Gå til innhold

Alltid försening med Norwegian - Boikott !


Timmy Brandt

Anbefalte innlegg

Ingen garanti for at man rekker den planlagte forbindelsen, nei. Men med en gjennomgående bilett hos SAS vil sluttresultatet ikke være verre enn en forsinkelse (ombooking), mens systemet med "enkeltbiletter" hos bl.a. Ryanair gjør at du blir nødt til å kjøpe en helt ny bilett.

 

Det hører riktignok med til sjeldenhetene, men jeg har faktisk kommet frem til min destinasjon 3 timer før tiden på grunn av et forsinket SAS-fly... :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 198
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Det må du gjerne si igjen den dagen du skal reise langt og Ryanair/Norwegian/EasyJet/ect setter deg igjen midtveis på grunn av en forsinkelse som gjorde at du ikke rakk neste fly....

 

Jeg skal igjen sitere et sitat som har vært sitert før,av meg selv. :grin:

 

Det skjer aldri... hvorfor? Fordi jeg er flinkere enn deg til å planlegge Gunnar! :/

 

Om jeg må bruke 2 forskjellige flighter for å komme meg til bestemmelsesstedet,så tar jeg mer enn gjerne en liten svingom på mellomlandingsbestemmelsesstedet. Fancy ord,haha.

Alltså: sightseeing. Fram på morran, videre på kvelden.

På den måten slår jeg på en måte to fluer i en smekk. :D

På den andre side.. direkteruter er å foretrekke.

 

Sen undrar man ju om du fortfarande bor hemma hos dina föräldrar (= gratis mat) när du säger att det blir billigare och äta hemma för sist jag kollade fick man inte

 

Tror det er omvendt Timmy. For jeg klarer fint å lage 6 baguetter med ost og skinke til 55 kroner ved å gjøre det selv hjemme.

Når var du sist i butikken å handlet montro? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Ja ja, missunder deg det slaraffenlivet der, det skal være sikkert og vist... Fint at du koser deg når du skal på tur, det er jo det man skal gjøre egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer aldri... hvorfor? Fordi jeg er flinkere enn deg til å planlegge Gunnar!

Nuvel... Det skal dóg sies at foretrukken transittid for meg er fra halvannen til to timer. Det pleier å dekke de fleste forsinkelser, og gir tid til å komme seg fra en gate til en annen, pluss muligens passkontroll, ect. Jeg er normalt ikke på reise for å være i transitt.

 

Og ja, direktefly er gjerne å foretrekke. Spesielt dersom de faktisk lander på rett sted! ;)

(selv stikker jeg ofte innom Jessheim når jeg skal til Oslo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even: Tjaaaa.... inte vet jag om jag betalade så mycket mer för mina flygresor innan Norwegian kom in på marknaden? Jag tror faktiskt inte det.

 

Jeg snakker om tilbud.

Hvis du kikker på rutekartet til Sola, så er det ganske mange destinasjoner der som SAS ikke har.. Hadde det ikke vært for Norwegian hadde vi vært hvertfall 12 ruter mindre! For dere i storbyer så er det jo ikk ett problem, men for oss som bor på plasser med mindre flyplasser så er veksten avhengig av så gode rutetilbud som mulig. Selv om Norwegian kansje kan være litt useriøse til tider, så er de der. Og det er det som betyr noe..

 

Nå kan vi ta 2 sammenligninger her.

Nr 1:

SVG - Berlin (T/R) 1. - 5. November.

Norwegian: Pris: 918 ,- uten bagasje, 1:40 min reisetid (1 vei).

SAS: Pris: 2098 ,- med bagasje, 3:10 reisetid på det laveste.. (1 vei)

 

Nr 2.

SVG - London (T/R) 1. - 5. November.

Norwegian: Pris: 1000 ,- uten bagasje, 1:55 min reisetid (1 vei)

SAS: Pris: 1550 ,- med bagasje, 1:55 min reisetid (1 vei).

 

Så.. ikke vet jeg? Tid = penger (se Nr 1)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 2.

SVG - London (T/R) 1. - 5. November.

Norwegian: Pris: 1000 ,- uten bagasje, 1:55 min reisetid (1 vei)

SAS: Pris: 1550 ,- med bagasje, 1:55 min reisetid (1 vei).

 

Feil. Reisetiden med Norwegian til London (byen) blir 2:40 siden de flyr til Stansted og ikke Heathrow. Tilsvarende med SAS blir 2:10.

