Gå til innhold

Agressor Sqadron VA


Sten Arne Bryde

Anbefalte innlegg

Hei folkens [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

jeg har lekt litt med en tanke å starte opp en "agressor sqd VA". ideen er å stille opp når for ex luftforsvaret VA har øvelser eller liknende å være en motstander for dem,på samme måte som 336 skvadron drev endel med, og som de har på Red flag, og top gun i usa.

Kravene til flygere må blant være

1- mestre flere jagerfly typer, og taktikker.

2- godt trent i instumentflyving

3- godt trent i taktisk flyving

4- evne til å omprovisere og ikke være redd for å gjøre hva som trenges til å "banke dritten ut av" den de flyr mot

5- være nådeløse og ikke redd for å fly på grensen av hva som er mulig å få finden skutt ned.

6-være proff og kunne trekke seg ut av kampen når det er nødvendig.

det er sikkert flere evner som er kjekke å ha. men i allefall hvis noen har noen ideer om dette, svar på denne tråden eller send meg en mail på

sten.arne@sensewave.com

 

med vennlig hilsen

Sten "Kosh" Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett ingen dårlig ide

Når det gjelder egenskapene du krever av pilotene , er de vel omtrent de samme som kreves av de som er utsjekket på "fighters" i VNoAF - eller ?

Du kan jo pønske på hva som er en "vinn" situasjon i dogfight. Dersom TCAS-alert en en "vinn" situasjon - vil jo begge pilotene få det ?! (og hvem skjøt ned hvem????)

FAL/TCAT/LION/EAGL 260 [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensen mellom spøk og sarkasme er temmelig hårfin noen ganger..

Personlig synes jeg det er god idè - kanskje helst med noe annet enn MSFS (f.eks. Falcon 4.0 el.l.). IL Sturmovik 2 har vel heller ikke kommet ut enda, det vil innby til å skape seriøse grupper.

 

Mvh

 

Håvard

[ 10-10-2001: Endret av: Håvard Lund ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

vel "kravene" var vel litt mer ment som en spøk en det jeg gav utrykk for, men det er klart en godt høyrehånd til stikka (ikke tenk pervo.. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]er en klar fordel. det var en her som indikerte at det var bedre med Flacon 4.0. der vet jeg ikke om jeg er helt enig, det var igrunn planen å være en aggressor for hovedsaklig Luftforsvaret VA. jeg tenker da ikke å ødelegge for dem,men å være en "fiende" for de som er på oppdrag. pr i dag flyr dem jo uten noe reel trussel. de flyr jo med jagereskorte å det hele, så hvorfor ikke ha noen som kan sette dem litt på prøve ?

det går jo an å høre om Luftforsvaret VA vil være med på det,men at vi setter opp egene flyvere som ikke nødvenigvis har utskjekk fra luftforsvaret VA til å fly for ex Su-27 og Mig 29. eller andre jagere for den sakens skyld,at vi er en egen skvadron med egen ledelse (og egene regler).

Sten "Kosh" Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Sten

Synes du skal jobbe videre med ideen , den er god og kan utvikles videre - snakk med Andreas (Skotner). Problemet med Falcon 4 , Janes F 18 osv er at de finnes i begrenset antall - og er tildels svært kompliserte i bruk.

Iflg Andreas finnes det en interesant modul i FS 2002 som kan benyttes. Når FS 2002 kommer ut i miljøet - kan vi etterhvert gå over til å bruke denne ? [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei eirik [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

jeg likte ideen jeg oxo, jeg er enig at det ville vært best med FS varianten, det er flere muligheter, og vi kan simulere angrep liksom det blir gjort i virkligheten. jeg hadde egentlig tenkt å gjøre administrasjon veldig enkelt, ikke noe fancy greier til å begynne med i allefall.

