Ivar Skaugstad Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 [color:#FF0000] LES ALL INFORMASJON NEDENFOR! [/color] Da er det omsider klart for det jeg tror vil være en av de mest spennende turene Norwegian Eagles vil arrangere dette året. I anledning månedens tema, som forøvrig er "utfordrende flyplasser", har vi valgt å ta turen til Megeve! Megeve flyplass er en liten flystripe som befinner seg ikke langt unna Megeve i de franske alper. Flyplassen ligger ca. 4750 fot over havnivå og har en asfaltbane på 600m, hvorav 400m er for landing. Det som gjør denne flyplassen ekstra spesiell er at høydeforskjellen på hver av baneendene er 150 fot! I tillegg er flyplassen omkranset av fjell, og i enden av bane 15 blir du møtt av en fjellvegg. Bildet under er tatt mot bane 33. FLYTYPE! På grunn av plassmangel på Megeve har vi sett oss nødt til å innføre noen restriksjoner på bruk av flytype. Følgende kriterier på være oppfylt for at flytypen du skal fly skal være godkjent på denne turen; Vingespenn UNDER 11m! Registrering på flyet skal være LN-XXX, uttales "LimaNovember-XXX" som i virkeligheten! Ikke fly RASKERE enn 150 knop, og ikke SAKTERE enn 130 knop!Typiske fly som kommer under denne kategorien er; C182, C206 etc. Er du usikker på om din flymaskin faller innenfor kategorien, gjør ett søk på Google, finner du ikke svaret ditt der, spør oss. KRAV TIL PILOTEN! Vi vil for denne turen sette særskilte krav til pilotene; Ha god kjennskap til flymaskinen, hastigheter, begrensninger, instrumenter etc. Tilfredsstillende forståelse og kunnskap innenfor VFR flygning (prossedyrer, fraselogi, kart, etc.) Skal ha satt seg godt inn i planleggingen av turen, og studert de nødvendige kart (Avgangskart, underveiskart samt ankomstkart). TEAM SPEAK ETT KRAV! Denne gangen er det ikke tid nok til å skrive hvor man befinner seg i landingsrunden, hva man ønsker å foreta seg med tanke på go around o.l. Det er derfor et KRAV om at ALLE piloter som skal være med på denne turen befinner seg på NORWEGIAN EAGLES kanalen på serveren ts.vaccsca.org. Team Speak kan lastes ned fra http://www.goteamspeak.com/ (gratis). For å joine Norwegian Eagles kanalen må du være registrert på VACC SCA serveren, dette er gratis. For mer info: http://www.vaccsca.org/forum/index.php?showtopic=2522 ------------------------------------------------------------------ Dette ble kanskje litt mye krav og regler for enkelte, men av og til er det desverre ikke rom for feil og "mangler". Dette er en tur som krever nøye planlegging, hvis en pilot ikke har gjort jobben sin godt nok, kan dette få store konsekvenser for de andre deltagende pilotene! ------------------------------------------------------------------ Route! Siden vi skal fly VFR har jeg valgt å legge ruten på en fil som kan merges med Google Earth og er gratis (http://earth.google.com/). Ruten vår finner dere her: http://mariush.net/Ivar/Innsbruck_Megeve.kmz (Lagre denne filen på PCen, kjør Google Earth og velg "open". Gå så til Innsbruck for å se ruten! I tillegg til dette finnes det ett program som gjør at du kan "se" ditt egent fly i Google Earth, dette er meget nyttig som navigasjonhjelpemiddel og fungerer som en "GPS". Programmet lastes ned herifra: http://www.elbiah.de/flusi/MyFsGoogleEarth/MyFsGoogleEarth.htm DEPARTURE TIME! For å fly mens det ennå er dagslys, og gi de som øsnker å være med på Copenhagen Overload har vi valgt å sette avgangstidspunktet til kl; 16:00UTC / 18:00 Lokal tid. Vi regner med å bruke ca. 2 timer på turen, avhengig av værforhold. SCENERY! Du finner gratis scenery for Megeve, både til FSX og FS2004 ved å søke etter "Megeve" på www.avsim.net Hvis du ønsker det sceneryet som er vist på bildet under må dette kjøpes hos LLH Creations! CHARTS! Aerodrome kart for Megeve finner du her: http://www.sia.aviation-civile.gouv.fr/aip/enligne/PDF_AIPparSSection/VAC/AD/2/0805_AD-2.LFHM.pdf ----------------------------------------------------- Til slutt vil jeg bare si at ingen spørsmål er for dumme, heller spør enn å drite på draget! Velkommen til MEGEVE! :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode Skibrek Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Her finner du sceneryet for FS2004. Gjør det slik, så dere slipper å gjøre det:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Luiggi Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Med denne tiden, Im in! Men holder en Piper PA28? F-GUPP Piper PA28 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Tandberg Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Jeg lurer på om jeg skal slenge meg på min første Norwegian Eagles-tur her! Kommer med info om fly senere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 Med denne tiden' date=' Im in!Men holder en Piper PA28? F-GUPP Piper PA28 [/quote'] PA-28 er vel akkurat på kanten med tanke på cruice speed. Jeg har aldri fløyet PA-28, så jeg vil anbefale deg å ta den en kort tur i simulatoren for å undersøke om den klarer minimum 130 knop. La forøvrig merke til at du ikke hadde voice under sist tur, regner med du har det på søndag da dette er ett formelt krav? I tillegg så skal alle callsign være LN-XXX. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 LN-IKA, Cessna 206. Fonnafly har sendt en av sine fly til leasing og påmontert hjul, that's the way it is. :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Jeg må nok stå over denne også.Skal på hytta i helgen+ at jeg skal fly FI216 fra KEFLAVIK,under KASTRUP overload. Cessna flyging er sikkert morro....I REAL. :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Luiggi Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Med denne tiden' date=' Im in!Men holder en Piper PA28? F-GUPP Piper PA28 [/quote'] PA-28 er vel akkurat på kanten med tanke på cruice speed. Jeg har aldri fløyet PA-28, så jeg vil anbefale deg å ta den en kort tur i simulatoren for å undersøke om den klarer minimum 130 knop. La forøvrig merke til at du ikke hadde voice under sist tur, regner med du har det på søndag da dette er ett formelt krav? I tillegg så skal alle callsign være LN-XXX. Angâende voice sâ er det forbannet irriterende nâr man nesten ikke hörer kontrolleren sâ valgte tekst for sikkerhetsskyld. Men TeamSpeak mâtte reinstalleres (noe jeg oppdaget midt i flighten og valgte â ordne med det etter flighten) Men nâ er TeamSpeak klar til bruk sâ der er det ikke noe problem. Da skal jeg ta en rask tur i simmen for â finne et fly, sâ fly er et spörsmaltegn. Callsign:LN-BHP (Lima November Bravo Hotel Papa) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Helstad Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Hvis min test tur av simmen og VATSIM iløpet av uka blir en suksess, møter LN-MAV opp med SIAI Marchetti SF.260 . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Luiggi Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Da er flyet klart! Mooney M20 LN-BHP Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 Ikke dumt! Bare hold litt tilbake på hastigheten så du ikke flyr ifra oss, ikke over 150 knop med andre ord. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Luiggi Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Det skal jeg, har begynt trening i â lande i pâ Megeve, er morsomt â lande pâ sânne flyplasser! Men den MyFSGoogleEarth greia, er det et alternativ til den som funker med FSX (Hvis den ikke gjör det)? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Schøyen Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Når dere logger på Teamspeak - bruk fullt navn eller VATSIM-ID som brukernavn. Sjekk forøvrig: VACCSCA Forum - TeamSpeak Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Luiggi Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Enten mâ jeg ha sterkere briller eller sâ leser jeg for fort! Fâr skifte nickname fra Johan L til Johan Luiggi Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 Det skal jeg' date=' har begynt trening i â lande i pâ Megeve, er morsomt â lande pâ sânne flyplasser! Men den MyFSGoogleEarth greia, er det et alternativ til den som funker med FSX (Hvis den ikke gjör det)? [/quote'] Er ikke sikker, kanskje noen av linkene her kan hjelpe? http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=405800#Post405800 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Hansen Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Hva med en rute som man kan legge inn i G1000 f.eks. eller VAS Fmc. Eller/og noen Nav punkter langs ruta som hjelp. VOR/NDB? For det er vel et "lovlig" hjelpemiddel selv om man flyr VFR. Fooresten,blir FSX på meg på denna turen. Etter bilde ditt å dømme fra Megéve FS9,så er FSX versjonen flere lysår bedre! Flytype ikke sikker enda,ei heller callsign. Men med er jeg! Så back med mer info senere i uka. Edit: Hva med underveiskart. Hvor får man tak i det? Har ikke funnet noe lignende Skyvector for US i en Europaversjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 23. april 2008 Forfatter Del Skrevet 23. april 2008 Navigasjon ut over det jeg har satt opp får hver enkelt ordne med selv, får være grenser hvor mye jobb jeg skal gjøre. :grin: Selv har jeg VFR kart for Sveits og Østerrike, men har ikke lykkes i å finne noe tilsvarende som er gratis på nettet. Viser det seg at været blir umulig for VFR får vi evt. sette opp en IFR rute istedet, iallefall deler av veien. I tillegg får vi utveksle noen nyttige frekvenser, radialer og avstander underveis. