Emil Topstad Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Hello der ute... Søkte idag jobb som stuer i Widerøe. men lurer på en ting, lemper stuere bare bagasje eller er alle som jobber rundt flyet stuer? pushback osv... takker for svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Hvilken flyplass søkte du på? Arbeidsoppgavene varierer nok en del i de forskjellige handlingsselskapene. Hvis du kun skal jobbe med Widerøe sine fly vil jeg tippe at du får disse oppgavene: Marshalling, kobling av groundpower, plassere chocks, sette på "propellvotter" (i mangel på bedre uttrykk), lasting/lossing av bag, toalettservice/vannservice, push & start. Om du skal jobbe med større fly blir det vel også kjøring av trappebil osv. Der jeg jobber driver vi også med catering og de-ice. Altså alt unntatt fueling og cleaning. Fortell oss hvordan det går med søkingen da, stueryrket er flott! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M E Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Og sikkert en del i begynnelsen: De alltid populære båndvaktene (Stå i en båndhall og lempe bag i traller) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Hehe, stemmer. Båndvakt er glimrende om vinteren dog, sitte i en stol med beina på bordet, i t-skjorte, mens folk kjører forbi med istapper i skjegget Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emil Topstad Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 Jeg søkte ved Sändefjord lufthavn Torp. tror det er "Widerøe sine stuere" som oppererer langs hele flyplassen der, da det kommer både 320, 738, Dash 8 osv. Er 16 blirr snart 17 så det er jo snakk om helge jobbing og kansje en sommerjobb... :whistle: Jobber du som stuer? isåfall hvor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Begynte på Rygge i april i fjor. Var helgejobbing og sommerjobb som var planen min også, men nå klarer jeg ikke å slutte Det hadde nok vært en fordel om du var 18 og hadde lappen (klasse B), men jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer på Torp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emil Topstad Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 Jeg får prøve, kommer inngen vei uten å prøve vet du :grin: men hva inngår i førerkort klasse b? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andreas nærbø Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 hvor gammel må man være for og jobbe på flyplassen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Klasse b er vanlig bilsertifikat, arbeidsgivere på flyplasser bruker å kreve de for at man skal kunne kjøre utstyr på flyplassen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emil Topstad Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 aha... har mopedlappen jeg da... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andreas nærbø Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 ok. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik - C Varvik Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Du får nok ikke kjøre flyplass kjøretøy om du ikke har klasse B. Første de spurte om da jeg startet i Røros Flyservice var sertifikat Men, trodde man måtte være 18 for å få ID kort hos Avinor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emil Topstad Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 Jeg vet ikke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik - C Varvik Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Nei, fant det ikke noen plass på nett heller nå. Så kan være det er jeg som tar feil, men mener kjøretøy og slikt at du må ha klasse b for å kunne kjøre, tviler på at dette er lokale forskrifter(?) Vi har iverthfall det. Ellers er stueryrket en kjempe jobb, og jeg ønsker deg lykke til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emil Topstad Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 Takk, takk tror jeg trenger det... :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik - C Varvik Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Alt ordner seg for snille gutter Du får komme nordover, vi trenger vikarer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emil Topstad Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 ??????????.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emil Topstad Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 Men jeg søker på fler jobber samtidig, har dere noen andere forslag om jobber som har med fly å gjøre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Alt ordner seg for snille gutter Du får komme nordover' date=' vi trenger vikarer [/quote'] Trenger ikke fulltidsansatte også da? Lyst til å flytte etter militæret Fristende å søke jobb i Bodø eller Tromsø, kommer til å kjede meg ihjel hvis jeg skal bo her nede for alltid Tror ikke det er så mange flyrelaterte yrker for mindreårige, dessverre. Men du har søkt ihvertfall, det skader aldri. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Beklager å skuffe deg, men Widerøe stiller som et krav at man skal ha sertifikat klasse B for sånne jobber. Selv når jeg fikk jobb hos WF trafikk i Bergen (innsjekk og gate) for snart et år siden var det et krav. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Stemmer nok bra det ja. Stuere er forøvrig ikke de mest populære personene i verden.. [video:youtube]mZ9WpL5kdjk :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken Andersen Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Hei Emil. Jobbet 7 år på Torp nå, har en fast hoved arbeidsgiver, samt jobber litt ekstra hos sture og på statoil til tider. Et generell krav er at man må ha klass B førerkort. Grunnen til dette er fordi man er avhengig av å kjøre forskjellige kjøretøy for de ulike oppgavene, og veitrafikk loven er like mye gjeldene innenfor gjerde som utenfor. Man får dog ofte dispansasjon til å f.eks. kjøre lastebiler etc på klasse B så fremt dette foregår inne på lukket område. Men om det gjøres noen unntak på dette vil jeg ikke spekulere i, da jeg ikke kjenner godt nok til de rutinene. Det er ikke noe egne regeler eller lovverk som setter noen alderskrav til jobb på flyplass. Men som sagt er veitrafikkloven en av disse som gjelder og derfor krav om klasse B. Man har jo også arb.miljøloven som sier noe om overtid, kveld/natt arbeid for yngre mennesker som igjen er inne å begrenser muligheten. Siden WF er eneråde som handling agent på TRF så har stuerene varierte oppgaver som ble beskrevet ovenfor. Men får håpe du får respons som er positiv. Ken Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emil Topstad Skrevet 24. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2009 Takk for all info alle sammen! Det er bare å søke... får iverfall ikke noen jobb uten å søke... :whistle: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M E Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Hei! Jobber selv som stuer på Sola Det er sant at du bare må søke, men de fleste handlingselskaper krever at man er 20 år og har klasse B (noen av kjøretøyene våre veier opp mot 20 tonn). Noen gjør unntak ned til 18 år. Dette er grunnet at man faktisk har et stort ansvar som stuer. Det er strenge sikkerhetskrav som stilles når man beveger seg rundt et fly, med og uten kjøretøy. Man har også ansvaret for sikkerheten til hundrevis av mennesker, da vi har ansvaret for å sjekke flyet for skader ved en walkaround av flyet før avgang. I tillegg kan fort den minste skade vi påfører et fly havne oppe i millionklassen for å fikse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.