Gå til innhold

Alltid försening med Norwegian - Boikott !


Timmy Brandt

Anbefalte innlegg

  • Svar 198
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Ser noen nevne dyre biletter om NAX blir alene på stamrutenette i Norge. Vell, Vi skal ikke så langt tilbake i tid for at det var et annet selskap som hadde monopol, og hvordan var prisene da? Ikke akkurat på den vennlige siden av skalan for å si det slik. Så jeg ville ikke ropt så høyt om prisnivået om det var jeg jobbet i SAS. Blir rett å slett for dumt. Prisnivået KSU-OSL er ikke akkurat et stjerneeksmpel på at SAS er bedre en Norwegian på dette punktet.

 

Så dette med service. Det siste året har jeg reist flere turer mellom OSL-Bodø og OSL-Evenes. Har brukt både SAS og Norwegian. Servicenivået i kabinen er det jagggu ikke stor forsjel på. Komfortmessig knuser NAX SAS om vi ser på NG serien. Har en gang forlatt en Boeing 737 med vond rygg etter en tur mellom Nordnorge og Oslo. Noen som tør gjette hvem som fløy? Joda, det var SAS det. Flyet var en Boeing 737NG. Og jeg har ingen ryggproblemer.

 

Så dette med on time da. Her er Norwegien langt mere følsom for blant annet vær og snag da de har en langt høyere utnyttelse av sine fly, og kortere bakkestopp. Selvsagt MÅ det få konsekvenser om ikke alt går på skinner. SAS tåler fint om man er en 5 6 minutter sent inn. Men hos Norwegian, som har satt en snutid på 25 minutter på en 800maskin har man ikke sjangs til å klare det om man er sent inn. Er ikke mange årene siden SAS hadde en snutid på 50 minutter, mens Braathens snude sine fly på 35 til 40 minutter.

 

Historien viser også at det er ingen selskaper som har klart å gå ifra full service til LCC selskap. Enten har dem gitt opp, og fortsatt som full service selskap, eller så har det endt med konkurs. Ikke fatter jeg hvem som tror at SAS skal klare den overgangen bedre en alle de andre som har prøvd.

 

Idag har SAS to hovedproblemer.

1: En alt for stor og kostnadskrevende adminstarsjon.

2: Kranglete og streikekåte fagforreninger.

 

Ha en fortsatt god jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av gretne, gamle gubber som bare klager og klager over den nye og "skumle" utviklingen. Kall meg gjerne barnslig, men hvem er det som vinner på denne pris-krigen? Jo det er VI. Hadde det vært opp til dere konservative musemsgjenstander hadde vi fortsatt sittet i nettoen, og laget bål av flintstener.

 

Men SAS holder ut, for vi har trua på at fler og fler går dritt lei av elendig punktlighet, service og kvalitet.

 

Holder ut? Det er jo ren kontrast ihht hva de faktisk gjør. Våkn opp mann! De holder jo på å gå i grøfta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Jeg synes dere skal begynne og senke skuldrene litt om jeg kan få si noe ærlig her, og rakke ned på folk som gamle gubber etc, synes jeg ikke er på sin plass om dere sikter til Tor, han er faktisk en person med faglig kompetanse og på meg så virker det som han kjenner SAS godt. Og det er lov og komme med argumenter uten og legge lista så lavt. Bare en vennlig oppfordring fra undertegnede. Fortsatt god rom jul. Enten man er hvit eller rød i nesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier Gamle gubber, mener jeg først og fremst den konservative tankegangen, det betyr ikke nødvendigvis alder. Og at man bør senke skuldrene litt er jeg veldig enig i, men jeg er bare så lei av den hissige tonen her inne. Se fakta. Norwegian vokser og tjener penger, SAS holder på å gå dukken. Hvorfor? Det har ikke vi her inne nok kompetanse til å mene noe om. Det må nesten de som styrer ta seg av.

 

Fortsatt god romjul til deg også Geir! Og godt nytt år (er vel ikke for tidlig å si det enda?) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, bare for å pressisere min Bardufoss-kommentar;

Da Norwegian utfordret SAS på innenriks så vi en markant nedgang på bilettprisene der Norwegian begynte å fly. Men i Bardufoss var nettopp det motsatte tilfellet; Norwegian blir utfordret av SAS, og setter følgelig prisene ned!

 

Om noen tror at Norwegian ikke vil utnytte en monopolsituasjon, så tro om igjen...

