Gå til innhold

ENTC VOR/DME-220?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen her som kan si meg hvordan man skal gjennomføre VOR/DME-220? (eller 219 som det er på AIP kartene for virkeligheten) Er det ingen her som har gjennomførte den som kanskje kan fortelle meg hvordan man skal gjøre det? [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe spesielt du lurer på? Du kan f.eks. ta utgangspunkt i holdingen som ligger på radial 219 fra TRO på DME 11 og ligger i holdingen i 4600 fot. Når du så passerer DME 11 mens du flyr inbound i holdingen på radial 219 starter du en nedstigning der du ikke skal passere DME 8 under 3800 fot, deretter ikke under 3000 fot ved DME 5, før du kan gå ned til sirklingsminima som er forskjellig avhengig av slags kategori fly du flyr. Flyr du f.eks. et kategori A eller B fly er sirklingsminima 1250 fot. Får å gjøre det enkelt flyr du så frem til TRO i den høyden og flyr ned og lander hvis du har såpass med sikt at du kan se flyplassen [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Håper dette var til litt hjelp.

Clamer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vill följa hela proceduren så kan du göra så här:

Höjd min. 8400'

DME 25 TRO

Höjd min. 6300' (MSA)

Flyg från HTK NDB (378) QDR 256 till du passerar TMA Boundary som ligger på R060/DME23.3 från TRO VOR

Höjd min. 5000'

Flyg in mot KV NDB (362) på QDM 256

Höjd min. 4600'

Följ R039 (R219 inbound) från DME11

Höjd min. 3800'

DME8

Höjd min. 3000'

DME5

Höjd min. 1250' kat A&B, 2770' kat C, 2960' kat D

Missed Approach Point= TRO VOR.

Säg til om du vill ha förklaring av förkortningar och uttryck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når man har pasert TRO VOR skal man da ned til 1250 fot fortsette på R-219 outbound, treffe DME 8 TRO, gjøre en sving til venstre for å ta visual approch på rwy 01? Er ikke helt med der hehe... Hva står QDR og QDM for? Håper på videre hjelp! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Takk skal dere ha så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det høres ut som om du har sett på missed approachen. Når du kommer til TRO skal du helst ha 1250 fot. Ser du flyplassen svinger du litt til venstre og går ned for landing visuelt på 19. Ser du ikke banen følger du missed approach prosedyren. Der skal du fortsett på R219 til D8 svinge til venstre med maks IAS 185 KT osv. mens du klatrer til 5000 fot. via TRO og R357 til Kvalsund NDB.

QDM er magnetisk kurs å styre for å komme til et fyr eller en flyplass. I dette tilfellet skal du som Jörgen nevnte ligge på QDM 256 mot Kvalsund NDB. Det er kjekt å vite hvordan man skal benytte ADF'en for å finne ut av det her... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Hvis jeg roter det til for mye for deg kan sikkert Jörgen ordne opp!

Clamer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Clamer F. Meltzer:

Hvis jeg roter det til for mye for deg kan sikkert Jörgen ordne opp!

 

JAG???

Du har ju nyss gått på skola? [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Men det hördes riktigt ut det där...

Jag anade att min "lista" kanske skulle bli för svår att förstå.

Man skall altså flyga in mot KV NDB och följa ett track på 256 grader tills man interceptar radialen in mot TRO VOR.

När man får RWY i sikte så svänger man visuellt in mot finalen, men har man inte sett RWY för man kommit till TRO VOR, på en höjd av lägst 1250'(kat B) så måste man följa Missed approach proceduren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, nå blir dett litt av hvert her. For vist du svinger til venstre på TRO så ender du opp i Tromsdalstinnen hehe... og vist du mente høyre så er du litt for nært flyplassen tila at du skal kunne klare å komme riktig inn på 19 jeg vet ikke du har helt sikkert rett. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av roar nicolaisen:

og vist du mente høyre så er du litt for nært flyplassen tila at du skal kunne klare å komme riktig inn på 19 jeg vet ikke du har helt sikkert rett.

Höger sväng efter TRO gäller för Missap.

Men TRO är ju också MaPt, där Missed app. senast skall starta. Det innebär ju att du i teorien kan flyga fram till TRO, få RWY 19 i sikte, och svänga in på finalen, men det kräver lite brå manövrering. Går säkert bra i en C172, men i något större så skulle jag valt ett decision point längre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Mads-Inge Otterstad:

Litt flisespikkeri, men Jørgen.... KV er ikke en NDB

Korrekt! Men för vårt lilla experiment så uppför den sig som en NDB, eller hur?

Jobbar du idag, eller ska vi ta en kaffe på byn?

Har haft stby i 3 dagar utan att bli utkallad och har nu 6 dagar fri... "I need entertainment!" [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Kjell Martinsen:

Nå har jeg ikke mye rede på disse tingene, men jeg forstår ikke hvorfor man bruker denne type approach når man har rette og fine ankomsttraseer i begge lengderetninger.


För att spara tid, när man kommer från Alta eller Banak, kort sagt. Är vädret för dåligt så tar vi ILS 19 istället.

quote:

Opprinnelig postet av Kjell Martinsen:

Men hvordan flys VORDME 186 til ENAT?


Följ radial 005 (185 inbound), håll 5000' till DME12 följ stepdowns till minima, ser du inget på DME1 så följer du Missed app. proc. som säger att du ska följa R299 till DME8 då du svänger höger in mot ATA VOR och klättrar till 5000'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Kjell Martinsen:

Den er grei, Jørgen, men VORDME 186 leder jo inn mot midtpunktet på rullebanen. Hva gjør du dersom du ser rullebanen 1-2 nm fra? Må du da foreta noen kraftige svingemanøvrer for å lande på RWY 12 eller 30?


Ja du menar så!

Ett inflygnings kart förhindrar ingen att använda huvudet.

Teoretiskt sett så kan du ju komma i helikopter...

Det är upp till dig att bedöma om du kan landa från MaPt eller inte. Det vanliga är att man sätter sitt eget MaPt (som givetvis inte får vara närmare än det som står på kartet) på den distans man bedömer det som möjligt att landa ifrån.

Men du går altså på approachen till du ser RWY, svänger av för visuell inflygning till den RWY som är i bruk. Du måste hålla RWY i sikte under den visuella delen av approachen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...