Gå til innhold

Lufthansa med brann i begge motorene...


Aslak Iversen

Anbefalte innlegg

Ja denne var ganske heftig, tror nok dette er noe vi får høre

mer om i media i kveld - i motsatt fall blir jeg ganske overrasket.

 

En av dem som blir intervjuet i Dagbladet-reportasjen, har jo bl.a.

fartstid i SAS (dog ikke som flyvende personell) men allikevel har

han flydd såpass mye; så inntrykkene hans er ganske interessante å lese -

sammenlignet med paniske og nogenlunde ville kommentarer fra pax

som man ikke kan stole særlig mye på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hendelsen verserer ikke uventet på andre fora, bl a PPRuNe . En del teorier er lansert, og et innlegg er fra en norsk passasjer som forteller om den skremmende opplevelsen, og etterlyser profesjonelle kommentarer. Han kan kanskje gi sin versjon på norsk i dette forumet? Hvis noen ønsker flere detaljer, oppfordrer han til å ta kontakt på epostadressen [staale.at.allerinternett dot no].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I don't get it...

Ikke jeg eller' date=' hvordan kan ett lyn sette to motorer i brann, og rive av en bit på stabilisatoren?[/quote']

 

OK, det var hva Andreas sa om registreringen jeg ikke helt forstod... ;)

 

Vi hadde en A319 fra Roma til Berlin som fikk seg et skikkelig kilevink, og hele elevatoren på høyre side måtte skiftes ut. Moder natur har store krefter i sving...

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har fått noen meldinger på at det kan være noen som er interessert i å høre mer om det som inntraff fra Sofia - Frankfurt.

Jeg var passasjer på flyet. Jeg kan bekrefte det mange "kicker" på at det selvfølgelig er skrevet fra et journalistisk ståsted og han var klart ute etter å skape sensasjon.

Derimot er essensen i det som er skrevet riktig. Må derimot korrigere to ting. Det ene er at det aldri var brann i motorene. Noen så derimot et "burst" av flammer i en kort periode. Om det var rett etter lynnedslaget vet jeg ikke...

Det andre er at det ikke var en flyvertinne som sa "lucky you" men en ansatt hos Swiss Air som "tok vare" på oss i etterkant.

 

Kort fortalt:

Etter take-off tok det ca. 5 - 10 min før et voldsomt smell vekket oss alle. Det er sikkert likt med alle lynnedslag men det oppleves selvfølgelig enormt i 12 000 feet. Umiddelbart etterpå kommer en voldsom risting og vi mister litt høyde. Denne ristingen er selvfølgelig ikke vanlig turbulens. Hele flykroppen ristet ganske frenetisk og sett innenfra så det ut til at hattehyllene skulle falle ned. Motorlyden hørtes også ganske uvanlig høy og ujevn ut. Dette varer i ca. 5 minutter før det igjen forsvinner like brått som det kom. Etter forklaring fra kapteinen stopper denne pga. at biten som ble slått løs (ref. bildene) løsner. Passasjerene får imidlertid ingen informasjon om hva som har skjedd eller om alt er under kontroll. Det er derfor 15 ganske forferdelige minutter før vi er på bakken etter ristingen. Når ristingen påstod var det ganske paniske tilstander. Ingen som reiste seg men folk skrek, ba til Gud, noen skrudde på mobilen for å ringe hjem. To flyvertinner sitter også og gråter og holde rundt hverandre.

Etter dette vil jeg si at vi har under normale omstendigheter en vanlig landing. Problemet var jo at i alle fall jeg ikke visste om vi hadde motorkraft nok til å gjennomføre en normal landing.

Det at Lufthansa etter min mening prøver å "glatte" over tingene gjør meg litt forbannet. Bla. sier de at dette trenes på hele tiden og at alt var under kontroll. I samtale med kapteinen etterpå innrømte han at han var redd fordi det var ingen av instrumentene som viste at noe var feil. Han fikk derfor ingen indikasjon på hva som førte til ristingen eller hvorfor den sluttet. Han visste ikke dette før han så skadene. At Lufthansa også sier at dette trenes på jevnlig ble også avkreftet av kapteinen da han sa at dette kunne man ikke trene på i en simulator pga. kraften og ødeleggelsene.

Så... alvorlig eller ikke. Jeg har jo sett bildene (som jeg kan verifisere er de korrekte bildene fordi vi fikk se de samme på mobilen til kapteinen), og hadde det vært et normalt lynnedslag uten ristingen etterpå så hadde nok alt vært annerledes. Man får tid til å tenke ganske mye på de 5 minuttene for å si det sånn. Jeg sliter derfor ikke med selve flygingen og omstendigheten rundt det. Det jeg sliter med er flashbacks av de tilstandene som var ombord spesielt i de 5 minuttene og selvfølgelig de tankene jeg fikk ifht. min familie. Det er tødt å ta inn over seg før man er i en sånn situasjon tror jeg...

Så det er kort fortalt min historie. Hvis det er noen som lurer på noe så er det bare å ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også et par spørsmål som jeg kanskje kan få svar på:

1. Hva kunne skjedd om den delen som skapte ristingen ikke hadde falt av? Det må ha vært sinnsykt vanskelig å styre maskinen med slik risting... Hvor lenge kunne vi fortsatt uten at det gikk utover andre deler av flyet?