 

Når det gjelder "streikekåte" fagforeninger i SAS, så døm selv: de har gått med på lønnskutt, mm, uten egentlig et hint av streik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen med litt greie på økonomi som ikke tror

konkurranse fører til lavere priser? Neppe....!

ALLE bedrifter i en monopolsituasjon vil utnytte dette maksimalt!

 

Når det gjelder "streikekåte" fagforeninger i SAS, så døm selv: de har gått med på lønnskutt, mm, uten egentlig et hint av streik...

 

ROFL... :D

 

Eneste grunnen til at de nylig har gitt seg nå er at SAS er truet av konkurs.

Ledelsen må dermed SI OPP ansatte om de ikke gir seg. De 43 fagforeningene og de ansatte har kjørt SAS til kanten av stupet

gjennom tiår med streiker og konflikter (mange ulovlige) og dermed gjort seg selv maktesløse.

 

Se på dette eksempelet, SAS i ett nøtteskall;

 

streik.jpg

 

Hadde jeg vært SAS ansatt hadde jeg vært flau!!

Det er UMULIG å drive "butikk" under slike forhold. Hadde ikke SAS

hatt ett sugerør ned i statskassen hadde de vært historie for lengst.

Anbefaler alle SAS-ansatte om å lese denne FAFO rapporten (2001)

så kanskje dere får ett riktig bilde av historien og hvorfor dere er der

dere er idag.

 

http://www.fafo.no/pub/rapp/660/660.pdf

 

M

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, bare for å pressisere min Bardufoss-kommentar;

Da Norwegian utfordret SAS på innenriks så vi en markant nedgang på bilettprisene der Norwegian begynte å fly. Men i Bardufoss var nettopp det motsatte tilfellet; Norwegian blir utfordret av SAS, og setter følgelig prisene ned!

 

Om noen tror at Norwegian ikke vil utnytte en monopolsituasjon, så tro om igjen...

 

Selvsagt vil de det, på akkurat samme måte som SAS gjorde det før Norwegian kom på banen. Det jeg primert tenker på er at prisnivået under SAS sitt monopol ikke blir nevnt ved et ord av blant annen Tor Stenshagen. Men han er vist veldig "opprørt" over prisnivået Norwegian har hatt på Bardufossruta.

 

For meg blir det rett å slett for dumt. I denne sammenhengen må man se på hva historien sier. Men det jeg reagerer mest på er at INGEN har komentert SAS sin prispolitikk på ruta OSL-KSU hvor dem har monopol, og prisene der er betydelig høyere en på tilsvarende ruter hvor de har konkuranse med Norwegian. Slik jeg oppfatter dette er det greit at SAS kjører høye priser på sine monopolruter, men det er fyfy når Norwegian gjør det samme. Snakker om dobbeltmoral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tor,

 

Du viser til at mange er blitt arbeidsledige som følge av LCC inntreden, men glemmer å nevne alle de nye arbeidsplassene som er skapt. Og man kan ikke sammenligne trygdeutgifter, med det og holde et selskap kunstig i live, som sammtidig konkurerer på og med penger de faktisk ikke har råd til å bruke for og skaffe seg et kunstig godt produkt.

 

Når det gjelder toppleder lønning vet jeg at SAS ligger over, men du glemmer en viktig ting. Toppsjefen i selskapet som du kaller slesk, han har faktisk satset sine private penger for og skaffe arbeidsplasser i landet. Han satset alt og klarte å skape noe nytt, det står det stor repsepkt av. Men han tar ut en lav lønning, men som eier av noe er han millionær. Men det skyldes da også det faktum at han våget å satse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en storforbruker av flyreiser i jobben, flyr med det selskapet som har den rutetiden som passer best for når jeg skal være fremme, og/eller det selskapet som egentlig flyr dit jeg skal.

Jeg tar alltid hensyn til forsinkelser hvor det er mulig, og har svært sjelden ankommet for seint pga flyselskapene, forsovelser derimot...

 

I år har jeg vært innom: Bergen, Stavanger, Ålesund, Kristiansund, Trondhjem, Mo i Rana, Mosjøen, Bodø, Tromsø, Hammerfest og Alta.

Har sikkert glemt noen steder, reiser som sagt mye.

 

Men både etter å ha lest denne tråden, og sett prisene de forskjellige flyselskapene tar, så har jeg kommet til en konklusjon:

 

Monopol er aldri bra for billettprisene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg har valget mellom dårlig service, dårlig punktlighet og dyre billetter, eller god service, god punktlighet og dyre billetter, så vet jeg hva jeg vil ha.