 

Skal du med fly videre fra Heathrow, så er det ikke helt enkelt (eller billig) å komme seg fra Stansted til Heathrow. Da må du beregne mange timer ekstra, for ikke å snakke om at du må dra med deg baggasjen din også.

 

Til sist, du sammenligner basisprisen til Norwegian med SAS sin all inclusive pris. Begynner du å legge til alle de skjulte gebyrene, så blir det ikke så stor forskjell. Det er her folk tar feil. De tror de kjøper en billig billett, men ender opp med noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. Reisetiden med Norwegian til London (byen) blir 2:40 siden de flyr til Stansted og ikke Heathrow. Tilsvarende med SAS blir 2:10.

 

Hvis man skal til Stansted må man fly fra Trondheim, alle andre flighter går til Gatwick..

Og si at man ikke skal til byen? Det finnes andre plasser å dra veit du :grin:

 

Skal du med fly videre fra Heathrow, så er det ikke helt enkelt (eller billig) å komme seg fra Stansted til Heathrow. Da må du beregne mange timer ekstra, for ikke å snakke om at du må dra med deg baggasjen din også.

 

Eller hvis man skal fly videre fra Gatwick? Da gjelder det samme - bare omvendt!

 

Til sist, du sammenligner basisprisen til Norwegian med SAS sin all inclusive pris. Begynner du å legge til alle de skjulte gebyrene, så blir det ikke så stor forskjell. Det er her folk tar feil. De tror de kjøper en billig billett, men ender opp med noe annet.

 

Fattern og jeg, vi betalte den prisen vi fikk opp vi (pluss ett gebyr på 50 ,-). Vi hadde ikke bagasje og vi landet faktisk før vi skulle på Gatwick! Flyet hjem var on time og vi landet når vi skulle.

 

Vi kjørte rett fra Gatwick til Bristol og vi var godt fornøyde vi..

 

Jeg er for Norwegian :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy: Detta blir lite OT men, jag vill ha det jag listar här och endast det. Inte 1kg ost, 30st thepåsar eller 6 baguetter.

 

Jag vill ha:

1st ciabatta med ost, skinka & sallad.

1st 33cl apelsin juice.

1st 250ml jordgubb youghurt.

Kaffe och/eller The.

 

Kan du gå och handla ingredienser till detta och skriva vad det kostar. (märk, du kan inte köpa två ostskivor eller en thepåse, eller hur?) Därför blir det inte billigare.

 

Åge: Bra jobbat och missa poängen med hela tråden..... :)

Det är ju inte JAG som är försenad, det är flygets avgångstid som är försenat.

 

Aslak: Tack, fler än jag som har klickat vidare på Norwegians sida och sett 50kr för det, 65kr för det osv osv.....

Flög med billiga Ryanair till Dublin en gång. Flygpriset + kortbetalning + bagage + flygbussen till Skavsta + mat på flyget och/eller Glasgow som var mellanlandningen ++ visade sig bli 200kr dyrare totalt än SAS sin direktflight från Arlanda.

 

Even: Jag förstår ditt inlägg helt och hållet. Jag har inga åsikter om NAX rutter till andra ställen i Norge eller Världen. Mitt problem är att dom alltid har varit försenade när jag ska hem till Stockholm, men ”aldrig” försenad när jag ska till Norge.

Någon som vet vad detta beror på?

Frågade jag i första inlägget, är det sämre handling på Oslo än andra flygplatser, eller är det försenat flyg till Oslo som gör att resten blir försenade? Inte vet jag.... men irriterande är det iallafall.

 

Åge:

1: Ja det är det. Vill inte sitta mittgång framför toaletten t.ex Fönsterplats är att föredra.

2: Vad har du för reseförsäkring på det kortet?

3: Ja. Oftast i jobbet så har jag mer än handbagage och annars är det semester, då är det fint å ha med sig lite bagage :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timmy Brandt spurte:

Jan Hugo: Vad jobbar du med som reser så sjukt mycket varje år?

 

Jeg jobber som service ingeniør på lastebilvekt systemer.

Vi har kunder fra Kristiansand i sør til Nordkapp i nord.

 

Jeg jobber mest med elektronikk og databaser, men må også kunne masse om mekanikk, siden vi installerer brovekter som kan være fra 4,5 - 30 meter lange.

I tillegg så er det også lysstyring, bomkontroll og adgangskontroll som skal styres. Spesiell jobb, men stortrives.

