Gå til innhold

Action med småflyet?


Matz Warland

Anbefalte innlegg

Da har jeg for første (og sikkert ikke siste) gang opplevd en liten nødsituasjon :) Jeg og instruktøren tenkte oss ut på en forfriskninsgtur med litt landinger, men det ble ikke så mange alikevel. Vi fløy en TG først og fikk deretter holding over Forus, rett øst for Sola ZV. Etter å ha sirklet rundt i ca 2 minutter ser vi at lysene på radiostacken begynner å blinke og etter ca 10 sek har lysene forsvunnet. Vi prøver å kontakte tårnet, men får ingen svar. Vi sjekker transponderen og ser om den blinker, og den gjør den heller ikke. Bensinmåleren peker på tom tank, og intercommen har sluttet å fungere. Jøss, vi har mistet strømmen.Transponder blir satt til 7600 og vi tar opp telefonen for å kontakte tårnet, men det kommer kun opptattsignal tilbake igjen. Vi tar opp VFR-kartet og ser hva com.-failure prosedyrene forteller oss for Sola. Sirkle rundt Sola fotballbane i 500ft og skru av og på lys mot tårnet. Vi fortsetter å sirkle rundt og lyse på dem og forventer lys tilbake, men ikke noe tegn på respons. Batteriet var sikkert totalt tomt så ikke et eneste lysglimt var å se fra oss. Vi prøver å skaffe oss oppmerksomheten fra tårnet i ca 5 min, men ingenting skjer. Vi måtte dermed bare ta en sjefsavgjørelse (på grunn av mistanke om lite fuel igjen) og lander på 36. Etter å ha kommet et godt stykke ned rullebanen ser vi at en Norwegian-maskin tar G/A rett over oss, godt tårnet følger med :) Takser pent og rolig tilbake til P13, ikke noe problem.

 

Synes det var veldig interessant, denne "nødsituasjonen", var jo selvsagt ikke noe dramatiske greier :) Men det som kunne vært litt kjipt var at turen egentlig skulle være min første solotur, men heldigvis passet det ikke for skolesjefen :grin:

 

Har dere andre opplevd noen nødsituasjoner? Det er alltid greit å vite hva andre har gjort i uønskede situasjoner, sånn at vi andre kan lære av dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde en liten "nødsituasjon" da turboslangen løsnet i 2500ft over Håkøya etter å ha flydd i ca 10 minutter. Kom et lite poff også mistet vi 2/3 av motorkraften. Det var ingen trafikk så vi bad bare om inbound og returnerte. Etter landing takset vi pent og rolig tilbake med full throttle.

 

Var ingen unormale indikasjoner bortsett fra at load displayet viste 33%. Flyet klarte ikke å holde høyde, men vi haddde plenty å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare så vidt fått snakket med tårnet, og de sa at alt gikk fint. Vi skal få flere detaljer når vi får tilbakemeldingen på rapporten. Så jeg kommer med mer info fra tårnets side om et par dager :)

 

Norwegian-maskinen var heldigvis et godt stykke bak, for vi så det ikke når vi valgte å lande. Men hadde det kommet før hadde vi selvsagt sett det og tatt en G/A :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende lesestoff! Det er godt vi blir trent såppas godt at vi klarer å ta de rette avgjørelsene og forhåpentligvis holde hodet kaldt under slike hendelser.

 

Den opplevelsen jeg har hatt er ikke spessielt alvorlig i den forstand, men den gir en liten pekepinn på hvor viktig det er å følge de prossedyrer og sjekklister som er satt opp for oss!

 

Du har nylig fått flysertifikatet, det er pent vær og du har planlagt en times flytur til en annen by for å spise lunsj, man fortsatt i ”skole” modus, og utvendig inspeksjon gjøres nøye, heldigvis.

 

Det var en tidlig morgen, måtte streve meg litt ut av senga, men tanken på at man om noen timer var en-route til en annen by gjorde det litt lettere å stå opp denne dagen. Straks etter at frokosten hadde forlatt fatet ble jeg hentet av noen kompiser, praten gikk løst og livlig på vei ut til flyplassen, og som med alle ”førstegangspassasjerer” i småfly ble det litt snakk om hva som ville skje om motoren kom til å stoppe under flygning..

 

Etter å ha undersøkt at det ikke var noen utestående anmerkninger, og at ettersyn journalen var àjur gikk vi ut for å trekke flyet ut av hangaren. Alt så bra ut, og runden med Daglig Inspeksjon ble påbegynt mens jeg brifet passasjerene om hva jeg holdt på med. Gikk for å hente trappestigen som stod plassert inne i hangaren, satte den på forsiden av den høyre vingen på vår C172. Tok ”dipstick” test og sjekket at lokket satt trygt på. Gikk ned igjen, plasserte stigen foran venstre vinge, klatret opp og ble stående med et litt forskrekket ansiktsutrykk.. Passasjerene spurte naturlig nok hva som var galt, svaret ble: ”Ehhh, vi mangler et fuel lokk..”. De lo lett, og det var tydelig at de ikke trodde på meg, ikke før jeg påpekte det igjen med et litt mer alvorlig utrykk i ansiktet.

