Gå til innhold

Håndbagasje


Olaf Ghanizadeh

Anbefalte innlegg

Du blir isåfall ikke stoppet i sikkerhetskontrollen' date=' da det ikke er deres ansvar å sjekke hvor mye håndbagasje du tar med inn i terminalen.[/quote']

 

Det er deres ansvar å sjekke at man ikke tar med seg mer enn tillatt håndbagasje, jo...

 

Europeiske regler begrenser av "sikkerhetshensyn" tillatt håndbagasje gjennom sikkerhetskontrollen til et kolli innenfor gitte dimensjoner, pluss feks håndveske, laptopbag, liten fotobag etc. De vil sjekke at antallet kolli ikke overskrider denne begrensningen, men ikke at vekten tilfredstiller selskapenes krav... vekten er ikke deres ansvar å kontrollere.

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torstein har rett. I praksis kan man til og med få med seg den store kofferten gjennom kontrollen, reglene for håndbagasje varierer veldig mye fra selskap til selskap også. AirEurope for eksempel, tillater EN gjenstand på 5 KG, KLM derimot lar deg ta med EN gjenstand på 12 KG pluss en laptop eller håndveske (laptop skal i teorien være uten veske, altså bare laptopen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet da pokker, men de tok det ikke så alvorlig da jeg kom for sent til å sjekke inn bagasje når jeg skulle fly MOL-TRD med fokker i juni, da fikk jeg ta med flymage-kolli gjennom security etter en rask sjekk (de sto og funderte litt over monopod'en min, men de brukte bare en 30 sekunder på å vurdere) og stue den i crew's baggage compartment ombord.

 

En ting jeg lurer på dog: Når jeg kom ombord som siste pax (forhåndsinsjekk) og spurte om klapp, fikk jeg som svar at de hadde gjort loadsheets og at det derfor ikke lot seg gjøre om de ikke skulle gjøre alt på nytt. I tillegg ville de flytte meg bak på 23A i stedet for 5D som jeg hadde booket. Er det virkelig en så stor forskjell på én pax i turboprop/fokker 50?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en person kan ha mye å si. Har vært med på at vi bare var 80 kg i fra å CG utenfor lovlige grenser. I en 737 har kanskje ikke vekten av en person så mye å si, men man må fremdeles skrive en del papirer på ny, og hvis man da ikke har tid så får du et nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på dog: Når jeg kom ombord som siste pax (forhåndsinsjekk) og spurte om klapp' date=' fikk jeg som svar at de hadde gjort loadsheets og at det derfor ikke lot seg gjøre om de ikke skulle gjøre alt på nytt. I tillegg ville de flytte meg bak på 23A i stedet for 5D som jeg hadde booket. Er det virkelig en så stor forskjell på én pax i turboprop/fokker 50? [/quote']

 

 

Flyet var nok framtungt siden du ble flyttet fra sete 5D til 23A, og dette var nok også en faktor for de ikke vurderte klapp til deg i det hele å det store. og ja, 1 pax kan faktisk ha ganske mye å si indeksmessig sett på balance sheet.

 

 

Ja' date=' en person kan ha mye å si. Har vært med på at vi bare var 80 kg i fra å CG utenfor lovlige grenser. I en 737 har kanskje ikke vekten av en person så mye å si, men man må fremdeles skrive en del papirer på ny, og hvis man da ikke har tid så får du et nei. [/quote']

 

80 kg fra CG?... vell... Vekten har ingenting å si i seg selv, alt kommer ann på hvor vekten er plassert. Så lenge man har vekt til det i utgangspunktet. Som f.eks i en Q400 kan 1 pax ha utrolig mye å si på balance sheet, i og med at dette er et langt og smalt fly. Og CG ligger like over vingene. Så på Q400 kan man vell si at liten hump kan velte stort lass.

100 serien er framtung, så med lite pax og lite bag må vi ha en del pax helt bakerst for å få flyet i balanse.

 

De aller fleste som handler 737 (som jeg vet om) bruker Central Load Control, så de fyller ikke ut noe for hånd. Så da kan det ta litt tid å stokke om på pax visst man plutselig skal ha en på klapp. Men i Widerøe bruker vi manuelle loader og balance sheet, så da tar det meg 22,5 sek å balansere flyet med 1 på klapp. om forholdene tilsier dette da seff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80 kg fra CG?... vell... Vekten har ingenting å si i seg selv, alt kommer ann på hvor vekten er plassert.

 

Ja, hvis det hadde blitt plassert 80 kg mer på flightdeck, hadde vi gått utfor grensene.. noe selvfølgelig kapteinen spøkte med og sa det var godt han ikke hadde spist så mye til jul det året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...