Står noe info om oss her: www.scanvaegt.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, Norwegian flyr til Gatwick. Da blir reisetiden 2:25.

 

Jeg vil påstå at langt de fleste som reiser til Londons flyplasser enten skal til London by, eller skal i transitt videre ut i verden. Selv om du finner en flyvning fra Gatwick (begrenset), så må du selv gjennom passkontrollen og hente baggasjen, for så å sjekke inn på den nye flyvningen. Norwegian samarbeider ikke med noen. Pass og sikkerhetskontroller i UK prøver jeg å unngå for enhver pris. Skal du videre fra LHR, så tar det ytterligere tid. Tid er penger, var det ikke det du sa?

 

Til sammenligning er SAS Star Alliance medlem, og har samarbeid med mange som flyr til/fra LHR. Selv om du skal videre med et selskap som ikke er Star Alliance så trenger du ikke bry deg om baggasjen. Den merkes helt frem, og du trenger ikke gå gjennom passkontrollen.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet i ditt tilfelle - men hvis jeg personlig skal til London by, så velger jeg jo bort Norwegian! SAS har jo ett my bedre produkt uansett hvordan man vender på det!

 

Men hvis man ikke skal til London by, eller videre. Og har med lite bagasje ofcourse, så er Norwegian en fullverdig konkurrent!

 

Men for dere som selvfølgelig vil ha Norwegian drept og slaktet, så får dere bare fly SAS, eller endra bedre:

[size:11pt]Lag noe bedre![/size]

 

Når dere har laget ett bedre produkt skal dere få min hjelp til å boikotte Norwegian..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler heller halvparten av prisen, og risikerer å havne på de 9% som Norwegian ligger under SAS mtp punktlighet. Dere andre som er så dødsviktige at verden ikke klarer seg 40 minutter uten dere får ha god tur, og kose dere med den gratis utvanna kaffekoppen deres :) Ikke glem å nevn at dere ikke betalte gebyrer når dere treffer på meg, for da gliser jeg godt og sier at jeg betaler mine gebyrer med glede - fordi prisen blir mindre uansett.

 

Enjoy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi prisen blir mindre uansett.

... så hvordan har det seg da at jeg har prestert å spare 1000 NOK på å velge SAS fremfor Norwegian på en enkeltreise (Innenriks, en vei)? Eksemplet hører riktignok til unntakene, men det er absolutt reelt! ;)

 

Nei, at Norwegian alltid er billigere enn SAS, det er en sannhet med modifikasjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flydd SAS 3 ganger, og har ingen ting å utsette på de. Grunnen til at jeg fløy SAS var at staten betalte turen for meg, og dermed bryr jeg meg ikke hva jeg ender opp med.

 

Flyr jeg for egne penger, noe jeg har gjort de siste 5 årene eller no, flyr jeg det som er billigst i mitt tilfelle. Hver gang jeg skulle flydd har Norwegian vist seg å være billigst, dermed velger jeg det. 1 av 10 turer har vært mer enn 5 minutter forsinket.

 

Disse gebyrene til Norwegian har jeg aldri vært borti, rett og slett fordi jeg ikke er så nøye på hvor jeg sitter, kan betale med VISA Debit og reiser med håndbagasje. Verre er det ikke. Trenger jeg kaffe kjøper jeg meg en ordentlig kopp på 7eleven / Narvesen, trenger jeg mat tar jeg med selv eller kjøper på bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler heller halvparten av prisen, og risikerer å havne på de 9% som Norwegian ligger under SAS mtp punktlighet. Dere andre som er så dødsviktige at verden ikke klarer seg 40 minutter uten dere får ha god tur, og kose dere med den gratis utvanna kaffekoppen deres Ikke glem å nevn at dere ikke betalte gebyrer når dere treffer på meg, for da gliser jeg godt og sier at jeg betaler mine gebyrer med glede - fordi prisen blir mindre uansett.

 

Enjoy!

 

Det er jo akkurat her folk går feil, og det LoCo'ene tjener godt på. Kjos har selv sagt at gjennomsnittlig prisforskjell er 280 kr, og den prisen er garantert regnet uten gebyrer fra Kjos sin side.

Prisen blir mindre uansett... Feil, men de har klart å gi inntrykk av at det er sånn.

Halvparten av prisen... Feil i de aller fleste tilfeller.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals

Gjorde en prissammenligning for ikke så lenge siden, MOL-OSL tur/retur, når jeg skal ha høstferien min.