det behøver ikke å være vanskeligere en at en er noen folk som er samles, eller har en mailing liste eller liknende, som vi kan avtale før ett treff på nett, noe i den duren slik at vi kan avtale oppmøte tid og sted. eventuelt tilpasse det til når Luftforsvaret VA eller den vi skal være motstander til skal på oppdrag. det er klart hvis det er en gluping som kan det med å lage hjemmesider hadde det vært artig med en. det er vel kanskje oxo en fordel om vi er sånn noenlunde enig i taktikk og hvem som skal fly hva. ellers har jeg egentlig tenkt ha alle flyvere i skvadronen til å ha lik stemme,altså ikke noe typisk hirarki oppbygning slik som er vanlig. eventuelt at det er en leder og en NK (vel det er jo litt hirarki aktig),men allikavel, det kan en bli enig om.

ett forbehold er naturligvis at ingen i skvadronen forteller "motstander" om eller når vi dukker opp,hva slags taktikk vi kommer til å bruke eller hva slags fly vi bruker.de skal være minst mulig forbredt, slik det ville ha vært i virkligheten

jeg har ikke tenkt ut noe navn eller noe slikt ennå, det kan en oxo bli enig så jeg er åpen for forslag.

hvis noen har noen ideer eller kunne tenke seg å være med send meg en mail på

sten.arne@sensewave.com

vennlig hilsen

Sten "Kosh" Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at det er meg som er litt treg, men hva er liksom vitsen med et virtuellt luftforsvar og et VA som skal være motstander uten våpen? Blir ikke det litt kjedelig i lengden? Minner om når vi lekte cowboy og indianer i min barndom - " pang du er død...NEI, det er jeg ikke du bomma.." [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

nei da det er ikke du som er treg [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]. det er slik det simuleres kamp i virkligheten, men det er klart finnes det en metode som en kan fyre av i fs2000/2002 er hadde det vært det beste,men såvitt jeg vet er dette en funksjon som ikke er i fs 2000,. det er vel egentlig ikke planen at en skal bruke B.V.R våpen som Amraam og slikt,men komme tett innpå med Sidewinder (eller liknende) og kanoner. Luftforsvaret VA bruker Fs 2000/2002 så da må Aggresor gjøre det samme, ellers forsvinner litt av pointet eller hva ?

riktig god helg folkens, I'm off to do some spotting on OSL. (hvis noen ser en liten svart Nissan Almera der langs med 01R/19L, så er det bare å komme bort å si hei [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Sten "Kosh" Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel det er noe i den retning, men kanskje litt mer seriøst, en "kill call" i virkligheten er sånn omtrent slik

"ecko-golf 01, fox 2 kill, f-16 left hand turn 15000 ft". motstander må da trekke seg ut av kampen og enten returnere til basen eller fly til ett møteområde å vente til neste "omgang".

en "all planes in fight destroyd from nuklear bomb" call, vil ikke bli tatt veldig seriøst [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Best regards

Sten "Kosh" Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm vel, i Falcon 4.0 er ALT mulig [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Har aldri prøvd A-bomben selv, har ikke interesse av å bruke slike "supervåpen" i hva som tross alt er en veldig realistisk flightsim (og med dette understreker jeg hvor snerpete jeg er m.h.t. mitt tidligere utsagn om humor)

Mvh

 

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

det er jeg enig at vi må ha noen regler for det, jeg ville foreslå at det kun skal brukes simulerte våpen, og da IKKE BWR type, altså kun AIM-9 (eller tilsvarende) og kanoner.samt at gyldig kill er å ligge bak motstander i skyte posisjon i min 5-7 sek, for så å kalle Kill på radioen. dette for å ungå "bang bang du er død" sener som ikke er morsomme i det hele tatt, samt at de pilotene som blir skutt ned må trekke seg fra området til ett samlingssted, evt tilbake til sin egen base.

jeg er samtidig litt opptatt av at de fra VRNOAF som er på øvelse/oppdrag IKKE skal vite at vi kommer, det er greit at en person vet det. og det er den vi avtaler med,men det bør komme minst mulig ut til pilotene intill vi er der, eller AWACS tar oss på radaren (evt simulert radar).

vet ikke om dere er enige

send meg gjerne en mail på

sten.arne@sensewave.com

for kommentarer eller svar på denne tråden

Best Regards

Sten "Kosh" Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...