2. Hvor alvorlig var det fra en eksperts ståsted etter å ha sett bildene? Prøver Lufthansa å unngå dårlig lys eller er det bare jeg som ikke kan se ting klart og er litt paranoid? :blush:

3. Hvor viktig var delen som falt av og hvor vanskelig er det å fly uten?

4. Hvorfor er ikke dette mer omtalt enn det det er? (Kanskje gir svaret deg ut i fra de øvrige spørsmålene...)

 

Vel.... bare litt hjelp til min rekonvalens.... :crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nâ er jeg ikke akkurat ekspert heller, men kan pröve â svare

 

1.Det hadde vel ikke skjedd sâ mye, men at det blir vanskelig â styre med ristingen sier kansje seg selv med mindre autopiloten var pâ.

 

2.Dette kunne vaert ekstremt avorlig hvis delen var ved hydraulikken, for da ville ikke pilotene kunne ha styrt flyet pâ den "vanlige" mâten og mâtte ha brukt motorkraft for â svinge. Men nâ har et fly gjort dette för etter â ha blitt truffet av en missil over Bagdad i 2003 og de landet trygt en stund etterpâ. Men her er det ogsâ Lufthansa som ikke vil havne i dârlig lys.

 

3.Det kan jeg ikke helt svare pâ

 

4.Lufthansa bestikker avisene :whistle:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Hvor viktig var delen som falt av og hvor vanskelig er det å fly uten?

 

Slik jeg har forstått det, brukes elevator Tab'n (delen som falt av) kun som

mekanisk backup dersom man mister all hydraulik. Sikkert derfor kapteinen

ikke fikk noen feilmeldinger på hydraulikken da den jo var uskadet.. .

 

Altså ingen praktisk betydning (bortsett fra hodebry) for pilotene.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer som en balanse tab i normale forhold. Ved hydraulic failure virker den som en servo-tab, hvor flight control inputs vil bevege tab'en, og det medfører igjen at elevatoren beveger seg på grunn av momentet den har... vektstangprinsipp.

 

Jeg tviler på at de merket noen som helst forskjell mtp på evnen til å kontollere maskinen, og visste nok fint lite eller ingenting om skaden før de hadde landet og gikk ut for å kikke.

 

Slike hendelser oppleves svært dramatisk for passasjerene, ettersom det sier "BANG", rister fælt, er veldig uvanlig sammenlignet med hvordan daglige flyvninger foreløper. Maskinen er faktisk konstruert for å tåle en slik smell, og det finnes nok av redundancy (i mangel av et godt norsk ord). Jeg tviler på at Lufthansa prøver å dekke over noe av det, eller at de ikke er ærlige med opplysningene de gir. Jeg har vondt for å se hvordan passasjerer og besetning har vært i noen fare, bare med tanke på bildene og beskrivelsene. Ingenting tilsier at maskinen ble "nedgradert" mtp flydyktighet.

 

Jeg har selv opplevd lynnedslag, dog uten at det medførte skader på flyet, og det oppleves bare som om man ser rett inn i en blitz... Man blir totalt blendet et sekund, og så ser man rosa i to-tre sekunder før synet kommer tilbake som normalt. Etter 10 sekunder var det som at ingenting hadde skjedd... lysglimtet hang bittelitt igjen, nesten som når man kjører bil i mørket og har akkurat passert en motkjørende bil (=>ikke 100% nattesyn). For vår del skjedde det akkurat da vi kom på ILS'en til Glasgow, og det hadde ingen operativ betydning. Vi fortsatte approachen og landet normalt.

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

Nå føler jeg at jeg har fått en forklaring på både hva som skjedde, og hva som kunne skjedd. Ikke at det er så viktig for alle, men det føles godt for meg.

Da er det ute av verden.

Jeg tror heller ikke det var det verste. Alt hadde vært mer normalt om det kun hadde vært "vanlig" lynnedslag. Det som var verst var de 5 minuttene med risting før delen løsnet. Da rekker man å tenke ganske så mye. Det er de tankene jeg sliter litt med og ikke helt greier å føle på eller gi slipp på.

Vi får heldigvis en krisepsykiater skaffet av jobben for å komme og prate med oss (som jeg tviler på er anskaffet av Lufthansa...).

Vel, vel... takk for alle GODE svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det jeg kan lese av innleggene kan denne ristingen i flyet være forårsaket av "kompressor stall" men at det skulle skje på begge motorer samtidig er jo litt av et sammentreff. Kompressorstall fremkommer når den komprimerte lufta i første og andre trinnet (N1 og N2) i motoren blir turbulent dvs luftstrømmen over kompressorbladene blir forstyrret av en eller annen årsak og eksostemp stiger raskt og det kan se ut som motoren "brenner" i nozzle seksjonen, samtidig som det oppstår tildels voldsomme viberasjoner. Throttle back og hvis motoren slokner foretar man en restart og som regel går motoren greit igjen hvis det ikke oppsto skader på kompressor og turbin blader. Birdstrike er en av årsakene til at det oppstår kompressorstall. Opplevde det under avgang fra Paris med Air France (B737-400) og vi måtte returnere på en motor til Orly men alt gikk greit.

Hvis det hadde vært virkelig brann i begge motorer tror jeg ikke det hadde gått så bra som det gikk denne gangen. Det skal bli greit å se rapporten hvis den blir offentlig gjort og det er jo ikke bestandig.

 

MVH

Lasse Haughom

443

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...