Gå til innhold

UiTø får flygerutdanningen i gang!


Erik Axel Vollan

Anbefalte innlegg

Det er nok mere akktuelt for de som ser for seg en stilling innenfor luftfart, men ikke nødvendigvis bare som pilot. Grunnen til at de gjør det på denne måten er nok for å kunne tilby lån i lånekassen. Så du har disse folka som tar en dyr og relativt komplisert utdannelse og gjør den enda dyrere og mere komplisert og så har de den andre gruppen som jobber for å få igang MPL (Multicrew Pilot License) som skal gjøre utdannelsen billigere og enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ex. Phil' date=' Ex. Fac... uaktuelt. Hva i all verden har dette med en flygers hverdag å gjøre? [/quote']

Det er jo slik en Universitetsudannelse må fungere for alle dette da! Dette er ikke noe kjapt brevkurs der du får lappene ferdig stemplet og rett hjem i postkassa med frimerker på fra Mexico!

 

Med til slik akademisk høyere utdannelse hører jo også utdannelse i vitenskapelig tenkning, filosofisk historie og det å lære om forskningsbaserte grunnprinsipper og teoretiske betrakninger og teorier omkring selve fundamentet rundt oppbyggingen av flere ulike forskingsmetoder og -prinsipper. Alle lærer dessuten en del om både etikk og moral, som flettes inn i et reelt historisk perpektiv, men også på en måte slik at man til stadighet får aha-opplevelser ift. situasjoner og settinger man så alt for godt også kjenner seg igjen fra vår moderne tid. Dette også i helt "enkle" daglige problemstillinger de aller fleste av oss til stadighet toucher innom eller borti, flygere også!

 

Så vil du lære å fly på et unviversitet, får du bare fint finne deg i at slik er verden når det gjelder høy utdannelse der. Slik har det lenge vært, og slik vil det trolig fortsette i mange, mange år fremover også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg, Halvdan. Kanskje dette vil gå noe på psykologi, lederskap og organisasjon, blant annet?

 

Etter min mening bør det ikke spille noen rolle om det blir én eller 30 plasser per kull. Hvis man vil bør man søke uansett. Går det ikke, søk igjen (dersom mulig). Alt er mulig. Ofte er man selv sin egen største motstander.

 

Dersom dette blir realisert synes jeg at f.eks. NEAR kan gratulere UiTø for det man har jobbet for og oppnådd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette blir realisert synes jeg at f.eks. NEAR kan gratulere UiTø for det man har jobbet for og oppnådd

 

Det må vel være en kald dag i helvete gitt hva som har kommet fra den kanten i denne saken til nå! :D

 

Ellers er det mange som gleder seg for denne beskjeden, trist uten alle Spirit'ene i landingsrunden.

 

Nå er det bare 2 ting som gjenstår ( ;) ) :

 

1. Får de lov til å ta over c/s "SPIRIT"

2. Kommer Mr. T. Fjeld å komme tilbake til verdens navle for å instruere ved sin alma mater (-ish)? :D

 

Håper alt går i boks nå, det har vært stusselig de siste ukene, en etter en har de siste NAC flyene forlatt Bardufoss for nye jaktmarker lenger sør i verden. La oss foregripe begivenhetene litt, hva slags fly skal vi tippe de vil satse på. Det er jo litt åpent om dagen, siden Thielert ikke akkurat er på nett. SR22? DA40? DA42?

 

Let the guessing begin! :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør dere når det er 6-7 cadets i landingsrunden og like mange spirits? Må bli rimelig hektisk! :confused:

 

Bland i tillegg inn en dose autoroterende Brave og evt litt Hocus. Det er ikke mange årene siden vi hadde det slik på Bardufoss, og det klarer Anders og Co i tårnet utmerket. Må si jeg av og til lengter litt tilbake... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette blir realisert synes jeg at f.eks. NEAR kan gratulere UiTø for det man har jobbet for og oppnådd

 

Det må vel være en kald dag i helvete gitt hva som har kommet fra den kanten i denne saken til nå! :D

 

Jeg insisterer. Jeg synes at NEAR-sjefen kan komme til Tromsø personlig og overbringe sine varme og oppriktige gratulasjoner samt ønsker for en lys og produktiv fremtid. UiTø og co. har gjort seg fortjent til det, og det er noe NEAR vet veldig, veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør dere når det er 6-7 cadets i landingsrunden og like mange spirits? Må bli rimelig hektisk!

 

Nå skal det sies at så mye som 6 LFS og 6 Spirits har aldri blitt sluppet inn i pattern samtidig noen gang..... 4+4 er vel den største mixen jeg har hatt, og det blir aldri å gjenta seg......det blir faen ikke plass til noe annet!

