Gå til innhold

Hvordan kjenner dere igjen flytypene?


Tom Arild Hansen

Anbefalte innlegg

Er en ting jeg har lurt på siden jeg begynte og ferdes her inne. Har merket at mange her er så utrolig flinke til å se hva slags flytype som er avbildet på bilder og sånn. Hvordan ser dere egentlig forskjellen? På Airbus kontra Boeing? 757 kontra 777? Osv. osv. Kjøpte bladet Airliners da jeg var i London for litt siden, og skulle teste meg selv. Prøvde å gjette på flytype før jeg så bildeteksten, men klarte vel ikke en eneste en.

 

Hva ser man etter? Finnes det noen steder på nett som forklarer dette kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste tipset mitt er vel egentlig å se på bilder. Ta en tur innom eks. airliners.net eller airpics.com. Der kan man spesifisere søk utifra flytyper.

 

Når det gjelder en airbus kontra boeing, så er forskjellen egentlig ganske vesentlig. Enklest er vel kanskje å se på nesen på flyene. 757 er ganske lang, slank og spiss i front, mens en airbus vil jeg si er litt rundere.. Jah.. vanskeilg å forklare.. også har du jo wingfence på airbus også. Mye detaljer å legge merke til :) Det er sånt som kommer med tiden, jo mer du studerer bildene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål egentlig! Det å se forskjell på flytyper kommer vel med erfaring, akkurat som med biler. Man lærer seg kjennetegnene, antall hjul, antall motorer, størrelsen på motoren, hvordan snuten ser ut etc. Det er mange faktorer som spiller inn.

 

Men som sagt, dette kommer med tiden etterhvert som du får sett flere å flere fly. Ta enkle søk på www.airliners.net , studer bildene og flyene godt, så vil du etterhvert se at du kjenner igjen selv små utsnitt av bildene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser man forskjell på en sirkel og en firkant? Eller hvordan ser man forskjell på ditt hus og naboen sitt hus? Eller hvordan vet man at det er en Mercedes som kjørte forbi og ikke en Opel? :)

 

Etter å ha sett det samme så mange ganger vet man automatisk hva slags fly det er. Selvsagt er det noen flytyper jeg ikke kjenner igjen, for dem har jeg fks ikke sett så mange ganger, men de fleste flyene kan jeg bare og jeg trenger egentlig ikke "lete" etter noe spessielt ved flyet, man bare ser det.

 

Se på et bilde av en 757 og en 777 samtidig, da ser du klar forskjell, og hjernen husker denne forskjellen og forteller deg neste gang hva slags fly det er.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan ihvertfall si at jeg har det etter erfaring...å ha vokst opp med fly har hjulpet veldig...men for "nybegynnere" vil jeg tippe folk ser på ting som nese, hale, vinge, størrelse på motor, fasonger rett og slett...airbus A319 for eks. har en mer "rund" nese, og runde kanter, mens Boeing 737 er mer kantete og har et mer "røfft" uttrykk i front...syntes Airbusen ser ut som en pusekatt, mens 737en er en tøffing :) du må bare prøve å se kjennemerker...motorene er veldig greie å kjenne igjen på 737, de er på en måte "flate" på bunn...du kan faktisk få en oppgave... Finn de forskjellige 737 modellene, og forklar forskjellen på dem ved å fortelle om kjennemerker som jeg hintet til ovenfor :) are you up for it?

 

men igjen...alt i alt kommer mye av erfaringer...så det er bare å titte videre og teste seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan faktisk få en oppgave... Finn de forskjellige 737 modellene' date=' og forklar forskjellen på dem ved å fortelle om kjennemerker som jeg hintet til ovenfor :) are you up for it?[/quote']Må svare :whistle:

 

100/200: lange sylinderformede motorer, "gammeldags" utseende, 200 er en forlenget verson av 100. CL/NG: Uten tanke på lengde er en CL litt mer kantet rundt nesepartiet (noen meter back cocpit til nesetippen), den er litt mer avlang vertikalt og har en større anntydning til kanter enn en NG, NG er nyere, rundere og ser litt mer aerodynamisk ut. Lengder:300-500 er CL og 600-900 er NG. 500/600: De korteste av CL/NG. De er ganske nøyaktig like lang. 600 er ofte omtalt som "Stjernegrisen". 600 har lengre vinger enn 500, altså er 600 kortere enn vingespennet sitt mens 500 er lengre enn sitt, derfor ser ofte 500 lengre ut enn 600 selv om de er like lang. 300/700: Omtrent like lang, 700 har lengre vinger men begge er lengre enn sine egne. 300 og 700 er "størelse medium" blandt CL/NG, 500/600 er mindre og 400/800/900 er større. 400/800/900: De lengste versjonene. 400 er fra 3-5 meter lengre enn 300/500/600/700, 800 er 3 meter lengre enn 400 og 900 nesten 3 meter lengre enn 800. Dette virker kanskje ikke så alt for mye, men mellom 900 og 500/500 er det 11 meter, og det sier seg selv at det merkes godt når de fleste lett ser lengdeforskjell mellom 600 og 700 (2,5 meter forskjell). Mest karakteristisk for 400/800/900 er vel at av alle 737-typer er det kun de tre som har to nødutganger over hver vinge, i stedet for én som på de andre.

 

Was i up for it?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste stedet (synes jeg)å se forskjellen på Airbus og Boeing er vel vingetuppen. Det fleste Airbus flyene har små "trekanter" ytterst på vingene mens Boeing har flat profil eller svært markante winglets.

En ting er å se forskjellen på selve flytypen 737, 757, 767, 777 osv. værre blir det når en i tillegg skal skille mellom 737-400, 737-500 osv. Den krever litt mere trening.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel akkurat som biltyper' date=' det er en forskjell ;)

Du kan se på http://www.airliners.net/quiz/ og teste deg selv.

Det er bare å finne forskjeller og lære seg dem. [/quote']

Dette var gøyt og lærerikt.

 

Out of 20 quiz questions, you got 11 correct answers (55% correct)!

Må si det begynnte å bli litt vansklig når enkelte privatjeter og jagerfly dukket opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...