Gå til innhold

F-16 formasjon over Norge


Bjørn Heggebø

Anbefalte innlegg

Hentet fra forsvarsnett:

Julestjerne” over Norge

 

Tradisjonen tro setter 338 skvadron et spesielt preg på avslutningen av 2008 med en formasjonsflygning med F-16 over store deler av Norge torsdag.

 

Formasjonen flyr først nordover mot Bodø før kursen settes mot Sør-Norge. Over Østlandet vil Ole Edward Antonsen fly sammen med formasjonen i en av Luftforsvarets første jetjagere – de Haviland Vampire.

 

”Julestjernen” har en lang tradisjon og strekker seg tilbake til 1950-tallet og F-84 Thunderjet. Hensikten er blant annet å vise tilstedeværelse samt skape en annerledes avslutning på året.

 

-Det er viktig at Luftforsvaret synliggjør seg og formasjonsflygningen er en god måte. I tillegg synes jeg det er både riktig og viktig å ta vare på Luftforsvarets tradisjoner, sier generalinspektør Stein Erik Nodeland.

 

Utvidet søknadsfrist

Årets søknadsfrist til Luftforsvarets flyskole er forlenget til 20. desember grunnet mye oppmerksomhet rundt kampflybeslutningen i november samt at Luftforsvaret skal utdanne flere piloter neste år.

 

-Det er ikke til å legge skjul på at flyformasjonen også har et rekrutteringsperspektiv. Vi ønsker så mange søkere til flyskolen som mulig, poengterer generalinspektøren for Luftforsvaret.

 

Tentativt flyprogram: Ca 1015: Avgang Ørland

Ca 1115: Over Bodø

Ca 1115-1145: Retur sørover langs kysten

Ca 1145: Trondheim

Ca 1150-1200: Landing Ørland for tanking

Ca 1245: Avgang Ørland

Ca 1245-1315: Kurs sørover mot Lillehammer og Hamar

Ca 1315: F-16 møter Vampire i området Lillehammer/Hamar og videre mot Oslo

Ca 1325: Over Oslo

Ca 1325 -1430: Langs Østlands- og Sørlandskysten via Kristiansand mot Stavanger, Haugesund og Bergen og mot Ørland.

 

http://www.mil.no/start/aktuelt/pressemeldinger/article.jhtml?articleID=170409

 

Noen som kan ta bilder av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info. Å skulle fly VFR over store deler av Norge ila. en og samme dag i desember er et prosjekt det står respekt av. Skal følge godt med utover ettermiddagen her ved kysten, selv om det som i Kongberg også ikke er det beste været her med lett snø i lufta og skydekke på omkring 1000-1200 føtter.

 

 

Over Østlandet vil Ole Edward Antonsen fly sammen med formasjonen i en av Luftforsvarets første jetjagere – de Haviland Vampire.

Vet noen om O. E. Antonsen en flyger, eller er det meningen at musikeren med det samme navnet skal sitte og prøve å spille trompet inne i den ganske trange (og ikke helt lydløse) cockpiten til Vampire'n?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i Balsfjord er dere heldige! Fikk se den rett over Fogn eller noe i den duren, sto på skolen på Tau rundt 14:10 da den kom over Tau (Fogn), var vell i Stv. 14:05 tenker jeg. Hørte ett jævelig bråk, snudde meg og fikk se en hyggelig overaskelse i form av jagerer i formasjon, hadd brutt formasjonen så det ut som, for de fløy ikke i stjerne!

Tenktd jeg skulle ta de opp, for det så ut som de hadde 2 stykk finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg fikk med meg alt så passerte 6 av dem Flesland i 500 fots høyde ca 1435, for så å fortsette mot florø, bortsett fra Tiger7 som fikk direct enol FL300. Desverre så hørte jeg dem på radioen for sent til å få kjørt bort på flyplassen og tatt bilder av dem. Håper jeg vet om det tidligere neste gang jeg får sjangsen til å se F-16 igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da passerte de kl 15.03, jeg fikk ingenting inn på radioen (tror de kom så nært land innover at ikke signalende rakk til, de fløy temmelig rett over byen, nord for ILS), hørte motorene, tabbet meg og hadde feil instillinger på kameraet, fikk tatt 3 humpete bilder med laaav lukkertid av 5 F-16 i V-formasjon, før de var borte. Sjekket ut av frekvensen 20 sekunder etter at de var ute av syne (det fikk jeg selvfølgelig inn :/ ) Alikevel vil jeg kalle det årets beste juletradisjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info. Å skulle fly VFR over store deler av Norge ila. en og samme dag i desember er et prosjekt det står respekt av. Skal følge godt med utover ettermiddagen her ved kysten' date=' selv om det som i Kongberg også ikke er det beste været her med lett snø i lufta og skydekke på omkring 1000-1200 føtter.

 

 

Over Østlandet vil Ole Edward Antonsen fly sammen med formasjonen i en av Luftforsvarets første jetjagere – de Haviland Vampire.

Vet noen om O. E. Antonsen en flyger, eller er det meningen at musikeren med det samme navnet skal sitte og prøve å spille trompet inne i den ganske trange (og ikke helt lydløse) cockpiten til Vampire'n?

 

Han er ikke flyger, men så vidt jeg har forstått er han usedvanlig glad i fly. Han er også dirigent for Luftforsvarets musikkorps. Jeg tror en den av lønnen hans er å få lov til å være med å fly litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke akkurat si at det var verdt å fryse 40 min for å sjå på en v-formasjon som fløy over Oljebyen. "Yay' date=' V-formasjon, det har jeg liksom ikke sett før..." [/quote']

 

For en som aldri har sett en V-formasjon og er interessert i fly tror jeg at det ikke hadde vært noe problem å stå ute en stund og se etter noen fly. Dessverre er ikke Oslo sentrum flyhovedstad nr. 1 + at det var svært lavt skydekke så jeg så i hvertfall ingenting. I år... men gleder meg til JSF kommer strykende over hustakene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...