Gå til innhold

Flyplasskart - Fornebu


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Tror jeg må printe ut noen kart her og få opp på veggen med ramme. Dette er jo historie :D

 

Selv husker jeg ikke fornebu en gang, men tilegner meg stadig kunnskap og danner meg et sterkere og sterkere bilde om hvordan det var den gangen Fornebu var hovedflyplass i Norge.

Har et program på PC-en som heter "Fornebu.Inn.For.Landing.10.Aar.Etter" hvor jeg lærte litt. Synes egentlig de pratet for mye om krigen under den episoden men.

 

 

Spennende!

 

Edit:

Kunne kanskje lastet opp noen høydepunkter fra programmet på youtube om dette er av interesse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må printe ut noen kart her og få opp på veggen med ramme. Dette er jo historie :D

 

 

Jeg jobbet på Fornebu fra 1975 til 1991. Begynte på PPL-A i Oslo Flyklubb en gang på 80 tallet, og fly klubben sine Piper Cherokee LN-PAL og LN-NAO. Det var tider det gitt. Har mange gode opplevelser fra de årene der. Masse å tenke tilbake på. Dette er litt off-topic, men det går vel. Har gjort noen landinger på 19 og 01.

 

Det er vel kanskje derfor jeg lar Fornebu ligge inne som flyplass i FS fremdeles. Har stadig noen landinger og take-off derifra. Husker også tilbake fra 60 tallet da det var mange propell-fly som daglig frekventerte flyplassen.

 

Noen andre her som har minner fra Fornebu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre her som har minner fra Fornebu

 

Ja, jeg har noen gode minner fra Fornebu. Min aller første reise med fly var i fra Namsos til Værnes, og så videre til Fornebu. Da jeg tjenestegjorde i militæret hadde jeg 6 hjemreiser fra Horten der heldigvis forsvaret betalte flyreise helt fram til Namsos fra Fornebu, og tilbake. Jeg tror siste gangen jeg tok fly fra Fornebu var når jeg var ferdig med folkehøyskolen. Den gangen var jeg 21 år gammel. Nå er jeg snart 32.

 

Det som var litt morsomt med folkehøyskoleåret, var at jeg gikk på luftfartslinjen på den skolen, og vi hadde omvisning på Fornebu flyplass en dag. Vi var blant annet innom SAS-teknisk og kikket på mekanikere som regelrett strippet flyene helt nede, for så å bygge dem opp igjen. Det var blant annet en MD maskin som sto demontert der som vi gikk og kikket på mens arbeidet var i full gang med å sjekke det som skulle sjekkes og byttes ut. Jeg husker at guiden skulle ha meg til å løfte høyderoret som lå fint stablet litt lengre bortenfor flyet... Hehe, var ikke til å rikke på en gang ;). Det jeg også syntes var fascinerende var at motorene til disse MD maskinene kun hang i 3 stykk bolter, og dimensjonen på boltene var ikke så vanvittig heller. Vi avsluttet omvisningen på SAS tekninsk med å gå en tur på taket på hangaren. Der hadde vi god utsikt over flyplassområdet, og vi ble stående der en halvtime og se på flyene som tok av og lettet. For en herlig dag.

 

Dere kan se hangaren til SAS tekninsk ved spilletid 1:20 i denne filmen:

 

Øverst ved høyre hjørne på hangaren slik vi ser hangaren rett framfor oss i filmen i linken ovenfor sto jeg og resten av klassen og kikket på flytrafikken.

 

To filmer til:

 

Det jeg husker veldig godt med «gamle» dager er hvordan det var å gå oppover Carl Johan samtidig som flyene fløy nært over oss og inn for landing på Fornebu. Det var liksom Storbyfølelse det ;). Det er ikke det samme i dag. Fornebu er flyplassen i mitt hjerte, Ingen tvil om det. Synes faktisk det er en katastrofe at Fornebu flyplass ikke er lenger, mulig det er en del småflyaktivitet der fremdeles, ikke vet jeg. Det var mye morsommere å ankomme Fornebu enn det er å ankomme Gardemoen. Ingen tvil!!!

 

Håper noen kan gjenskape Fornebu flyplass til FSX.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...