Gå til innhold

Aviation quiz: The ultimate


Magnus F. Meese

Anbefalte innlegg

30 fick jag....

 

Bomma på:

Hva gir best "R-NAV presisjon" ved navigasjonsbruk?

Hva er minima for ILS CAT 3A?

Hvilken farge skal lysene nedfelt i en taxebane (center lights) være? (var säker på att det var gult ljus i mitten på banan)

Hvilke motorkonfigurasjon finner du på Lockheed Electra L-188?

Hva kjennetegner en Föehnvind? :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt merkelig at forfatteren av quizen skriver "Föehnvind", da det finnes et veldig flott ord på klart norsk for det, "fønvind"

 

Jeg hadde feil på:

Hva gir best "R-NAV presisjon" ved navigasjonsbruk?

Hvor mange MOD-A koder finnes?

Hvor mye stiger TAS med per 1000 ft (ift. IAS)?

Hva er omtrentlig operational ceiling på en B747?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har rettet opp det med JSF og Gripen ser det ut til' date=' men siden ceiling på B747 ikke akkurat er noe tema for meg ble det 34 av 35.

[/quote']

Da er du pr definisjon et svært sykt menneske, står det... :eek: :grin:

 

Akkurat B747 vet jeg litt om og fikk riktig, men ellers ble det mye gjetting her gitt. Fikk 24 poeng. Men noe jeg svarte feil på, og som vanlig gjorde meg litt nysgjerrig var glidebanen ved London City.

Så da kommer noen tilleggsspørsmål til dere som er gode i flyquiz;

 

1. Er det mange steder som har så bratt, eller enda brattere innflyvning?

 

2. Er det terreng eller er det andre faktorer som bestemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Er det mange steder som har så bratt' date=' eller enda brattere innflyvning?

 

2. Er det terreng eller er det andre faktorer som bestemmer dette? [/quote']

 

Kortbaner i Norge er et godt eksempel på baner med bratt innflyging, samme med f.eks. Bolzano i Italia. Non-precision men likevel.

 

Er både terreng og andre hindringer, som bygninger, som bestemmer det. På en kort bane blir det gjerne en kortere flare også.

 

Godt mulig jeg er syk, men det er isåfall yrkesskade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og vi setter vel alle stor pris på folk med det sykdomsbildet her Clamer, uansett hvordan man har pådratt seg sykligheten!

Jeg har av tidligere innlegg registrert at du til tross for pilotstatus også har humor, så regnet kaldt og rolig med at du tålte litt sarkasme. Det var altså egentlig et komliment. ;)

 

 

Takk for svaret, jeg får ta en prøvetur til London City, og titte litt på dette i simmen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har av tidligere innlegg registrert at du til tross for pilotstatus også har humor' date=' så regnet kaldt og rolig med at du tålte litt sarkasme. Det var altså egentlig et komliment. ;)

[/quote']

 

Ja, jeg tok sjansen og droppet en ";)" i posten min siden jeg regnet med at du skjønte at jeg tålte den :)

Dvs. jeg trodde at du trodde at det jeg mente var det du forstod som.. eh, vent nå litt... never mind :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...