 

Det dere ikke skjønner er at det faktisk koster mere enn 200 kr å reise med en flymaskin som koster 3-400 millioner. "Monopolprisene" er faktisk mye mere korrekte ift hva det reelt koster å fly.

 

Sist, service består av mye mere enn kaffe og servering om bord. Punktlighet er også service. Baggasjehåndering ved flyskifte likeså. Setevalg. Benplass. Hvordan selskapet tar vare på deg ved driftsforstyrrelser, etc, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter egentlig en lang marsj i hva prisen er, bare jeg kommer frem i tide, og med mine ca 100+ flyreiser i år, så kan jeg ikke si at hverken SAS eller Norwegian er best, forskjellen har vært for liten.

 

Har kun "mistet" bagasjen min en gang i år, og det var det SAS som gjorde. Fikk verktøy kofferten min, verdt over 20K kr, tilbake dagen etter på.

 

Klart at en kaffekopp hjelper klokken 0600 om morgenen, men ikke hvis den smaker piss, noe som den ofte gjør hos SAS!

Kjennes ut som om de har brukt myrvann i kaffen.

 

Men jeg foretrekker SAS når jeg flyr langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fram til at SAS for seter med snev av comfort i sine NG maskiner kommer ikke jeg til å sette mine føtter ombord i disse hos SAS om jeg har andre alternativer.

 

Med mine 178cm, og 92kilo har jeg sjelden liten plass ombord i flyene idag. Men det finnes untak, og et av untakene er LN-NOO som er ex Stearlingmaskin som nå flyr for Norwegian. Jeg hadde den glde og fly LN-NOL tidligere i år. Har pr dato aldri opplevd bedre comfort ombord i noen av flyene som flyr innenriks. Og etter det jeg har hørt vil setene i LN-DYx serien bli enda bedre en de som er LN-NOL. Og ja, knytnevetestenble bestått uten problemer ombord i LN-NOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens mest enfoldige påstand.

Toppsjefen i selskapet som du kaller slesk, han har faktisk satset sine private penger for og skaffe arbeidsplasser i landet.
Trodde virkelig ikke han var miljardær før han begynte. Og hvorfor i all verden skulle han lage et A/S hvis han har pengene selv. Nei kom deg ned på jorda. Forøvrig solgte han en bråta aksjer i selskapet for ikke lenge siden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjos lover bedre plass men opprettholder samme antall seter om bord.

 

Flyene har ikke blitt større, så hvor skal han ta plassen fra? Fjerne toalettene?

 

Ikke helt riktig det da. Man fjerner en rad, slik at totalen blir 186 seter kontra 189 seter.

 

Men de setene som kommer i DYx serien vil nok gi noen mere benplass ja. Skal lete opp link til setene dem får.

 

Her er mer informasjon om setene: http://www.norwegian.no/om-norwegian/fakta1/drift/nytt-kabininterior/

 

Edit: Link lagt til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor i all verden skulle han lage et A/S hvis han har pengene selv.

 

Når ble det forbudt å skyte inn egenkapital i form av oppsparte/-tjente midler i sitt eget AS? Og hva er galt med dette? Trodde du at han startet flyselskap uten at eiernes avkastningskrav har høyeste prioritet, sammen med sikkerhet? Det finnes non-profit selskaper, Norwegian er ikke ett av dem. Ingen andre flyselskaper heller. Selvfølgelig ønsker Kjos å tjene penger, og foreløpig har han spilt SAS langt ut over sidelinjen dersom man ser på resultatlinjen. Jeg skjønner at du frykter for arbeidsplassen din, det er det flere i SAS-konsernet som gjør. Men hva med å ta en titt innenfor egne rekker før du bruker forumet her til å rakke ned på konkurrenten som gjør det så bra, og som folk flest reiser med uavhengig av pjattet du serverer i enkelt av innleggene dine over her? Det blir bare flaut og smålig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er veldig rart i disse evige SAS/NAX debatene er at såkalte "SAS patrioter" rakker ned på NAX. Hvorfor heller ikke konsentrere seg om å fortelle hva som er så bra med SAS.

Alle som har litt innsikt vil aldri bruke argumenter om hvor dårlige alle andre er for å helligegjøre de man selv tror på. Denne fremgangsmåten kalles arroganse....

Eneste argumente jeg "kjøper" er at, skal en fly transatlantic mm så lønner det seg å fly med selskap som har sammarbeid ala "one world" osv.

