Gå til innhold

Sterling er konkurs


O85_

Anbefalte innlegg

Hei Petter.

Bare litt info om det å kjøpe fly.

Det er nesten ingen av lavpris selskapene som "eier" noen fly.

De har dem på leasing.

Etter det siste jeg hørte så eier for eksempel Norwegian kun 30% av et eneste, av flyene de oppererer.

Så det eneste Norwegian kan gjøre er for eksempel å overta leasing kontrakten.

Men at Norwegian skulle ha kapital til å kjøpe noen fly som helst er nok desverre ikke tilfelle.

 

Selv store selskap som Lufthanse, Air France og SAS eier ikke på langt nær alle flyene sine, men en god del av dem.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal Norwegian klare å utvide seg så mye på så kort tid, når de neppe får nye -800 fly på en god stund? Boeing har vel bare akkurat startet opp produksjon igjen etter en laaang streik der. Og jeg tviler på at Norwegian står først i køen, og MDene har vel fullt program i Sverige? Dersom DY skal ta over for NB vil jeg tro at de vil bruke i hvertfall noen av NB sine fly og piloter. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim, tror du, eller noen andre, at det som nå har skjedd, kan åpne opp en ny mulighet for at Norwegian igjen kan sette opp ei rute mellom Rygge og Kastrup?. De vil da ha en "base" i begge ender. Er klar over at bellegget var for dårlig tidligere. Men, husk at DY akkurat i dag åpner opp fire nye innenlands destinasjoner fra Rygge, noe som kan være en fordel for videre trafikk ut i den store verden, og dermed et høyere belegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hektisk tid på Hangar.no nå som det er sååå mange saker!

 

både Spainair og Cimber hjelper nå Sterlingkundene, og Norwegian åpner 11 ruter fra København (+ Ny Base) og nye ruter fra Stockholm også :o'

 

Cimber:

http://hangar.no/news/118/ARTICLE/2157/2008-10-29.html

 

Spanair:

http://hangar.no/news/119/ARTICLE/2155/2008-10-29.html

 

11 nye ruter fra CHP:

http://hangar.no/news/118/ARTICLE/2161/2008-10-29.html

 

Stockholm (to artikkler)

Når har denne blitt ompaintet?

http://hangar.no/news/117/ARTICLE/2151/2008-10-29.html

 

Samme :crazy:

http://hangar.no/news/118/ARTICLE/2160/2008-10-29.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei

Ja det er jo litt fart på Rygge om dagen

I går måtte vi jo ta i mot fly som skulle til gardermoen.Dem klarte vist ikke å holde unna for snøen.Rygge er alltid beredt vet dere hehe.

For å si dette å så er jeg meget imponert hva dere vet her inne i forumet kjempebra det da

Rune

Ps Du er vel enig Frode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig Rune. Rygge er i støtet nå. Alikevel lurer jeg på hvordan det blir med "han svensken" som skulle satse på Rygge/Landvetter? og eventuelt de som skulle prøve seg på Rygge/Arlanda? Vet du noe om det Rune? du som jobber på Rygge. Med det samme vil jeg hive på et spørsmål om det er noe militær aktivitet utenom det vanlige på Rygge, siden jeg har hatt noen overflyvninger over skyene i "SÆRP" med utrolig høyt støynivå. Akkurat som i gamle dager. Da kan du snakke om støy da. Mot Boeing 738 til DY med grønne landinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt da! Og DY har ledige fly hvor?! De åpner jo masse vinterruter ut fra Norge nå' date=' samt Rygge-Stavanger Rygge-Trondheim og Rygge-Bodø-Tromsø-Bodø-Rygge... Og de får jo ikke nye 800 fly på en stund heller. Hvordan skal det gå til da? [/quote']

 

Leasing og endel ACMI-oppdrag tenker jeg.

 

Som jeg skrev så har Kjoser'n vært i kontakt med flere leasing-selskaper. Og jeg tviler på at Norwegian fyrer opp ny base og masse ruter uten fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dersom "Nye Sterling" blir noe av, så bør de

nok vise såpass "goodwill" å veksle inn de ugyldige

billettene til folk med forrige Sterling - slik at

man kan få reist med det nye selskapet. Dersom opptil

15 Sterling-maskiner skal i luften, vil det etter min

mening ikke være plass til Norwegian overhodet på

København (selv om det har kommet info, at de starter

opp uansett). Dette vil kun medføre dårlig inntjening

både for Norwegian og "Nye Sterling", som ingen av

selskapene er tjent med.

 

Synes dog at Sterling-navnet nå skulle bli lagt død

en gang for alle, dersom "nye Sterling" oppstår - blir

dette tredje gang Sterling har gått konkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

p200811020124-63280.jpg

 

 

"Passasjeraksjon mot Sterling"

 

Danske Lars Gosvig tapte penger på kjøp av billetter i konkursrammede Sterling Airlines. Nå starter han en hjemmeside for å organisere andre, som har mistet pengene sine på samme måte. Målet er å fremme et felles krav mot konkursboet.

 

Lars Gosvig arbeider som jurist og er momsekspert. Nå vil han lage en felles front mot Sterlings konkursbo, slik at kundene kan få tilbake så så mye som mulig av pengene de har betalt inn.