 

Vi gikk inn for å sjekke hvem som hadde fløyet før oss, og etter litt småregning viste det seg at hele to piloter hadde vært ute å fløyet før oss uten bensin lokk! Heldigvis hadde begge vært korte turer på under 40 minutter, uten lokket hadde bensin selvfølgelig forlatt tanken, noe som tilsvarte et bensinforbruk på nesten 60 liter i timen! Det var tydelig at de som hadde fløyet før meg kun hadde sjekket i loggboken om hvor mye bensin som var igjen, uten å ta en visuell sjekk. Hadde jeg også vært litt ”sløv sinn” og skjebnen hadde spilt mot meg kunne jeg nok hatt en stygg ulykke på samvittigheten nå. På takene var det rundt 80 liter igjen, som under normal flygning ville gitt oss 2 timer og 40 minutter flygetid. Men hadde vi gitt oss av gårde uten bensinlokk ville vi etter 1 time og 20 minutter fått en ganske så stygg overraskelse!

 

Resultatet ble at vi lånte tanklokk fra en annen C172 i klubben som hadde blitt satt på bakken grunnet manglende luftdyktighetsbevis, fulle tanker og en fantastisk dagstur med mye moro!

 

Husk alltid å gjøre en grundig inspeksjon av fartøyet før du drar ut å flyr, det er bedre å lande 10 minutter for sent inn i neste flygers booking enn at ledelsen i flyklubben får en telefon fra hovedredningssentralen om at flyet ikke kommer tilbake.. Stol aldri på at alle tall i flyets loggbok stemmer, regn gjerne over to ganger mht. gangtid. Ikke regn ut hvor mye fuel du har igjen i tankene, selv om det var du som brukte flyet sist, sjekk alltid visuelt med dipstick!

 

En god og nøyaktig inspeksjon av fartøyet fører til en tryggere og mer behagelig flytur, man kan aldri alliere seg mot at en flymotor skulle stoppe under flygning, men man kan gjøre mye for å minske muligheten betraktelig! Et knust bensinlokk fant vi for øvrig igjen ved bensinpumpa, men hendelsen bak dette får vi nok aldri vite.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo sneie innom en episode, men navn og sted/tid er ikke tatt med, av mange årsaker.

 

Vi var 2 helikoptere, på vei inn for landing, og på den aktuelle flyplassen var det right-hand traffic for helikoptere og left hand for fixed wing.

Egentlig, begynte det kanskje litt tidligere, for på radioen ble det gitt take off klarering til ett småfly, og ikke lange tiden etterpå, så ble det litt rabalder da det viste seg at piloten hadde tatt av i motsatt retning enn den han var klarert for.

 

Det oppstod jo "litt" komunikasjon mellom tårnet og denne piloten, og tårnet brukte noen fraser som ikke er helt standard i normal radio bruk...lol

Ja ja, tydeligvis slet tårnet med og være klar på instuksjonene som ble gitt til denne piloten...eller kanskje det var piloten som slet?

Vi andre hørte og forstod jo ganske godt hva som ble sagt ihverfall.

 

Så her kommer vi susende inn i pattern, så får vi beskjed fra tårnet "om og holde øynene opp for denne %*#" (sitert ordrett fra kontrolleren) som vimset rundt omkring, og like etter han hadde sagt det, vroooooooom, der kom han 90 grader fra høyre og fløy midt imellom oss (vi lå etter hverandre, riktig nok med ett par hundre meters mellomrom), men han var jo helt på villspor he he he

 

Og DA kan jeg love deg at radioen begynte å gløde, og tårnet var ikke nådig. Standard radio prosedyre og fraseologi for ut viduet og ble erstattet av ganske grov, direkte tale som kanskje ikke egner seg på trykk.

 

Men kort oppsumert (og sterkt redigert), fikk denne piloten beskjed om og lande, ta med seg loggbok og sertifikat og ASAP raportere seg i tårnet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir, den der så spennendes ut. Hvor er det? Edit: Ser litt ut som Øvredalen?

 

Ikke opplevd noe veldig spennende, bare litt småfeil som man vil oppleve før eller senere...

Alternator failure på første solo Cross Country.

Helt svart cockpit som i tilfellet over men i et glasscockpitfly (vi fikk resatt systemet etter litt troubleshooting)

Oljelekasjer, husker spesielt en da eleven jeg fløy med trykte inn PTT-knappen etter takeoff og sa den etterhvert berømte setningen "Approach, N1234 would like to pick up IFR to - OH SHIT!" i det han oppdaga venstremotoren var dekket i olje :whistle:

Et vindu som lakk når vi fløy i ganske dårlig IMC vær, rett under dette vinduet på min side(styrmann) så er sikringspanelet for radioer og instrumenter, så det ble til at hele jakken min endte opp kliss våt da jeg måtte konstant tørke med den

Så var det en gang vi skulle fly og assistere et company fly som hadde hatt en hjulkollaps under landing, og da vi skulle ta ut hjulene på vårt fly før landing så manglet vi et grønt lys, var jo et lite sekund med noen tanker som for gjennom hodet før vi fikk bekfreftet at det var en lyspære som var utbrent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...