Gå til innhold

Hvilken vei roterer propellene?


Johnny Svensson

Anbefalte innlegg

quote:

Opprinnelig postet av Johnny Svensson:

Men vil ikke dette medføre en dobbelt så stor torque effekt som på ett enmotors?

Johnny

Neppe på samme måten som i en enmotors, men torque-effekt får du nok...

quote:

Opprinnelig postet av Trond Danielsen:

Kan ikke hjelpe deg johnny, annet enn at jeg er temmelig sikker på att propellene roterer rundt :-)

I så tilfelle så skjønner jeg ikke hvorfor du skrev innlegget i det hele tatt... [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar: Ble du virkelig overasket over at jeg hadde rett? [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Så mange ganger som jeg har sett en PW123 snurre igang så kan du banne på at jeg har lagt merke til rotasjons-retningen...

Men det var jo forøvrig Twin Otter det var snakk om, og ikke Dash 8...

Hva BAe Jetstream 31 angår så har du helt rett... Dornier Do-228 har de samme motorene (bare at de er snudd på hodet), og der går også propellene mot klokka (sett bakfra)...

[ 28-11-2001: Endret av: Kenneth G. Sørensen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Småfly fra Cessna og Piper bruker Lycoming-motorer som er høyredreiende, sett bakfra. Den originale FS2000 hadde faktisk en bug ved at propellen dreide feil vei, men det ble rettet i Patch 1.

Rotasjonsretning for propellere på avhenger av motortype, og for turboprop, også gearboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Roald Hansen:

Du kan ikke bare snu en motor "på hodet", og så rotererer propellene motsatt vei. Kenneth... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Hilsen Roald


 

Har da ikke påstått det heller... Jeg sa at motoren på Do-228 er den samme som på J31, bare at den er snudd på hodet... Nå må du slutte å lese så fort...

En oppsummering:

quote:

Gunnar Flak skrev:

Dash-8-propellene går faktisk MED urviseren, sett bakfra. Men Coast Air sine Jetstream er det motsatt med.

Man kan altså konkludere fra dette at J31 sine propeller går MOT urviseren, sett bakfra.

quote:

Undertegnede skrev følgende som svar til Gunnar Flak:

Hva BAe Jetstream 31 angår så har du helt rett... Dornier Do-228 har de samme motorene (bare at de er snudd på hodet), og der går også propellene mot klokka (sett bakfra)...

Legg merke til den der:

og der går også propellene mot klokka (sett bakfra)...

Jeg sier med andre ord ikke at skifter dreieretning når motoren er snudd på hodet, men bare bekrefter at propellen på Do-228 også går mot urviseren (fremdeles sett bakfra) fordi det er akkurat samme motoren (selv om den sitter på hodet)...

Som sagt... Ikke les så fort... Man går glipp av så mye da.. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...