 

Gjett hva jeg endte opp med?

 

Jo faktisk, SAS var faktisk billigere enn Norwegian...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Så bra.. Jeg tror at man aldri blir enige om dette, fordi det er så forskjellige behov og personer som utaler seg her. Det spenner vell fra folk i gummibukse med duploen i lomma, folk som kan reise i tre dager for og komme fremm, folk som sleiker baksiden av sjokolade papiret, til de som bare rett og slett skal fremm, og til avtalt tid. For siste segment er det uten tvil sas som er best. Sas er en proffesjonell aktør som gir service til kundene sine, det er min erfaring ihvertfall. Men om jeg hadde frekventert Nav, og reist privat, da ser jeg ikke bort i fra at jeg hadde hvert rød i nesen. :grin: for de er nokk best på pris så langt jeg har skjønt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. Reisetiden med Norwegian til London (byen) blir 2:40 siden de flyr til Stansted og ikke Heathrow. Tilsvarende med SAS blir 2:10.

 

Er vel en del eldre enn de fleste her, og fløyet mye gjennom mange år.

Ett viktig poeng for meg når jeg er ute å flyr er å forsøke unngå de store

flyplassene så mye som mulig. LHR, CDG, AMS, FRA for å nevne noen.

Nesten uten unntak blir det forsinkelser på disse store flyplassene, spesielt

i rushtiden om morgenen og ettermiddagen da trafikkmengden er stor.

Innsjekk etc tar også som regel lengere tid, gå-avstandene er større etc etc

så man må beregne ekstra tid (selv om flyet sannsynligvis er forsinket).

 

Jeg reiser derfor gladlig litt lenger for å slippe alt dette. Før var det flott

å komme til hovedflyplassen nærmest byen, men ikke nå lenger. Er ikke få

timer jeg har sittet å ventet rundt om i europa og har sikkert 1 uke med "ufrivillige" overnattinger p.g.a forsinkelser.

 

Poenget er altså at lavprisselskapene operer fra de litt mindre flyplassene

noe lenger unna sentrum, men personlig foretrekker jeg faktisk dette med mindre

det blir veldig upraktisk med transit etc.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse gebyrene til Norwegian har jeg aldri vært borti, rett og slett fordi jeg ikke er så nøye på hvor jeg sitter, kan betale med VISA Debit og reiser med håndbagasje. Verre er det ikke. Trenger jeg kaffe kjøper jeg meg en ordentlig kopp på 7eleven / Narvesen, trenger jeg mat tar jeg med selv eller kjøper på bakken.

 

Det er jo fordi du misser poenget totalt og kun ser deg selv som en potensiell kunde.

 

Ta for eksempel en pendler, som reiser hjem hver fredag og bort hver søndag, to timer hver vei. Da begynner du å se betydningen av setereservasjon. Reiser du en gang i halvåret, så betyr det null niks. I tillegg får du reiseforsikring med på kjøpet om du betaler med kredittkort i de fleste tilfeller. Mange forretningsreisende betaler også med kredittkort fordi de da kan betale reisen med utlegget de får tilbake på reiseregningen fra selskapet sitt. Eller i andre tilfeller: En familiefar betaler med kredittkortet sitt fordi familien kun bruker kredittkort i forbindelse med budsjettløsningen familien hans bruker. Da er debitkort utelukket. Noen velger å spise på flyet heller enn på flyplassen, fordi de kun får fred på flyet. Jeg hadde ikke giddet å spise middag eller lunsj mens jeg sitter i telefonmøte med sjefen eller en kunde. Jada, det finnes såpass travle reisende. Kanskje man ikke rekker å kjøpe noe på flyplassen heller.

 

Disse gebyrene du ikke skjønner at folk gidder å betale, disse er for mange uunngåelige. Selvfølgelig, de kan jo unngå det, men det vil gå på bekostning av andre ting, som kanskje betyr mer enn det gjør å unngå disse gebyrene.

 

Dessuten:

Det diskuteres i strie strømmer om reiser mellom Oslo-Stavanger, London-Oslo og gudene vet hvor store byene skal være. Hva med distriktsrutene? Det er her man virkelig legger merke til forskjellen på SAS og Norwegian, og det er i de fleste tilfeller SAS som kommer godt ut av det, ikke minst for oss som jobber i Forsvaret. Bare det er et kapittel for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey.. Bare for å ta et par eksempler her! Dette er helt tilfeldige datoer 2 dager frem, 1 mnd frem og 6 mnd frem.

