Gå til innhold

Isak i tårnet...


Kim-Svenson

Anbefalte innlegg

Var det en her som beskyldte Isak for å drive "pisspreik"? For i så fall stod han selv for det største "Pisspreiket". Ikke ofte jeg tar ordet her på forumet, men nå ble jeg skikkelig provosert. Det er for noen så himla lett å kritisere andre, for så å sette seg selv på sin høye pidestal. Jeg har fulgt Isak via radio kommunikasjon gjennom mange år på Fornebu og nå gjennom snart 10 år på Gardermoen. Og svært mange piloter har mang en gang satt pris på Isak på ved måten han har opptrådt på. Hvem kan ikke i en tøff og anstrengende arbeids situasjon, vite å sette pris på at det faktiskt sitter et "menneske" i andre enden av mikrofonen, som kan gi deg en liten oppmuntring på veien. Sikkerhet, ja vel. Men Isak kjente gutta og de kjente han. Og det finnes bare en som Isak, så her er det ingen fare for utglidning av yrket. Snart er han tatt av lufta, og for 99% av de som har fått oppleve han, vil luftfarten bli hakket tristere. Så får de som er nødt til å fly i nordlige trakter nøye seg med en nordlending som ikke prater skiiiit. God fornøyelse.

P.S Rune Koppen, takk for ditt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig her! syntes han er fantastisk og gutta forran iallefall av de kapteinene og styrmennene jeg kjenner liker denne mannen svært godt.. de sier at når du setter deg bak spakene og skal mot kanariøyene og har over 4 timer i cockpiten så er det deilig og komme hjem til isak som kan ha det artig på jobb... men sikkerheten? eksempler på hvor sikkerheten kunne ha sviktet i dette opptaket?

 

Han sier vel ikke: CNO 1493 clear t/o wind 210/10... neeei jeg bare kødda, vi har en på final!.. den mannen virker som han veit hva han gjør.. syntes selv det er artig og få flyveledere som kan kødde litt... kjempe!!! :D

 

Men seff, noe syntes sikkert det ikke er helt topp og de skal jo selvfølgelig få syntes det..... jeg.....Liker en ATC som kan ha det litt artig:) og da innenfor visse grenser som jeg syntes isak ikke tråkker over i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo forskjell paa aa komme med en og annen kommentar eller koedde litt, eller aa konstant gjoere dette. Kanskje vi skal gjoere det til et krav at man maa ha erfaring som stand-up komiker for aa bli flygeleder, slik at det alltid er artig paa frekvensen?

Til dere som synes slik oppfoersel er topp, hvordan hadde dere likt aa fly inn til Paris Charles De Gaule for foerste gang, usikker paa det meste med prosedyrer og utforming av flyplassen, du kan ikke et ord fransk, for saa aa hoere flygelederen dra av vits etter vits paa fransk, ikke et eneste callsign blir brukt, og du har null kontroll paa hva som foergaar rundt deg?

 

Det er en grunn til at det foreligger standardfraseologi som skal brukes i flykontrolltjenesten, og det er sikkerhet. Sikkerhet er det folkene bak mikrofonene driver med, og ikke underholdning.

Som Sture sier saa er det mer enn nok skitsnakk paa frekvensen til daglig paa de fleste enheter, og det siste man trenger er noen som ikke gjoer annet enn aa snakke skit.

AA komme med en og annen morsom kommentar eller sarkastisk bemerkning er en ting, aa holde paa paa denne maaten er noe helt annet, saa jeg sier meg enig med baade Forseth'en og Sture her, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som i så måte kunne være interresant hadde vært å få et mer sammenhengende opptak slik at vi kunne høre en litt mer "gjennomsnitts"-vakt av Isak, jeg har nemlig liten tro på at en som drar vitser konstant klarer å beholde jobben som flygeleder over flere år!

 

Det jeg selv merker når jeg er på VATSIM (har desverre ingen "real life" erfaring fla fly-verden) er at det ofte er hyggeligere å komme på frekvensen til en som drar en sleng-bemerkning fra tid til annen, de har nemlig ofte et litt mer muntert tonefall over det hele sammenliknet med de som bare bruker standard-frasologi. Jeg ser ikke bort ifra at det samme kan være tilfellet for de proffesjonelle.

 

Å bevege seg utenfor standard frasologi trenger ikke å være uproffesjonelt. Så lenge beskjedens intensjon forblir tydelig ovenfor mottaker, så kan ikke-standard frasologi være vel så proffesjonelt som standard frasologi. Ellers er utenomsnakk på frekvensene faktisk tillatt så lenge det ikke blokkerer for beskjeder som faktisk hører hjemme på frekvensen.

 

Om jeg husker rett, så er dette en ca. prioriteringsliste over prioriterings-rekkefølgen på frekvensene;

1. Mayday (nødsituasjon)

2. Pan Pan (kan utvikle seg til en nødsituasjon)

3. Ordinær ATC-Pilot kommunikasjon (vektorer, klareringer, handoff, ect.)

4. Generell informasjon (vær ved destinasjon, ect)

5. Annet...

 

Har forøvrig hørt mye rart i Auckland, det var faktisk en som trente sang-stemmen sin på Auckland Controll (124.300) her en kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Isak kjente gutta og de kjente han.

Også de fra Finnland' date=' Estland, Frankrike, Østerrike, Tyskland, Nederland, Slovenia, USA, England, Tjekkia, Belgia, Island, Polen, Litauen, Portugal, Spania, Pakistan og Tyrkia som daglig flyr til og fra Gardermoen?

 

Enig at det å gjøre dette av og til kan positivt "sprite opp" stemningen og humøret på begge sider av mikken og høytalerne (når det passer seg å gjøre slikt). Men som kollegene hans her sier, er det [b']bare[/b] dette som kommer hele tiden har det gått alt for langt og kompromiterer effektivititen og ikke umulig også kanskje sikkerheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruke standar fraseologier ja...syntes han brukte det mesteparten av tiden jeg hørte detta her jeg...

 

Men som eksempelet ved charles i paris som du kommer med....hvor mange flere bevegelser pr. minutt har denne flyplassen enn oslo lufhavn gardermoen? tror det er viktig og se litt på dette og, når må man KUN bruke standar fraseologier og konse 110% og når kan man slappe litt mer av.... men ja man skal bruke standar fraseologier og helt enig i det... men det er alltid kult og komme over noen som piffer det opp litt syntes da jeg...ikke slik at det blir overdrevent selvfølgelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg gleder meg stort til det intervjuet. Isak er vel en type som gjør ting etter boka på annenhver side, men jeg synes likevel han alltid opptrer profesjonelt og effektivt. Det er helt greit for meg at dere som liker å klistre dere fast i standardariserte fraser ikke liker litt forandring i hverdagen, men jeg skal love dere at det gjør flertallet :) Isak har aldri - meg bekjent - latt sine vittigheter, kommentarer og konversasjoner overskygge informasjon og instrukser, og jeg vil si at ingen har noen grunn til å sitte å rakke ned på arbeidsmetoden til en så erfaren flygeleder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå ligger den nye episoden ute på TV Romerike sin side, med "Isak i tårnet" live. http://www.tvromerike.no/category.php?IDCATEGORY=27

Hyggelig å endelig fått se denne mannen som jeg i årtier bare har hørt stemmen på. Ellers stor takk til Hans Olav Nyborg som har stått ansvarlige for disse fine episodene i forbindelse med 10 års jubileumet til ENGM. Alle fly intereserte bør innom å ta en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...