(Spesielt ikke slitsomme fjellkatter med 360 autorotations..... ;) )

 

Det er mye enklere med 7 LFS enn mix, pga at LFS flyr helt likt alle sammen, og vi kan gi landingsklarering til flere av dem samtidig, så lenge ingen sivile er en av de deltagende i konflikten. 3+3 der annen hver er LFS/NAC husker jeg var skikkelig stas.... :( NAC fløy jo vanligvis left hand pattern, men når LFS var i lufta ble det såkalt LFS pattern på alle. (Alt på sørsiden av rullebanen)

 

 

Men seriøst, lykka er at alt går like fort (eller skal vi si sakte...) så det er ikke så ille å sekvensiere. Problemet kommer når man selv skal drive FL aspirantopplæring på dette, det har jeg merket siste 2 mnd at er mindre bra for blodtrykket......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel si at jeg ikke ser på dette som det helt store. Vi har allerede flyskoler i landet (luftfartsskolen åpnet for ikke så lenge siden en på torp). På UiTØ ser det ut til at det blir stive opptakskrav og nærmest umulig for den vanlige mann i gata å komme inn på. I tillegg står du svakt rustet med tanke på flytimer etterpå. Så, jeg er egentlig veldig glad for at jeg reiste hit til statene. Etter 2 år her borte kan jeg returnere hjem til norge med 12-1500 flytimer i boka, og nok flytimer til å få jobb i hvilket som helst flyselskap.

 

Så jeg er egentlig litt forbauset over dem som virkelig TØR å ta trafikkflyger utdanning i norge med tanke på hvor lite timer du har når du er ferdig :o Kontra om du reiser til USA, tar utdannelsen, begynner å jobbe som instruktør og flyr 100 timer i måneden og får all den erfaringen og alle de timene du trenger for å få jobb. I tillegg får ikke dem som tar utdanningen i Tromsø eller i andre steder i landet i nærheten av den treningen som dem som tar utdannelsen i USA gjør. Tenker da spesielt på trafikk og utfordrende vær, iallfall her som jeg er i Florida. Noen andre som har synspunkter her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Været var vel ikke hovedpoenget her..

 

Må si jeg har lurt lenge på det samme som Jan Reidar, hva som får folk til å ta flygerutdanning å ikke sitte igjen med i nærheten av den erfaringen man får f.eks her på pea..

 

Ikke bare utdanningen, men i tillegg får man jo ett år i USA og leve livet i go-været;D

 

Personlig ser jeg ingen gode argumenter for å ta det i Norge i stede for USA.

Vil gjerne høre argumenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har f.eks. folk som ønsker å gjennomføre en modulær utdannelse fordi de jobber deltid ved siden av. Og nå skal man ikke overdrive hvor vanskelig det er å jobbe som instruktør i Norge heller da. Er instruktør mangel mange steder og mye av det ligger nok i at FAA CFI sertifikatet ikke er gyldig i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg er egentlig litt forbauset over dem som virkelig TØR å ta trafikkflyger utdanning i norge med tanke på hvor lite timer du har når du er ferdig :o Kontra om du reiser til USA' date=' tar utdannelsen, begynner å jobbe som instruktør og flyr 100 timer i måneden og får all den erfaringen og alle de timene du trenger for å få jobb. I tillegg får ikke dem som tar utdanningen i Tromsø eller i andre steder i landet i nærheten av den treningen som dem som tar utdannelsen i USA gjør. Tenker da spesielt på trafikk og utfordrende vær, iallfall her som jeg er i Florida. Noen andre som har synspunkter her? [/quote']

 

- Halvparten, og i noen tilfeller, ingen lån i det hele tatt er en stor fordel mtp. modulær utdanning i Norge (kommer mye an på hva man gjør det til selv).

- Hva trening angår er det nok like individuelt som det meste annet, både teoretisk og praktisk. Du nevner trafikk, det er nok også avhengig av hvor man tar sertifikatene. Jeg har fløyet på Torp, og det kan være ganske busy til tider. Vær og terreng og de faktorene der har jeg ingen formening om, men det er garantert både fordeler og ulemper med begge typer utdannelser og stedet man tar den.

- Timeantallet er jeg helt enig i, vi stiller svakt etter fullført utdannelse. Men det gjør jo dere også, helt frem til dere jobber som instruktør. Instruktørmulighetene i klubber omkring i landet er meget store nå, så det er ikke noe problem å jobbe som det for å samle timer, i likhet med dere i USA.

 

Ulempene ut ifra egen erfaring kan jeg jo nevne.

Det tar litt lengre tid. Selv har jeg begynt på CPL/IR programmet nå, og regner med å være ferdig på sen-sommeren. Jeg begynte med PPL August 2006.

Det krever nok også litt mer av en selv, særlig til ATPL-teorien.

 

Skulle jeg valgt om igjen hadde jeg fortsatt valgt modulær utdanning. Jeg føler at jeg har lært mest av det, og har endt med sterke resultater i JAA verdenen. Men jeg forandrer kanskje mening når jeg skal søke jobb, hehe! :)

 

Lykke til videre med utdanningen Jan-Reidar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...