Opplevd service er et subjektivt parameter en aldri kommer til å bli enige om.

Pris er også vanskelig da jeg ofte oppfatter det slik at de som flyr på arbeidsgivers regning gir beng i hva det koster, og de som betaler selv hele tiden vil velge det billigste alternativet uavhengig om det er SAS eller NAX....

 

Hva er forresten så galt om vi som forbruker får billigere flybilletter?

Hva er problemet med avgifter? Er det ikke sluttsummen som teller?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor i all verden skulle han lage et A/S hvis han har pengene selv.

 

Fordi det er fornuftig.

 

Ved en eventuell konkurs er aksekapitalen som går tapt med et AS. I motsatt fall kan Kjos sitte med tapene, og i værste fall ble gjeldsslave resten av sitt liv om det ikke er et AS.

 

Hva med å sette seg litt inn i hva det inebærer å drive et selskap før man lirer av seg idiotiske utsagn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn,Ole og Torstein:

Flotte innlegg!!

Godt å se at flere har skjønt lusa på gangen og hva dens intensjoner her inne er.

 

Folk som må tråkke over/på andre,for å hevde seg selv..

mister man fort all respet for.

Og de som gjør det konsekvent..kvalmende,tragisk og trist.

At man er frustrert pga faren for konkurs,greit nok.

Men la det gå utover en boksesekk istedet for allmenheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig.He he. Etter mange av forumets brukere så må dette være et paradoks, at superselskapet står, og dritten flyr som normalt. Skal bli artig å se om det kommer en stupid undskyldning. Dette er tull, her ligger det noe annet bak. Enten fly ute av drift, og ingen reserve. Eller et valg for å ta inn de enorme forsinkelser de har hatt på de fleste ruter i det siste. Men det er jo billig da. Så 12 timer er vel ok å vente for et par hundrelapper.Lykke til Norwegian elskere. Foresten rart at det sto noe negativt om Norwegian og noe possitivt om SAS i pressen. Meget skjelden hendelse.

Har fri, så jeg har ingen anelse om de faktiske forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å ser på statistikken til Avinor og SAS har som nevnt bedre

punktlighet enn Norwegian.

Hvis man derimot ser litt nærmere på statistikken for 2009, så

legger man merke til at SAS kansellerer BETYDLIG flere avganger

enn det Norwegian gjør i forhold til aktiviteten. Faktisk opp i 5-10 ganger

så ofte kansellerer SAS flightene sine enn Norwegian gjør enkelte

måneder...!!?

 

Man kan jo spørre seg hvorfor. Men dette må da også innvirke på

forsinkelses-tallene? Driver SAS å "kansellerer" seg til bedre statistikk?

 

Eksempel;

SAS har problemer med en avgang om morgenen. Flighten blir kasellert.

Hadde flyet isteden gått kraftig forsinket, ville denne maskinen

vært forsinket resten av dagen og dratt ned punktligheten på mange ruter.

 

Noe å fundere over..

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor:

 

Det er ingen her inne, som jeg har sett, som har kalt SAS et drittselskap. Drittslengingen om konkurrenter er det stort sett du som har stått for. Jeg reiser gjerne med SAS dersom de kommer gunstigst ut på strekningen jeg skal reise, det tipper jeg gjelder for de fleste andre som deltar i diskusjonen her også. Det siste jeg ønsker er at NAS skal ende som monopolist på innenriksnettet i Norge.

 

Skulle likt å se innholdet i innlegget ditt dersom det var SAS som stod og NAS som fløy. Foreslår dårlig airmanship, driter i sikkerhet osv... Bra tippet eller?;)

 

 

Morten: Ja, min erfaring fra tidligere jobb på Flesland er at SAS kansellerer/slår sammen flygninger oftere enn NAS. Vet ikke i hvilken grad dette tas hensyn til i statistikken fra Avinor. I tillegg må en ta hensyn til snutid når en leser den statistikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke ser at noen kaller SAS for bare dritten, da har du sansynligvis store vansker med lese fårståelse.

Sikkerheten i andre selskap har jeg ikke påklaget uten dokumentasjon. Airmanship går ikke på selskap men den enkelte pilot.

 

Og når SAS slår sammen ruter er det kun når det gir det beste tilbudet til pax. Noe annet er ulovlig i henhold til konkuranse tilsynet.

Og mitt innlegg hvis SAS sto og Norwegian fløy blir helt hypotetisk, så det kommenterer jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...