg venter litt med å bestille X-plane, men det skal ikke så mange sånne teaser-vidoer til før jeg gjør det.

 

Man kan jo bruke X-plane for litt VFR i naturområder da, og FSX dersom man skal fly airlinere mellom store byer og ha mest mulig realistiske cockpiter.

 

[/quote']

 

Har og hort av det skal gaa an aa faa FSX scenary inn paa X-Plane, saa jeg og vurderer det sterkere etter hvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har og hort av det skal gaa an aa faa FSX scenary inn paa X-Plane, saa jeg og vurderer det sterkere etter hvert!

 

Det gjør det jammen meg ja. Gjorde et kjapt søk nå. Ser ut som om det funker å konvertere fra både FS9 og FSX via noe som heter FS2Xplane. Fant det her.

 

 

Hei, hva slags recording program bruker du for å ta opp på FS?

 

Vet ikke hvem du retter spørsmålet til. Det er ikke jeg som har laget filmene jeg linker til. Men for min del så bruker jeg Fraps

 

 

Hvem er denne karen da egentlig? Han kommer 3mil ifra der jeg er født å oppvokst.

 

Aner ikke... men han bor tydeligvis i USA nå, i følge profilen hans på Youtube

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals
Husk nå på Tom Arild at denne filmen var ute i naturen' date=' så det kan jo være anderledes på andre fks "større plasser" og ikke minst flyplasser.. :) [/quote']

 

Skjønte ikke en dritt.... ikke for å mobbe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo bruke X-plane for litt VFR i naturområder da' date=' og FSX dersom man skal fly airlinere mellom store byer og ha mest mulig realistiske cockpiter.

[/quote']

Ja det vil jeg ut fra min oppfatning, si at er en god plan. Hva som er bra eller best kommer jo altså så veldig an på akkurat hva man snakker om. Titter man litt nærmere på disse alternativene, uten skylappene på, så er det ikke så vanskelig å se at det er fordeler og ulemper med dem begge.

 

Folk klarer jo ikke bli enige om hva som er best av FSX og FS9, så man skal nok ikke forvente noe mer entydig svar om X-plane oppi det hele.

 

Hvorfor ikke bare starte med å prøve deg på demoen? :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke laste ned demo og prøve selv. X-Plane skader ikke maskinen, legger ikke noe i register og kan enkelt slettes etterpå med "delete".

 

Om du synes det ser interessant ut så lag en konto på X-Plane.org og finn fly, landskap med mer.

 

Før du setter i gang så søk etter anbefalte innstillinger, og ta de derfra. Performance i flightmodel er avhengig av god fps. Hvis du har for lav fps får du merkelige flyegenskaper.

 

De som synes det er greit å farte rundt i 10 fps med alt på fullt i FSX, får ikke en topp opplevelse.

 

Det er forskjellen på en "landskapssimulator" og en flysimulator :-)

 

Dan sitt Sola scenery er superb. Det er mulig å konvertere FSX landskap, men med varierende hell.

 

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...