 

- Folk skal sende sine krav inn til meg, og så sikrer jeg, at de er ensartede og sender dem i en bunke til bobestyreren, sier Lars Gosvig til dansk radio P4 i København.

 

Lars Gosvig ser flere fordeler i at man sender inn et felles krav. Det vil lette bobestyrerens arbeide med å gjennomgå og etterprøve kravene.

 

- På den måten vil det kunne skaffes flere penger til kreditorene, sier Gosvig til den danske radiostasjonen.

 

For å organisere kravene mot Sterling Airlines konkursbo har ha opprettet hjemmesiden "krav-i-sterling.dk" som du du kan klikke deg inn

her: http://krav-i-sterling.dk/

 

 

Artikkelen her:

http://www.boarding.no/art.asp?id=33764

 

 

 

og enda litt mere Sterling-stoff:

 

 

"- Jeg skjemmes over å ha jobbet hos Sterling"

 

Ansatte føler seg kraftig lurt i flybløffen.

 

Det har senere kommet frem at selskapet ikke tjente penger og at eieren hadde lite erfaring med drift av flyselskaper når han tok over ledelsen.

 

En ansatt forteller at hun er overbevist om at eierne i lengre tid har kjent til at selskapet stod på randen av en konkurs. Selskapet har innstilt flyruter og sagt opp ansatte.

 

- At konkursen kom akkurat når den gjorde, har sin naturlige årsak - det var dagen før lønningene til de ansatte skulle betales ut. De må ha visst tidligere hvor mørkt det så ut, og de fortsatte å selge billetter likevel, er forferdelig. Jeg skjemmes over å ha jobbet for Sterling, sier hun.

 

Til tross for at Sterling-konkursen var et faktum allerede klokken 01:15 onsdag morgen i forrige uke, fortsatte selskapet å selge billetter frem til 02:30-tiden.

 

- Jeg tror at det hele var kald beregning fra ledelsen og skjemmes over å ha jobbet for Sterling, uttaler en ansatt til expressen.se.

 

Natten mellom tirsdag og onsdag forhandlet Sterling med to parter om å selge flyselskapet. I hemmelige samtaler satt ledelsen sammen med sine jurister, men forhandlingene førte ikke frem.

 

Samtidig kjøpte reisende billetter på nettet, mens Sterling forfattet et brev om at selskapet var gått konkurs.

 

- Ved 01:15-tiden visste de at det ikke ble noe oppkjøp, men de fortsatte likevel å selge billetter til 02:30-tiden. De skulle ha stoppet salgene tidligere, sier Nicolas Fischer fra Handel og kontors flyavdeling i Danmark til avisen.

 

- Jeg synes det er feil. Du får penger av mennesker til tross for at du vet at du ikke kan levere varen, sier han.

 

Det er helt forkastelig at man kunne kjøpe billetter på kvelden og natten den dagen. Det beste for selskapet ville vært å legge inn en feilmelding om tekniske problemer på hjemmesiden eller lignende, sier Lennart Björling i Svergies handelsreiseforening SBTA.

 

Sterlings ansatte var heller ikke forhåndsinformert om utviklingen i selskapet.

 

- De som jobbet på den tiden måtte betalte sine billetter hjem selv. En av mine kolleger måtte til og med betale et hotellrom som Sterling skulle betalt for, sier en av de ansatte.

 

Det danske lavprisselskapet ble hovedsakelig drevet og eid av en finansmann fra Island. Det var i lang tid spekulasjoner rundt den økonomiske helsen i selskapet, men senest 14. oktober uttalte hovedeier Pálmi Haraldsson til Jyllandsposten; - Strerling er gjeldsfritt, den eneste gjelden det har, er til meg.

 

Pálmi Haraldsson har selv pumpet inn millioner i selskapet for å prøve å redde det.

 

Les hele artikkelen her:

http://www.dinside.no/reise/transport/fly/-jegskjemmesoverahajobbethossterling/art792765.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare Norwegian blir store nokk' date=' så skrur de opp prisen, og så er det neste billige tilbyder på banen, som forgudes... tror nå jeg.... [/quote']

 

Du fikk helt rett,

 

Pris hopp

 

 

Nemmelig.

 

Vel... Norwegian har da hatt billetter til 1500-2000 fra dag en. Så hvor det prishoppet er ser ikke jeg.

At Norwegian selger en rute dyrere enn Sterling gjorde,har da ingenting med et prishopp innad på Norwegian sine ruter å gjøre.

Billigbillettene er der fortsatt,akkurat som de dyre fullflex billettene,akkurat som det alltid har vært og sikkert alltid kommer til å fortsette å være.

Så nei,du har ikke rett i at Geir har rett i det...enda.

Nemmelig! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Og jorda er flat som en panne kake.... Om du har drevet med business en stund så er faktisk ikke dette rakett forskning... det er bare slik man utvikler dekkningsbidrag ved stor nokk markeds andel, dvs man kan ta seg rå til og tape litt marked fordi gevinsten av høyere dekningsbidrag kompanserer volum.

 

Så bare vent og se, snart heier dere på jalla airlines...

 

Jeg vil jo i samme slangen legge inn at jeg altid flyr sas, og de gir meg fantastisk service, samt en forutigbarhet som for meg er viktig. (går de konkurs eller ikke?) de leverer altid, om det ikke er plass, ja da sitter jeg i cocpit...og det går funker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...