Gå til innhold

Full beredskap på Gardermoen


Tom Stian Bjerk

Anbefalte innlegg

Shoot me, men jeg tror at dersom jeg hadde hatt en normal avgang og etterpå fikk lys i park brake pæra, UTEN at noen hadde fiklet med parkeringsbremsen (den kan faktisk settes til ON i lufta), så tror jeg at jeg ville fortsatt som vanlig. Eventuellt ville jeg has skrudd ut pæra dersom lyset plaget meg.

 

Synes hele saken høres underlig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Noe vi har diskutert her på forumet mange ganger er jo medienes evne til å blåse opp saker som denne , gjøre en fjær til ti høns osv.

 

Men flyselskapene har jo selvfølgelig prosedyrer å forholde seg til ifm. indikasjoner på feil , men jeg ville nå kalt dette en sikkerhetslanding og ikke en nødlanding slik media hevder.

 

Mulig jeg tar feil her , men ut i fra det lille jeg kan om fly så ser denne feil indikasjonen ut som en bagatell i forhold til om man skal fortsette eller avbryte turen.

 

Tankene mine går vel dit hen att ulykken i Spania har satt oppmerksomheten til pilotene i høygir , hadde vi vært den ulykken foruten så hadde kansje Norweigan flyet kommet frem til destination før den type feil det her er snakk om hadde blitt rettet , bare spekulasjon fra min side dette , men kunne vært interesant å høre litt hva dere andre mener om dette.

 

Ha en fortsatt fin kveld

MVH

Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det dumt å fly til ett sted hvor flyselskapet ikke har base , som Kai Dreyer sier , virker jo veldig fornuftig å returnere til base.

 

Og som Aslak sier , så har jeg heller ikke funnet noen sjekklister som omhandler problemet det er snakk om her , men det må vel være prosedurer på feil utenom sjekklistene som avgjør om man skal sikkerhets lande eller ikke.

 

Men hva er egentlig den riktige tolkningen på en Nødlanding og en Sikkerhetslanding?

 

Kansje pilotene har noe å bidra med her?

 

MVH

Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Mulig BSL kan gi svar her (BSL G 5-1, §18.2):

 

(2) Nød- og ilsituasjoner defineres på følgende måte:

a) Nød: En situasjon hvor alvorlig og/eller overhengende fare truer, og øyeblikkelig hjelp trenges.

b) Il: En situasjon hvor sikkerheten til et luftfartøy eller annet fremkomstmiddel eller personer ombord eller innen synsvidde er berørt, men hvor øyeblikkelig hjelp ikke trenges.

 

 

Dette høres ikke ut som en nød situasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...