Gå til innhold

Pilotene klager på Bodø


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Piloter som flyr på Bodø Lufthavn forlanger nå at LV ordner opp i forvirringen omkring runway/taxiway.

Det har ofte skjedd at de har tatt peiling på den brede taksebanen med visuell app, og fått korrigert i siste øyeblikk. De krever at denne blir godt merket bl.a med lyssignaler, før det skjer en ulykke.

Det var vel en SAS F50 som gjorde denne tabben for ikke så lenge siden, da gikk det jo bra.

Får håpe at LV hører etter da, virker jo livsfarlig det der...

[ 20-11-2001: Endret av: Helge Bø ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør egentlig den taksebanen der. Det er neppe noen avlastningsbane for å hjelpe på lange flykøer, for det har de ikke. Den ligger der jo bare til ingen nytte, slik jeg kan se det. Den fører til rullebanen, men fra hva, den ligger på feil side av rullebanen, der det rett og slett ikke er en ting, annet enn denne grå stripa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I perioden 9. juli til 7. september 2000 - da rullebanen ble renovert i Bodø - ble Y brukt til takeoff for sivile fly (MD-8x/737). Total asfaltert bredde er 45 meter. Merket bredde er 23 meter. F-16 bruker også denne "banen" av og til, både til t/o og landing.

Bredde og bæreevne er god nok til å lande "de store" også, men under reparasjonsarbeidene ble altså landing foretatt på hovedbanen med forskjøvet terskel, og med restriksjoner på vekt pga at hovedbanen var hhv 1541 (08) og 1771 meter (26).

I den første AIP SUP (10/00) som gjaldt for vedlikeholdsarbeidet, var også Y betegnet for landing, men ble endret til bare T/O i AIP SUP 17/00.

"Livsfarlig" er et relativt begrep.....

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på takeoff fra "Y" med 737 i Bodø under rullebanearbeidene, landingen ble foretatt på hovedbanen. Ved landing satte flygeren flyet ned like etter der betongen starter, etterfulgt av meget hard oppbremsing, ganske interessant. Vi ble advart på forhånd om oppbremsingen.

Når det gjelder den F-50'en som landet feil tidligere, var jeg med F-50'en fra Værnes som kom etter den som landet feil. Hadde jeg tatt flighten før kunne jeg mao. ha fått være med på noe overskriftsskapende. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

[ 21-11-2001: Endret av: Kjell Arild Bersås ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja....hvis pilotene da ser bedre forskjell på twy Y og rwy xx så gjerne det, men jeg har mine tvil om at dette vil gjøre noe fra eller til.

 

Problemet er vel ikke hva rullebanen/twy'en heter, men det visuelle under innflygingen til Bodø. Dette er jo noe man ser i FS'en også, med Norway airports installert vel og merke.

Og rullebanene på Bodø heter fortsatt 07/25, hvis de da ikke har byttet navn over natta, så hvis man vil ha total forvirring, så hvorfor ikke 08/26 LR som foreslått lengre oppe her.....God ide Helge!

 

Arnt Ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, nå er ikke jeg noen hyppig gjest i Bodø (fs), men sist mener jeg å huske at jeg landet på rwy 08...så lenge siden er det.

Sjelden jeg surrer der oppe, holder meg stort sett i Norge jeg...altså sør for Trondheim [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

Men Arnt han ligger nå alltid frempå om han finner en feil i mine innlegg [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Helge, jo du har rett m h t designators i FS og de addons som de fleste av oss bruker (Norway Airports); de har fremdeles de gamle numrene.

Nå må jeg ta et lite forbehold - jeg har glemt (!!) å sjekke hvordan det ser ut i FS2002 default.

Hilsen Roald

PS: Har sjekket i FS2002 - de er korrekte.

[ 21-11-2001: Endret av: Roald Hansen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...