Gå til innhold

SID


Jan-R. Storelvmo

Anbefalte innlegg

Heisann!

Lurer på en ting angående SID utflygninger. Når du har fløyet en SID ut og da er "ferdig" med den liksom, får du da beskjed om å kontakte en av kontrollsentralene? F.ex jeg flyr fra Bardufoss til Alta. La oss si at jeg benytter rwy 10 og Lavna 2B departure. Hva skjer så når jeg har fløyet denne ut? Jeg er da i Evenes luftrom, får jeg da beskjed om å kontakte Evenes approach eller kontakte Bodø control?

------------------------------------------------------------

Med hilsen

Jan-Reidar Storelvmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Alt kommer an på hvilken høyde du har filet i flightplanen(vil ha), climbrate, destinasjon osv.

Som regel er det slik at du blir handet over fra APP/DEP når du er klar av trafikken. Ingen grunn for ATC å sitte med deg til grensen hvis du ikke kommer til å være i nærheten av trafikken hans.

Ellers så er det slik at alle områder (TMA) har en lavere grense og en høyere grense. Når flyet nærmer seg den høyere grensen vil den bli gitt videre til den ATCen som sitter "over" området.

Alle områder har også en horisontal grense. Samme som over, når man nærmer seg denne blir man gitt videre.

Sånn foregår hele systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...