Gå til innhold

Laser mot fly på OSL


Aslak Iversen

Anbefalte innlegg

Det er vel noe lignende disse som blir brukt tipper jeg.

http://www.qxl.no/accdb/viewitem.asp?AuctionNr=549086254&Catg=11449&ListingType=0&ListingSort=1&LanguageNr=0&PageNum=2

 

Man får lett kjøpt lasere på nettbutikker med styrke på flere watt, og disse er skremmende kraftige! Koster fra tusenlappen og opp mot 20.000,- om ikke mer. Rart at de er tilgjengelige for offentligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått forståelsen av at dette faktisk er et ganske utbredt problem i USA, og vel også England. Høres litt skummelt ut.

 

"Security by obscurity" er vel sjelden 100% velykket, og jeg er i tvil om jeg mener det er riktig også. Men dette er en typisk ting jeg lurer på hvor mange som hadde kommet på hvis man lot vær å gi det noe oppmerksomhet...

 

Hva skal man egentlig med disse laserene, sånn utover å lyse på fly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne prøvd en slik laser på natten, bare for å se hvordan det ble, men ja, jeg har ikke noe bruk for den etterpå. Hadde ikke plaget meg hvis man fikk inn importforbud på slike apparater slik som Australia. Det hadde nok ikke løst problemet helt, men det hadde ihvertfall krevet mer enn å bestille det fra QXL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du på nattspottetur og ser noe' date=' ring politiet.[/quote']Lurt å ta bilder av dem (uten at de vet det) og gi disse bilder til politiet som bevis...

 

”Ifølge flygelederne skal lyset ha kommet fra et område 5-6 nautiske mil nord for rullebane 01R.

 

Med andre ord har man vært relativt uheldig med spotter-posisjonen ... hvis det var fly man da var ute etter :)

 

 

Men ingenting i veien for å holde øynene åpne og raportere slike forhold skulle man komme over tilfeller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man egentlig med disse laserene' date=' sånn utover å lyse på fly? [/quote']

 

Har selv en 100mW grønn laser. Den er utrolig kraftig. Spesiellt når man tenker på at de laserene man får kjøpt i butikken er på rundt 1-2mW.

(Den klassiske røde som nabogutten på 13 år ikke kan dy seg i å bombardere TV'n din med på en ellers rolig lørdagskveld.)

Selv bruker jeg min til å peke litt på stjerner osv. Men jeg ville aldri latt noen uten en viss forståelse håndtere en slik laser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ville aldri latt noen uten en viss forståelse håndtere en slik laser.

Nei det skjønner jeg, for det krever vel litt trening å treffe cocpit helt perfekt...

 

Men spøk tilside, så er det såvidt jeg forstår altså faktisk bare et leketøy uten noe spesielle bruksområder. Skal ikke klage på det altså, men jeg bare lurte på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...