 

Oslo-Molde 30/09-2009

 

Norwegian: 590,-

SAS: 834,-

 

Oslo-Haugesund 30/10-2009

 

Norwegian: 395,-

SAS: 594,-

 

Oslo-Haugesund 30/03-2010

 

Norwegian: 395,-

SAS: 597,-

 

Hva viser dette? Jo, at SAS har dumpet prisene pga konkurransen. Hvem er vinneren? Jo vi er..

 

Men, for å si det sånn - før Norwegian inntok Haugesund kunne man bare drømme om å reise for under 1000,-! De har kjørt grapsepriser helt siden de kom for flere tiår siden.

 

SAS har bare godt av konkurranse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius: Ingen idé att kommentera då Gunnar träffade spiken där.

 

Åge: Aleksander svarade ganska bra där och jag kan ju bara hålla med och säga att jag är totalt oenig i ditt påstående. Vilket jag också poängterar lite längre upp med tanke på reseförsäkring, bagage och "matpakke". Men det står på Svenska så jag känner att jag kanske inte får fram det jag vill ha sagt ordentligt :)

 

Annars känns det iallafall som om Aslak och Aleksander är lite på min sida i den här saken och förstår "problemet" att flyget alltid är försenat.

 

Even: Ska vi följa det citatet så kan vi väl lika gärna lägga ner hela forumet? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian har også godt av konkurranse. På enkelte strekninger hvor kun SAS fløy tidligere, og hvor SAS' ruter er byttet ut med Norwegian, så har det blitt dyrere. Hvorfor? Jo, fordi Norwegian ikke har konkurranse på den aktuelle strekningen. Hvem er vinneren, spør du? Norwegian selvsagt. :) Hva med forbrukerne? Vi taper så det synger i slike tilfeller.

 

Ikke vær så naive at dere tror Norwegian kun bidrar til et bedre prismarked for oss reisende, for det er bare tull. De har en bra konkurranseeffekt på enkelte strekninger, mens de har en helt motsatt virkning på andre. Det er både og når det kommer til fordeler og ulemper. Og når du da in the final end skal oppsummere: Norwegian hjelper ikke konkurransemarkedet i noen grad hverken negativt eller positivt i det store bildet. De har ofte billigere billetter, som sammen med gebyrer for valg SAS inkluderer i sine priser til sammen blir dyrere enn SAS' billetter uansett. Norwegian kommer ofte forsinket inn til flyplassene og bruker tid som om det skulle vært fire år i døgnet, så sier vel det sitt. Alt i alt vil jeg påstå at SAS kommer best ut av det bildet jeg ser foran meg.

 

I det hele og det store flyr jeg heller SAS. Norwegian har i mine tilfeller på hver eneste, og da er jeg fullstendig seriøs, hver eneste flygning mellom Tromsø-Oslo, Bardufoss-Oslo og motsatt vært forsinket. Og jeg flyr mer enn en gang i måneden. Og jeg hater å komme for sent. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius:

Ingenting i den listen din tillsier at SAS på noen måte har dumpet prisene. Her mangler prisene fra tiden før Norwegian kom på banen.... Merk ellers at det ikke bare er SAS som har billigere biletter tilgjengelig lengere frem i tid, også Norwegian sine priser "faller" betraktelig over den samme perioden.

 

I prisdebatten ser det forresten ut til at vi "glemmer" at SAS har ungdomsbiletter tilgjengelig for de av oss som ennå ikke har passert 25. Nå har jeg valgt en tilfeldig helg Alta-Oslo med utreise fra Alta fredag 30. oktober og retur søndag 1. november. Alle prisene er "basis-priser", dvs. uten gebyrer medregnet:

 

Utreise fredag 30. oktober (Alta-Oslo)

SAS (voksen/"vanlig"): 899,-

Norwegian: 795,-

SAS Ungdomsbilett: 672,-

 

Retur søndag 1. november (Oslo-Alta)

SAS (voksen/"vanlig"): 672,-

Norwegian: 720,-

SAS Ungdomsbilett: 672,-

 

 

Samlet pris for hele reisen er:

SAS (voksen/"vanlig"): 1596,- (899+672+25)

Norwegian: 1515,- (795+720) + eventuelt andre avgifter

SAS Ungdomsbilett: 1369,- (672+672+25)

 

... Så Norwegian er alltid billigere? Hah, humbug!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...