Gå til innhold

Maycom AR 108


Martin Andersen

Anbefalte innlegg

Jeg har en slik radio scanner, og er meget fornøyd med den. Kvaliteten på signalet er bra fra Karmøy ( Bor i Haugesund),og tar inn uten problem fly inn og ut fra sola og flesland. Men hører ikke selve tårnet på disse to flyplasser fra min possisjon (men det hadde du antagli ikke gjort med noen andre scannere heller)

AR-108 kan ta inn alle flyfrekvenser og politi, brann, osv.

Et godt kjøp vil jeg si.... Jeg har vertfall ikke angret på kjøpet [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Vist noen her er lokal kjent i Haugesund, så vet dere antagli om et fjell som heter Steinsfjell (ca. 450 m.o.h.) som ligger i Haugesund-øst. Fra toppen der har jeg faktisk hørt scotish controll med min AR-108, en kveld det var gode metrologiske forhold for radio signaler [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet en AR 108, og oppdaget en ting jeg ikke likte. Ved søk på lagrede frekvenser, så stopper den riktignok på de frekvensene med trafikk, men den blir ikke stående der selv om trafikk på frekvensen fortsetter.

Scanneren begynner altså å søke selv, før trafikken på aktuell frekvens er ferdig - dersom man ikke selv gjør noe for at den skal bli. Har du også opplevd dette, eller kan det være noe feil med den jeg har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tommy Martinsen:

Har testet en AR 108, og oppdaget en ting jeg ikke likte. Ved søk på lagrede frekvenser, så stopper den riktignok på de frekvensene med trafikk, men den blir ikke stående der selv om trafikk på frekvensen fortsetter.

Scanneren begynner altså å søke selv, før trafikken på aktuell frekvens er ferdig - dersom man ikke selv gjør noe for at den skal bli. Har du også opplevd dette, eller kan det være noe feil med den jeg har prøvd?

Dette skjer her også, så det er nok vanlig med den scanneren [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] Den bare scanner videre selv om det er trafikk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også testet denne radio, (kun på flyfrekvenser) og min vurdering er at den er rimelig dårlig. Det er rigtig at den scanner videre, selv om man lytter på en transmission. Den er sådan opbygget i softwaren at det er en delayfaktor der bestemmer hvornår den scanner videre. Denne delaytid kan programmeres, men det er ikke særlig hensigtsmæssig da man på forhånd ikke kan vide hvor lang tid flyene og tårnet sender. En anden ting er også, at den ikke er god til at separere frekvenserne. det vil sige selv om man har intastet en frekvens, vil fly der sender på tilstødende frekvenser brage ind og genere det man sidder og lytter på.

Jeg tester mange scannere da flyvning og Acars dekodning har min store interesse, og er ked af at måtte sige det, men denne radio er en af de dårligste jeg har testet.

På min hjemmeside ligger der en nærmere beskrivelse af denne samt af nogle andre scannere. (se under "Scannertest")

Venlig hilsen

www.acars.subnet.dk

Lars Schmidt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Martin Andersen:

Jeg lurer bare på om noen har noen opplysninger om denne radion. er det vært å investere 1200,- på en slik gjenstand. og er det andre osm har andre meninger er jeg svært interesert

 

Hei Martin.

Den skanneren du beskriver, er ikke noen dårligere scanner enn andre i den prisklassen. Skal man ha en bedre scanner som kan ta inn flyfrekvenser, så må du nok opp i en høyere prisklasse. Ta deg en tur på Oslo City, der selger de den scanneren på en butikk som selger telefoner osv..husker ikke navnet i farten, men da slipper du oppkravsgebyr osv, og prisen på den sist jeg var inn på den butikken lå på rundt tusen kroner.

Mvh

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slik jeg og.. var jeg deg ville jeg gått til innkjøp av en bedre (dyrere) scanner.. liker IKKE at den hopper videre når det er trafikk på en frekvens. Dessuten har jeg en eldgammel Handic 0020 scanner (på størrelse med to bærbare pcer lagt oppå hverandre), den tar faktisk imot mye bedre en maycomen! Men om du er strategisk plassert så funker den nok ok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Du vil ikke få inn Gardermoen ATIS, Tower eller Ground i Oslo. Men derimot de andre ATC-freksvensene for området.

Director, Approach, Departure burde gå bra.

Ta med deg scanneren ut i parken og prøv om du får inn noe uten ekstra antenne. Gjør du det, er det sannsynlig at du får det inn på ekstern antenne når du er innendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Jeg kjøpte maycom'en for ca 1 år siden, den er ganske ok til å ha i nærheten av en flyplass eller hvis man skaffer en NOE større antenne til den. Her i Oslo (nordstrand), får jeg inn endel av oslo controll frekvensene,men ikke noe fra osl. da må en som regel mye nærmere osl, nå skal det nevnes at jeg har byens værste støysender rett oppi lia her (Brannfjell mastene), så dem ødelegger endel tror jeg.

Ellers er Maycom'en en veldig grei radio hvis du bor nærme en flyplass, men bor du litt unna en flyplass, så vil jeg nok anbefale at du skyter litt høyere. Jeg har en Uninden Scanner i tillegg, å med extraantenne på den får jeg på en god dag inn både Stockholm controll og København kontroll.

Best regards

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jarle Kristiansen:

Takk for tipsa, Når pleier det å være mest trafikk på frekvensene?

På flyplasser er det vell i morgen rushet mellom 6:30 og 8:30 det er mest liv.. Har hørt opptakt fra chicago på den tida av døgnet, der spyr radioen ut beskjeder i maskin gevær tempo.

Ellers kan du høre mye snodig på politi frekvensene i helgene [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...