Gjest Skrevet 28. desember 2001 Del Skrevet 28. desember 2001 For litt siden var det mange innlegg om flysikkerhet her på forumet. WTC-kapringene, ulykkene med SAS , Crossair og AA i høst, samt alt mediakjøret med påstander om ”nestenulykker” i tide og utide har gitt mange det inntrykk at det aldri har vært så farlig å fly som nå. Mange vegrer seg jo også å ta fly av den grunn. Men ser vi på tall og statistikker, kommer 2001 faktisk ikke så verst ut sammenlignet med andre år: 1984: 624 omkomne i 34 haverier 1999: 674 omkomne i 35 haverier 1990: 781 omkomne i 35 haverier 1981: 920 omkomne i 36 haverier 1986: 926 omkomne i 39 haverier 2001: (hittil): 1118 omkomne i 34 havarier 2000: 1131 omkomne i 40 haverier 1991: 1161 omkomne i 40 haverier 1982: 1164 omkomne i 40 haverier 1995: 1167 omkomne i 40 haverier 1975: 1174 omkomne i 41 haverier 1972 var det verste året med 2556 omkomne Disse tallene var hentet fra Flytorget.se, lignende statistikker finnes også hos airdisaster.com Når man ser på disse tallene, må man også huske på at trafikken er mye større i dag enn den var på 70-80 tallet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Dischington Skrevet 28. desember 2001 Del Skrevet 28. desember 2001 Men tallet blir da ekstremt mye større når du tar med alle omkomne i WTC. På syttitallet så kom det mange nye fly på en gang, og alle disse ulykkene kom nok av at det var en del "bugs" på flyene. I tillegg kom internasjonal flyging for fullt og språkproblemer forårsaket mange ulykker( verst av alle var Las Palmas ulykken, feil med ATC gjorde at to 747 braste sammen på rullebanen. Nesten 700 omkomne). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 28. desember 2001 Del Skrevet 28. desember 2001 Ja, men dette er sikkerhetstatistikk for flypassasjerer, og da blir det ikke riktig å ta med de som befant seg i WTC og området rundt, man har bare regnet med de som befant seg i flyene. Spørsmålene her tidligere har jo dreid seg nettopp om hvor trygt / farlig det er å ta fly. En ting er sikkert: Jeg reiste mye med fly i 2001, og kommer til å fly minst like mye i 2002, samme hva media og andre med flyskrekk prøver å skremme meg fra å gjøre! Fløy senest i går, en utmerket tur AES-OSL i nydelig vintervær... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [ 28-12-2001: Endret av: Arne Nygård ] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Ganss Skrevet 28. desember 2001 Del Skrevet 28. desember 2001 Ja, nå er det jo slik at de i WTC ikke døde da de fløy. Det er jo mulig at det er derfor de ikke er tatt med i beregningen. Vet ikke om man pleier å ta med dødsfall på bakken... Bare en tanke. Mvh Mathias Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roger Krutå Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 Og tenk på at det på verdensbasis blir drept ca 500 000 mennesker - EN HALV MILLION - i trafikken hvert år......... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christer Elde Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 Det er ikke like trygt å bo eller oppholde seg i høyhus lenger heller nå. I høst ble hele to skyskrapere knust i kollisjoner med jetfly - hvert 18. minutt!!! Jeg tror det faktisk er tryggere å være dø, enn å være levende jeg. Med mindre det ikke finnes noe liv etter døden da... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steffen Andre Hustveit Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 quote: Opprinnelig postet av Christer Elde: Det er ikke like trygt å bo eller oppholde seg i høyhus lenger heller nå. I høst ble hele to skyskrapere knust i kollisjoner med jetfly - hvert 18. minutt!!! Jeg tror det faktisk er tryggere å være dø, enn å være levende jeg. Med mindre det ikke finnes noe liv etter døden da... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Haha.. [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Nordhaug Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 quote: Opprinnelig postet av Petter Dischington: ( verst av alle var Las Palmas ulykken, feil med ATC gjorde at to 747 braste sammen på rullebanen. Nesten 700 omkomne). Må bare pirke litt. Ulykken skjedde ikke på flyplassen ved Las Palmas (Gran Canaria), men på flyplassen på Tenerife. Det var to stk 747 fra KLM og Pan AM som kolliderte på bakken den 27. mars 1977. 583 personer omkom. Ellers har Christer Elde et godt poeng. Det nytter ikke å gå rundt og være redd for alt mulig. Da blir livet så skrekkelig slitsomt. Jeg vil heller ikke kalle de fire flykrasjene i forbindelse med terroraksjonen i USA 11. september i år for flyulykker. Dette var tross alt krasj som ble bevisst utført av terrorister og det var ikke noen tekniske feil på flyene eller menneskelig svikt fra piloter eller flyveledere. Ha en fortsatt god Jul og et godt nytt år! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Ganss Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 Vel, det farligste i verden er jo nettopp å leve! 100% dødlighet! Mathias Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Dischington Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 Sant det Mathias [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Jonas,jeg tok bare det jeg husket, så ett program på Discovery om den ulykken. Ellers er det rett at du ikke tar med de omkomne som befant seg i WTC. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flemming H. Larsen Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 Selvfølgelig skal man ikke tage de omkomne i WTC med. Ellers ville det jo have været sådan at det havde været endnu farligere at flyve hvis der havde været flere på arbejde i skyskraberne! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.