Gå til innhold

Norwegian kjøper 11 Airbus A320


Anders Raaum

Anbefalte innlegg

Da er det endelig bekreftet. Norwegian Air Shuttle ASA har bestilt 11 nye fly av typen Airbus A320 fra den franske produsenten Airbus. Dette er kostnadseffektive fly som er i teknologisk front og vesentlig mer miljøvennlig enn dagens flyflåte, og som samsvarer med profilen vi ønsker å bygge opp sammen med de nye 737-800 flyene.

Airbus flyene har en reduksjon i brennstofforbruket opp til 33 % og reduksjon i NOx opp til 43 % i forhold til de eldste flyene som i dag brukes i Norwegians flyflåte.

- De nye Airbus flyene vil styrke Norwegians konkurranseposisjon i det norske, nordiske og europeiske flymarkedet ytterligere sammen med vår Boeing fly. Samtidig er dette fly som er betydelig mer miljøvennlige enn de vi bruker i dag. Disse flyene vil redusere Norwegians utslipp av CO2 og de skaper vesentlig lavere støy enn andre fly, samtidig som vi sparer kostnader til drivstoff, sier Bjørn Kjos, adm. direktør i Norwegian Air Shuttle ASA.

- Anskaffelsen åpner igjen nye muligheter for oss, og vi kan på nytt se på nye, interessante ruter, sier Kjos, som legger til at kjøpet gir større fleksibilitet ved utfasing av gamle fly og tilpasninger til markedsutviklingen.

De 11 flyene vil bli levert over en 4-årsperiode fra 2010 til 2014, med ca. 2-3 fly i året. Selskapet har foretatt en sikring av kursforholdet mellom norske kroner og Euro i forbindelse med en større del av kjøpet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette hadde vært sagt for to uker siden har jeg rett og slett ikke trodd på det.

 

Med en bestilling på 42 Boeing 737-800 på den nette sum på over $ 3,1 billioner lurer jeg på hvor de får alle pengene fra? Jeg kan aldri se for meg at Norwegian velger å ta i bruk Airbus, de og Boeing er ment to be! :grin:

 

Tørr jeg forøvrig spørre om kilder til denne uttalelsen? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg A320 er grusomt å være passasjer på. Tørr luft og LCD-skjermer som spretter opp og ned mens de viser "safety on board" :P

Dette er jo ikke bare opp til flytypen da' date=' men også flyselskapets ønsker.

B737NG kan også ha "sprettopp-skjermer" [/quote']

Har aldri sett at skjermene på en 737 går berserk før men ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først:

beklager at jeg tar opp en urgammel tråd :o

 

Jo

Jeg har idag begynt (og snart ferdig) å painte NAX' farger på en PA A319 (reg. LN-NPD) (mangler bare noen små fix)

 

Jeg painter den uten abel el på halen og jeg er snart ferdig (mangler å få testa fix'en (å evt fixe mer) før jeg legger den ut i Screenshotforumet for litt Kommentarer og Kritikk :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...