Karl R Pettersen Skrevet 5. november 2001 Del Skrevet 5. november 2001 quote: Eksempelvis: Man kan i Combat FS2 la være å åpne Cowl Flaps under takeoff, man kan bare starte motoren i full gass, og rase bortover stripa nærmest på startmotoren. Det får ingen konsekvenser for motoren eller noe sånt. Det samme i fs2k2. Cowl flaps er nå en animert detalj på flykroppen, en har separate kontroller for hver motor, og har effekt på CHT - i hvertfall på Baronen som er den jeg pleier å fly. Har ikke opplevd at motoren 'skjærer' seg på bakken etter å ha kjørt den hardt med closed cowls og fremdeles på bakken. Pleier å 'trene' (ikke realistisk - tror jeg) landinger i crosswind med en motor. I virkeligheten skal en (som regel?) lukke cowlen på den inaktive motoren og åpne på den som går. Åpne pga temperaturen, og lukke pga drag. Drag blir ikke simulert heller så vidt jeg har oppdaget. quote: På samme måte kan man godt kjøre motorene på 110% så lenge som man har drivstoff, eller ta ut hjul i 500 knop. Du får i hvertfall en 'melding' hvis du prøver å ta ut hjul før tiden, men har ikke opplevd at de (lukene, ikke selve hjula somregel) blir revet bort. Derimot hadde jeg en 'mislykket utfelding' - kun nesehjulet kom ut. Skjedde bare en gang, og var i forbindelse med manuell pumping. Litt overraskende. quote: Jeg ønsker ikke nødvendigvis sånne "tilfeldige" feil som motorstopp, men jeg ønsker å bli straffa når jeg mishandler flyet! I den typiske "as real as it gets" flysimulatoren slipper man konsekvent unna med ting som garantert hadde revet bilen min i filler hvis jeg hadde prøvd noe tilsvarende. Du er ikke alene. FS2002 er ekstremt bra - for dem som liker visuelle effekter, bra grafikk osv. Men den skorter fælt på ting en simulator faktisk burde ha simulert. Hvilket fly er det som har flest *feil*? Jo - en simulator [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Dette gjelder M$ sin versjon, men ikke på den positive måten. quote: Synes det blir litt dumt med fullt av knapper, instrumenter, sjekklister osv når man like godt kan la være å bruke dem. Er dette egentlig realisme? Er noe av dette forbedret i FS2002? Har noen andre synspunkter på dette? Noe er forbedret, men M$ må nå se å lage en flysimulator - ikke en landskapsgenerator. Systemene, spesiellt på GA flyene er bedre satt sammen logist sett, i forhold til FS2000. Tuningen av flyene (igjen GA) er 'way over spec' (C172'en klatrer noe helt usannsynlig med nedsatt motor til 160HK og HEAVY feilaktig lasting som f.eks fulle tanker, 4 personer, og MASSE last!) og MOI helt på trynet. Noe av dette har blitt justert med nye configfiler. Mixresponsen er derimot bedre med høyden nå, forutsatt at du flyr med automixture off [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Fremdeles klarer jeg ikke å få isingeffekter (carb, control surface, eller airframe m/drag). Fikk endelig til pitotising, men responsen var unaturlig (umiddelbar virkning). Med maximum realisme burde en bli straffet for dårlig håndtering av fly og systemene. Men hurra - nå må du trø noe høyrepedal under takeoff. Det som trengs å forbedres: *Flymodellene: Betatesterne har MAST og MAST om dette, min M$ vender det døve øret til). *Været: Har ingen virkning i det hele tatt, bortsett fra sikt og vind. Hva med temperatur, fallvinder (pga terreng), ising (alle typer, alle plasser). Hadde vært kjekt med en tornado eller to. *Skader: På motor grunnet temperatur. Hvor er sikringsboksen forresten? Hva er vits med doble alternatorer hvis begge alltid vil fungere og produsere *mer enn nok* strøm til å drive alt. Motorbrann? *Systemer: På de større flyene hadde det vært greit med (full?) simulering av alle systemene der logikken er korrekt håndtert. Dette er selvfølgelig nesten en umulighet, men masse kan i hvertfall forbedres. *Ellers: Bugfixes. Forbedre GUI'en noe. Hvis jeg velger start from hadde det vært greit å få god informasjon om den plassen. Måten ting alltid blir pauset på er forferdelig - en C172 stopper ikke i lufta hvis en plutselig må i baksetet å lete etter korrekte kart. ATC-systemet kan forbedres kraftig, med hensyn på forskjellige lokale regler. Internasjonale settings bør få bedre/mer logisk respons (JEG vil bestemme hva som skal komme ut at trykk-informasjon på de forskjellige instrumentene). Ble litt mye dette... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Foshaug Skrevet 5. november 2001 Forfatter Del Skrevet 5. november 2001 Hei Jeg vil gjerne høre andres syn på en ting som angår realisme i flysimulatorer... Jeg har kjørt ganske mye Microsoft FS og Combat FS, og det er en ting jeg stusser litt på. I begge disse simulatorene (som jo egentlig er bygd på samme lest) har man en masse realistiske funksjoner, instrumenter, sjekklister osv. Men, det som skuffer meg litt er jo at det skjer jo ingenting selv om jeg ignorerer alt dette. Eksempelvis: Man kan i Combat FS2 la være å åpne Cowl Flaps under takeoff, man kan bare starte motoren i full gass, og rase bortover stripa nærmest på startmotoren. Det får ingen konsekvenser for motoren eller noe sånt. På samme måte kan man godt kjøre motorene på 110% så lenge som man har drivstoff, eller ta ut hjul i 500 knop. Kanskje det tennes noen lys om overoppheting eller noe, men ingenting skjer jo. Oljetrykk, temperaturer osv spiller ingen rolle; de er bare nåler som viser en verdi. Jeg synes det er litt synd at mange av disse realistiske tingene bare er til pynt, og egentlig ikke spiller noen rolle rent ut over at det kanskje er morsomt for oss entusiaster å gjøre dem. Det føles kult å åpne cowl flaps, men spiller ingen rolle. Jeg ønsker ikke nødvendigvis sånne "tilfeldige" feil som motorstopp, men jeg ønsker å bli straffa når jeg mishandler flyet! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] I den typiske "as real as it gets" flysimulatoren slipper man konsekvent unna med ting som garantert hadde revet bilen min i filler hvis jeg hadde prøvd noe tilsvarende. Golfen min hadde garantert ikke likt å bli rivstarta med bånn gass i 30 kuldegrader på den måten... Synes det blir litt dumt med fullt av knapper, instrumenter, sjekklister osv når man like godt kan la være å bruke dem. Er dette egentlig realisme? Er noe av dette forbedret i FS2002? Har noen andre synspunkter på dette? Vennlig hilsen Stig [ 05-11-2001: Endret av: Stig Foshaug ] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jakob Jakobsen Skrevet 6. november 2001 Del Skrevet 6. november 2001 Er helt enig med dere to, det er en av de "fineste" simulatorene grafisk sett, men det mangler MYE når det kommer til flyegenskaper. Vel vel, vi får glede oss til FS2004 da [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Hva er egentlig cowl-flaps? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 6. november 2001 Del Skrevet 6. november 2001 Kan noen fortelle meg hva Cowl flaps er? [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svein Tore Duås Skrevet 6. november 2001 Del Skrevet 6. november 2001 Hei Cowl flaps er små "dører" som kan felles ned(justeres fra cockpit),disse står gjerne ved nesehjulet. Hensikten med Cowl flaps er å kontrollere kjøleluften rundt sylindrene.(bedre sirkulasjon av luften) Dette gjøres for å hindre motstand som eller ville oppstå (drag). Fly som har montert Cwol flaps vil vannligvis bruke disse under taxi pga av liten luft som passere forbi sylindrene, som igjen kan føre til overoppheting. Brukes også ofte under lange climbs da motoren går hardt samtidig som man har relativt lav hastighet. Cowl flaps er som oftes på fly med stor ytelse.Ikke vannlig på feks en Cessna 172.. Håper det var forstålig. [ 07-11-2001: Endret av: Svein Tore Duås ] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 7. november 2001 Del Skrevet 7. november 2001 quote: Opprinnelig postet av Karl R Pettersen: Fremdeles klarer jeg ikke å få isingeffekter (carb, control surface, eller airframe m/drag). Fikk endelig til pitotising, men responsen var unaturlig (umiddelbar virkning). Isingseffektene er så absolutt til stede... Pitot-isingen er nok urealistisk, men jeg testet ising på kropp og propell med C172, og det iset... Hadde problemer med å holde høyden til slutt! Farten avtok, og turtallet gikk ned, og du kunne se på kroppen og vingen at det lå is der.. Været var satt med snø, mye ising, og jeg lå å sirklet oppunder ei sky... Når motoren til slutt ikke klarer å gi mer en 1500 RPM i 1500 ft, og du sitter med stikka i magen med 80 kts, da har du nok is et sted.. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl R Pettersen Skrevet 7. november 2001 Del Skrevet 7. november 2001 Får bare is i magen jeg [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Rart, jeg fløy inni en cumulus overcast layer i en time med severe icing skrudd på... Ingenting skjedde, utenom at pitoten frøys. Har du fått til freezing rain og hail? Står i manualen at det skal finnes, men jeg ser ikke noenting slikt. Cowl flaps: Sjekk ut baronen, på undersiden av motorene er den en liten luke som åpner seg med cowl flap satt i åpen posisjon. Fly med en lukket og en åpen en god stund (climb), så ser du på CHT-måleren at temperaturen er forskjellig. Vet ikke om det er nok da... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Foshaug Skrevet 7. november 2001 Forfatter Del Skrevet 7. november 2001 Cowl flaps er MEGET tydelige i Combat Flight Simulator 2. På de flyene er de store luker som åpner seg rundt hele motoren for ekstra kjøling. Utrolig tøffe å se på! De er nevnt i sjekklista til flyene; de skal stå åpne ved take-off osv. Ankepunktet mitt er som sagt at denne og ca 1000 andre realistiske detaljer IKKE HAR NOE Å SI! Man kan bruke dem eller la være, og det spiller ingen rolle. Jeg for min del blir lei av å sitte å følge sjekklister når jeg uten unntak slipper unna uansett hva jeg gjør. Får en følelse av at FS/CFS har en masse knapper som det ikke går noen ledninger til, og som ikke har noen annen funksjon enn at det kan være artig for en entusiast å trykke på dem.. Bare pynt... Har aldri opplevd at et fly i FS eller CFS faktisk blir ødelagt selv om jeg mishandler dem.. Bortsett fra hvis man rett og slett styrter da. Kjedelig.. Høres lovende ut det dere har opplevd med ising og sånt da. Det er sånt jeg synes er spennende. Dere synes sikkert jeg er gal som synes fly er finest når det blir noe feil med dem da.. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Likevel stor-gleder jeg meg til jeg får min FS2002!!! Grafikken og alt der er i alle fall noe ganske annet enn før, og det tror jeg vil gi en enda bedre fly-følelse. Stort for oss som er flyentusiaster, men som bare får sitte i baksetet når vi er ute og flyr! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Stig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.