Gå til innhold

Star Alliance og mine rettigheter som passasjer


Jostein Torstensen

Anbefalte innlegg

Sett at jeg hadde bestilt denne flyreisen:

 

Bodø - Oslo (SAS) 7.15 - 8.50

Oslo - Düsseldorf (Lufthansa) 9.55 - 11.45

Düsseldorf - Manchester (British Midland Airways) 14.10 - 14.40

 

La oss nå si at SAS-flighten fra Bodø er en time forsinket, og at jeg ikke rekker Lufthansas flight til Düsseldorf. Vil da Lufthansa booke meg om til et nytt fly uten ekstra kostnader for meg, i og med at det er et annet Star Alliance-medlem som var forsinket? Eller vil jeg måtte punge ut for en helt ny flybillett?

 

Håper noen har peiling på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ihvertfall at vi i norwegian ombooker deg om dette skulle skje når du har en flight med oss og ikke rekker overgangen til transfer flighten, da vil vi booke deg over til neste ledige avgang til din flyplass..

 

Flyselskap MÅ ikke gjøre dette, men gjør det som oftest for å gjøre kundene fornøyd. Dog, kommer ann på hva som er skyld for forsinkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer som Bryde sier. Visst du har gjennomgående billett fra BOO - MAN, så har du krav på ombooking til første mulige avgang, matpeng (visst du kommer mer enn 2 timer forsinket frem til ankomssted), hotell visst det er nødvendig, samt transport t/r fra APT til HTL. Men du har derimot ikke krav på kompensasjon visst forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstendigheter.

 

Men visst du har 2 - 3 forskjellige bookinger, så har du ikke krav på hverken ombooking, mat, hotell etc siden du kun har kontrakt med flyselskapet fra A - B. Da må du nok punge ut for nye billetter. Med mindre du har flexible billetter videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norwegian ombooker deg om dette skulle skje når du har en flight med oss og ikke rekker overgangen til transfer flighten, da vil vi booke deg over til neste ledige avgang til din flyplass

 

Hvordan er det med kansellerte flighter?

 

"Ombooket til neste ledige avgang"? Betyr det da neste avgang med ledige plasser i samme prisklasse? Det har hvertfall skjedd med meg. Jeg måtte sitte i Oslo fra fredag(da flyet ble kansellert) til "neste ledige avgang" på søndag. Men jeg sjekket nettet i mellomtiden å fikk opp ledige "fullpris"seter på lørdag, men de prioriterte altså nye fullpris-pax istedet for meg med "lavpris"-billett.

 

Norwegian er som Elkjøp; Bra så lenge alt funker, men hvis noe skjer så er det et helv****

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian gjør vel det meste på samme måte som andre Norske flyselskap når det gjelder akkurat denne problem stillingen.

 

Om du har en lavpris bilett, og det ikke er ledige avganger i denne prisklassen så må du vente evt betale mellomlegget det vil koste deg for en fullpris (Differansen mellom din og fullpris billetten)

 

Såklart vil de selge mer flybiletter, er trossalt det de lever av.

 

 

 

Som nevt over:

Er det ikke noe ekstraordinært som gjør at flyet dit er forsinket så har du rett til matpenger fra flyselskapet når det er 2 eller mer enn 2 timer forsinkelse.

Om du ikke kan reise igjen samme dag vil flyselskapet ordne deg ny bilett, samt overnatting frem til når du kan reise igjen, samt transport til og fra hotell/flyplass.

 

Dette gjelder jo uansett hvilken bilett du har, eller hvor mye du har betalt for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...