Gå til innhold

Det siste kommuniske landet og bananrepublikk


Jim Vold

Anbefalte innlegg

Vi kan være stolte å bo i det siste kommunistiske landet med bananrepublikk-tilstander! (ironisk) Dere kan bare sjøl gjette hvorfor jeg legger dette her i flyrelefante-emnet.

 

(egentlig er jeg meget flaut når andre land håner mot oss i enkelte politiske saker! Jane's har sagt sitt synspunkt om vårt vakre landet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det de refererer til, og jeg må si meg enig.

 

Ett lit utdrag fra artikkelen :

 

Den norske regjeringen mener på sin side at det kun var mulig å etablere et fullstendig kostnadsbilde for JSF-flyet, men ikke svenske Jas Gripen. Regjeringen har anslått at 48 JSF-fly vil koste 18 milliarder kroner ut ifra opplysningene i de såkalte RBI-dokumentene (Request for Binding Information).

 

Redaktøren av militærtidsskriftet «Jane's Defense Weekly» mener samtidig at Norges beslutning om å kjøpe JSF får Norge til å virke som en bananrepublikk.

 

- Hele verden ser på dere, alle trodde at Norge gikk metodisk til verks. Men så har dere landet på en pris som ikke eksisterer, og en kapabilitet som ingen kan bevise finnes, sier Robert Hewson til Aftenposten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bananrepublikk var nå litt i overkant. Prisen Norske myndigheter forholder seg til vil jeg anta er bunnlinjen mer enn stk pris. Handelsavtalene som ligger til grunn er mer utslagsgivende på langs sikt enn direkte kostnad ved innkjøp. Hvilken avtale Norge har fått med USA er det få som vet, men det er ikke umulig at USA har valgt å danke ut Svenskene i denne omgang. Vi fikk jo tidlig avkreftelse av Aftenpostens anslag på IAF F35 fra LM. Sånt sett tror jeg det enda foregår mye spekulasjon fra media, tydeligvis også Janes.

 

Sitat fra samme artikkel :

 

"Det hører med til historien at Hewson tidligere har skrytt voldsomt av Gripen.

 

- Bedre fly enn Gripen C/D går det ikke an å få tak i, sa Hewson til det svenske teknikkmagasinet Ny Teknik i april."

 

Jeg er ingen ekspert, men F35 er ett mye med moderne fly, så hvordan Hewson her konkluderer aner ikke jeg. Kanskje forholder han seg til operative fly. I så tilfelle er det like overraskende at Gripen er bedre enn EF2000 i hans øyne. Men for all del, Gripen er ett flott fly. Jeg håper virkelig Sverige får solgt den til mange land. Norge tror jeg nok i tro tradisjon velger Amerikansk også i fremtiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ja, det sies mye rart fra mange hold :D

 

Men hvilket fly som er best er vel egentlig ett annet spørsmål, hovedsaken er jo at JSF ikke er ferdigutviklet. Det er vel ikke en digresjon å nevne at utviklings budsjettet til JSF også har "sprukket" ved tidligere tilfeller.....og de er vel ikke ferdig med flyet ennå.

 

Når det gjelder kostnadene, så sier jo øverste ansvarlig for JSF at de ikke vil ha noen oversikt over kostnadene før 2015 hvis jeg husker rett. Da er det jo rimelig langt ute på vidda og hverken konkludere pris eller gjennkjøps avtaler på noe man ikke vet.

 

Det er vel kanskje det som er hovedgrunnen til at så mye rundt JSF er blitt "hemmeligstemplet" som det så fint heter. Og hva er den greia med at vi ikke får tilgang til kildekodene mtp. utstyr i JSF'en, dette kan jo ikke være til fordel for oss, da får vi jo ikke det beste men noe som er 'bare er så bra' som det tillates oss....men det er vel kanskje en helt annen diskusjon :)

 

En annen ting er jo den urederligheten rundt dette, for regjeringen var jo bestemt på at det var det billigste alternativet og det beste....jeg lurer bare på hvordan de var/er så sikker på det. De hadde vært bedre kjent med å spille med ærlige kort i denne saken.

 

Nå er jeg ikke fan av noen av fly-typene, jeg synes nå bare at vi skal ha det beste, men jeg må si at for min del, så luktet det svidd lenge før regjeringen (etter lang tids utredning) tok sin besluttning og denne lukten stammer ikke nødvendigvis fra JSF som flytype, men fra framgangs måten til regjeringen.

 

Men nå er vel ikke politikk synonymt med logikk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nå er ikke Hewson videre kjent for å være tilhenger av amerikanske fly. Hvem var det som stod på barrikadene og hylte når Eurofighter trakk seg ut som kandidat? Hewson er som disse her, nemlig en gjeng med "sytpeiser". Du kjøper bare ikke et jagerflykonsept som er litt bedre enn det du har fra før. Satt og så på en video på youtube her om dagen, om en Gripen som fløy display fra F15 basen i 1995 ifm "Flygvapnets huvudflygdag". Det er 13 år siden og vil være 23 år siden i 2018!!! Gripen platformen er den samme uansett hvordan man snur og vender på det. Selv om JSF blir dyrere (som jeg tror det vil bli), så er det langt mere fornuftig og kjøpe dette flykonseptet allikevel.

 

A r v i d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel hverken Hewson eller andre "sytpeiser" noe interrensant, heller ikke andre som er besatt av diverse dogmer, og, egentlig så dreide ikke artikkelen seg i hovedsak om JSF eller Gripen var det beste.....men om besluttnigsgrunnlaget til regjeringen.

 

Med fare for å gjenta meg selv, så har vel øverste leder for JSF prosjektet selv sagt at de ikke kan vise til noen form for beregninger før tidligst 2015....that is the issue! ;)

 

Så det er ikke nødvendigvis snakk om hvilket fly er best, men hvordan den politiske prosessen har foregått. Når det er sagt, så er det revnende likegyldig for meg hvilket fly det er/blir så lenge det er det beste flyet, jeg har ingen motforestillinger mot hverken europeisk, amerikansk eller svensk flytype hvis noen av de skulle være det beste alternativet.

 

Så all billig retorikk som "anti usa" eller "pro usa" har ingen annen funksjon enn å polarisere og tåkelegge sunn fornuft. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...