Gå til innhold

Plane Hits Runway, Landing Aborted ( se film)


Kenneth Sivertsen

Anbefalte innlegg

Er jo i hvertfall passasjerfly, siden man hører

cabincrew i bakgrunnen på PA-systemet en stund

etter aborted landing:

 

"Ladies and gentlemen for technical reasons the captain has discontinued the approach into..."

 

Ang. flytype vil jeg nok tippe på enten

BAe / Avro RJ ja, eller evt. Dornier 328 - som

er foreslått på youtube-siden til dette klippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Dornier 328 er det nå i alle fall ikke. Vi kan tross alt se bakenden av en jetmotor i klippet. En Dornier 328 har da tross alt propeller....

http://www.airliners.net/photo/British-Airways-(Sun-Air/Dornier-328-110/1413143/M/

 

Der tar du feil

Dornier kan utstyres med 2 jet motorer. Den heter Dorniej 328JET

http://www.airliners.net/photo/British-Airways-(Sun-Air/Fairchild-Dornier-328-310/1415736/L/

 

på video kan det være BAE, se på baksiden av motorene:

http://www.airliners.net/photo/Lufthansa-Regional-(Lufthansa/BAE-Systems-Avro/1410915/L/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å si noe om hvor "farlig" dette var basert på den videoen.

 

Nå har jeg kun erfaring fra mindre propellfly, men det er "ingen skam å snu" og når man ikke har full kontroll over en landing er det rette alltid å enten gi throttle til man får kontroll over flyet (virker i allefall på mindre propellfly) eller å gå rundt. På et større fly med turbiner regner jeg med at det blir en del vanskeligere da du blandt annet spiser opp runway raskt samt spool-up tider. Jeg er uansett imponert over at kapteinen på dette flyet tilsynelatende umiddelbart valgte å gå rundt.

 

Videoen i vedlegget viser hvor fort det kan gå galt i wind shear conditions hvis man insisterer på å utføre en landing når man burde ha gått rundt! Denne gangen gikk det heldigvis greit.

 

edit: Jeg ser forresten på videoen at piloten retract'er spoilere kort tid etter landing som om han hadde tenkt å gå rundt. Men like etter extender han dem igjen. Jeg har ingen erfaring med landing av slike fly og bare gjetter på at det er dette som kan ha skjedd.

 

[video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bcS89Ktbxeo

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et større fly med turbiner regner jeg med at det blir en del vanskeligere da du blandt annet spiser opp runway raskt samt spool-up tider. Jeg er uansett imponert over at kapteinen på dette flyet tilsynelatende umiddelbart valgte å gå rundt.

Ja, jeg syns det på videoen høres ut som de allerede har bortimot full GA- thrust litt før de treffer bakken.

 

Takk for den video-snutten du la med her også forresten, den har jeg ikke sett før, og det var spektakulært. En viss porsjon frykt er det neppe fritt for der, samme hvor i flyet man befinner seg. :eek:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...