Gå til innhold

Farlig å fly i 2001?


Gjest

Anbefalte innlegg

For litt siden var det mange innlegg om flysikkerhet her på forumet.

WTC-kapringene, ulykkene med SAS , Crossair og AA i høst, samt alt mediakjøret med påstander om ”nestenulykker” i tide og utide har gitt mange det inntrykk at det aldri har vært så farlig å fly som nå.

Mange vegrer seg jo også å ta fly av den grunn.

Men ser vi på tall og statistikker, kommer 2001 faktisk ikke så verst ut sammenlignet med andre år:

1984: 624 omkomne i 34 haverier

1999: 674 omkomne i 35 haverier

1990: 781 omkomne i 35 haverier

1981: 920 omkomne i 36 haverier

1986: 926 omkomne i 39 haverier

2001: (hittil): 1118 omkomne i 34 havarier

2000: 1131 omkomne i 40 haverier

1991: 1161 omkomne i 40 haverier

1982: 1164 omkomne i 40 haverier

1995: 1167 omkomne i 40 haverier

1975: 1174 omkomne i 41 haverier

1972 var det verste året med 2556 omkomne

Disse tallene var hentet fra Flytorget.se, lignende statistikker finnes også hos

airdisaster.com

Når man ser på disse tallene, må man også huske på at trafikken er mye større i dag enn den var på 70-80 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tallet blir da ekstremt mye større når du tar med alle omkomne i WTC. På syttitallet så kom det mange nye fly på en gang, og alle disse ulykkene kom nok av at det var en del "bugs" på flyene. I tillegg kom internasjonal flyging for fullt og språkproblemer forårsaket mange ulykker( verst av alle var Las Palmas ulykken, feil med ATC gjorde at to 747 braste sammen på rullebanen. Nesten 700 omkomne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men dette er sikkerhetstatistikk for flypassasjerer, og da blir det ikke riktig å ta med de som befant seg i WTC og området rundt, man har bare regnet med de som befant seg i flyene.

Spørsmålene her tidligere har jo dreid seg nettopp om hvor trygt / farlig det er å ta fly.

En ting er sikkert: Jeg reiste mye med fly i 2001, og kommer til å fly minst like mye i 2002, samme hva media og andre med flyskrekk prøver å skremme meg fra å gjøre!

Fløy senest i går, en utmerket tur AES-OSL i nydelig vintervær... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

[ 28-12-2001: Endret av: Arne Nygård ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke like trygt å bo eller oppholde seg i høyhus lenger heller nå. I høst ble hele to skyskrapere knust i kollisjoner med jetfly - hvert 18. minutt!!!

Jeg tror det faktisk er tryggere å være dø, enn å være levende jeg. Med mindre det ikke finnes noe liv etter døden da... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Christer Elde:

Det er ikke like trygt å bo eller oppholde seg i høyhus lenger heller nå. I høst ble hele to skyskrapere knust i kollisjoner med jetfly - hvert 18. minutt!!!

Jeg tror det faktisk er tryggere å være dø, enn å være levende jeg. Med mindre det ikke finnes noe liv etter døden da... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

 

Haha.. [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Petter Dischington:

( verst av alle var Las Palmas ulykken, feil med ATC gjorde at to 747 braste sammen på rullebanen. Nesten 700 omkomne).

Må bare pirke litt. Ulykken skjedde ikke på flyplassen ved Las Palmas (Gran Canaria), men på flyplassen på Tenerife. Det var to stk 747 fra KLM og Pan AM som kolliderte på bakken den 27. mars 1977. 583 personer omkom.

Ellers har Christer Elde et godt poeng. Det nytter ikke å gå rundt og være redd for alt mulig. Da blir livet så skrekkelig slitsomt. Jeg vil heller ikke kalle de fire flykrasjene i forbindelse med terroraksjonen i USA 11. september i år for flyulykker. Dette var tross alt krasj som ble bevisst utført av terrorister og det var ikke noen tekniske feil på flyene eller menneskelig svikt fra piloter eller flyveledere.

Ha en fortsatt god Jul og et godt nytt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...