Gå til innhold

F-16 tur


Mads Hjemmen

Anbefalte innlegg

Koster 8000 for en halv time i den. Snakket med de pilotene når de var på Kjeller før Air Show`et.

 

Det kommer helt an på hvordan man regner. 16.000,- timer i en F-16 kan ikke ha med de kostnadene man normalt tar med for å finne en totalkostnad pr.time. I min tid på Lynx fikk vi oppgitt en totalkostnad pr.time på i overkant av 40.000,-. F-16 lå etter hva jeg kan huske noe over dette. En annen sak er at man ikke kan sammenligne timepriser på sivile og militære luftfartøy.

 

Denne diskusjonen (timepris F-16) var forøvrig oppe for en stund tilbake her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvaret har nok bedre ting å ta seg til en å ta med gud-og-hvermann på baksetetur. Dette er som nevnt forbeholdt F-16 flyvere/instruktører. Men det hender at jurnalister/fotografer (les folk som kan gi forsvaret god PR) og andre VIP's får være med om de består medisinske tester, samt har en J'vlig god grunn til å være med.

 

Crew med lang ansinitet får også somregel være med, men her snakker vi teknikere/Crew Chiefs med L A N G og god tjenestetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner fikk bli med i F16 da hun var nyutdannet sersjant og hadde pliktår ved desken i Bodø. Aner ikke hvor lenge hun hadde vert inne da, men antar at det ikke var lenge siden hun bare var 21.

 

Den hører jo med til historien at hun ikke fikk fly så alt for lenge da maskinen tok med seg en liten fugleflokk på veien, og det endte med at pilot og passasjer måtte forlate skuta i synkende tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvaret har nok bedre ting å ta seg til en å ta med gud-og-hvermann på baksetetur. Dette er som nevnt forbeholdt F-16 flyvere/instruktører. Men det hender at jurnalister/fotografer (les folk som kan gi forsvaret god PR) og andre VIP's får være med om de består medisinske tester' date=' samt har en J'vlig god grunn til å være med.

 

Crew med lang ansinitet får også somregel være med, men her snakker vi teknikere/Crew Chiefs med L A N G og god tjenestetid. [/quote']

 

 

For å feie all tvil og synsing av banen:

 

BML (Bestemmelser for militær luftfart) regulerer hvem som kan være passasjer i Luftforsvarets jagerfly:

 

-Norske militære flygere

-Jagerflygere fra andre NATO land i forbindelse med sæskilte oppdrag

 

Andre personer kan kun følge med som passasjer etter tillatelse fra Generalinspektøren for Luftforsvaret. Disse må også inneha en nærmere beskrevet legeattest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner fikk bli med i F16 da hun var nyutdannet sersjant og hadde pliktår ved desken i Bodø. Aner ikke hvor lenge hun hadde vert inne da' date=' men antar at det ikke var lenge siden hun bare var 21.

 

Den hører jo med til historien at hun ikke fikk fly så alt for lenge da maskinen tok med seg en liten fugleflokk på veien, og det endte med at pilot og passasjer måtte forlate skuta i synkende tilstand. [/quote']

 

Var dette den hendelsen i 2001? Hun som var i baksetet var Admin-off'en vår på skvadronen :P

 

Vet at i enkelte tilfeller (ved f.eks. deployment slik vi gjorde under øvelse Nordavind 2000), så kan ikke-flygende personell bli tatt med i baksetet. Men dette tilhører sjeldenhetene, og er ALLTID approved av høyere hold. På det året jeg var ved 331/334, så var det mindre enn 10 ikke-piloter som fikk baksete-tur, og alle 4 jeg var med på å launche var militært personell hvorav kun en ikke var ifra Luftforsvaret (en Hærkaptein som kjefta meg huden full fordi jeg så ut som en oljeklut. Kom rett fra motorskifte og smøring av understell. Han var ikke like eplekjekk etter flyturen, for å si det slik :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

One takeoff zero landings. ;)

 

Når det gjelder bakseteturer prøver de å gi alle som har noe med drift av flyene en tur, som Mission Support og Fighter controllere og Crew Chiefer, så frister en tur er det bare å ta befalskole og søke seg på en av disse stillingene og krysse fingrene. ;) Skal vel mye til for at en soldat får sitte på, men en tur i flyet under motorkjøring som Crew Chief assistent er mulig, litt artig det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...