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Hansen Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Kommer i en Marchetti SF260. Lækker liten sak det. Callsign: LN-PAA Har nå plotta HELE ruta så nøyaktig som det går i FSX sin flight planner. Om noen skal fly med FSX så kan det jo hende at jeg er så vennlig å sender den til de som vil ha en rute i GPS'n uten å gjøre jobben sjøl. FS9 får noen andre ta seg av. Det var en f... j... jobb! :crazy: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Luiggi Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Gidder du â sende den til meg? Flyr med FSX. Sender deg mailadressen min hvis du gidder pâ PM. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Tandberg Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Hmm, rare greier. Når jeg starter opp på Megeve, kommer jeg langt uti villmarka, noen som har samme problem? Har det sceneryet som Frode la ut her. Virkelig irriterende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aleksander rødland Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Hmm' date=' rare greier. Når jeg starter opp på Megeve, kommer jeg langt uti villmarka, noen som har samme problem? Har det sceneryet som Frode la ut her.Virkelig irriterende. [/quote'] Har du instalert afcad fil for flyplassen? Uten den så vet ikke fs hvor flyplassen er. Jeg har ikke opplevd dette før, men høres ut som det kan være problemet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Tandberg Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Ja, tenkte på det jeg også. Flyplassen finnes jo ikke o FS9, hvis man ikke har sceneryet innstallert, og det har jeg jo. Det følger da med AFCAD filer til den i det sceneryet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 23. april 2008 Forfatter Del Skrevet 23. april 2008 Det kan være at det sceneryet du har lastet ned krasjer med meshen du lar i simulatoren din. Se om du finner noen fix, evt. forsøk å deaktiver mesh'et hvis du har lagt inn noe ekstra enn default. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Tandberg Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Det kan være at det sceneryet du har lastet ned krasjer med meshen du lar i simulatoren din. Se om du finner noen fix' date=' evt. forsøk å deaktiver mesh'et hvis du har lagt inn noe ekstra enn default. [/quote'] Hmm, har jo ikke annet mesh enn "Norwegian mesh" lastet ned fra filbiblioteket her. + FS Global (kan prøve å deaktivere det) Har prøvd å re-installere sceneryet flere ganger nå, men ingen forskjell. Skjer forøverig det samme med alle andre flyplasser i det sceneryet. Noen andre som har lastet ned dette sceneryet som får det til å funke? I så fall om dere vil fortelle meg hvor dere har lagt filene(i tilfelle jeg har plassert noen galt)? Har veldig lyst til å være med på denne turen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Tandberg Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Hjelper ikke å skru av FS Global hvertfall... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Kristiansen Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 FS Global er bare høydedata, så det skal ikke ha noe å si for om flyplasser er der eller ikke... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 24. april 2008 Forfatter Del Skrevet 24. april 2008 Flere enn Petter som har problemer med scenery? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Helstad Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Kun med LFLJ.. En liten ting på Megeve. Ser ut som at FS kjører bra, skal prøve meg på søndage =). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 25. april 2008 Forfatter Del Skrevet 25. april 2008 For dere som kjører LLH, så finnes det patcher på hjemmesiden for å fikse evt. "ujevnheter" som måtte oppstå. Selv har jeg en svær kul en av flyplassene, kjipe greier.. Når jeg forsøkte det sceneryet som jeg har linket til, forsvant flyplassen "ned under bakken". Med andre ord, flyet lå på oversiden av fjellet, men når jeg slewet meg ned ett vist punkt, fant jeg flyplassen, nedi ett hull midt i fjellsiden, kamuflert av jordoverflaten. Snodig fenomen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Vanvik Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Da får jeg vell prøve å stille til start igjen. Jeg tenker jeg skal fly Cessna 210, LN-KIM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.