Gå til innhold

Lys på fly


Jan-R. Storelvmo

Anbefalte innlegg

Hei!

Har noen spørsmål angående diverse lys på flyene jeg alltid har lurt på.

1) Hva er strobe, beacon og taxi lights? Noen som kan forklare hva hensikten er?

2) Så har jeg et spørsmål angående vfr flygning. La oss si at jeg flyr VFR fra Bardufoss lufthavn til Finnsnes via Sørreisa. Når jeg kommer til Finnsnes ønsker jeg å snu og returnere til Bardufoss for landing eller fortsette til et annet sted, la oss si Dyrøy. Det jeg da lurer på er hva jeg da skal si til atc?

3) Er det noen som vet hvem jeg må kontakte for å få en omvisning i et kontrolltårn?

4) Noen som vet om steder på internett hvor jeg kan lære mer om flykommunikasjon, da spesielt om VFR flygning og hva man skal si i nødsituasjoner?

5) Jeg var å fløy med Bardufoss flyklubb for noen uker siden. Vi fløy VFR og da vi skulle lande, fløy vi ikke vanlig "traffic pattern" med tok bare en "staight in" approach. Vi landet på rwy 10. Fikk ikke med meg hva flygeren sa til tårnet da, så det jeg lurer på er hva man skal si da?

6) På enkelte propellfly slik som Cessna 182 har man ved throttle og mixture en blå stang som styrer turtall. Altså prop advance. Hva skjer når man drar den ut. Vrir man da propellbladene slik at det blir større motstand og turtallet minker eller roer man bare ned turtallet på motoren uten å lage motstand?

7) I Cessna 172'en i FLY! er den en hendel man kan dra ut som heter "alt static air". Merker når jeg drar den ut at høydemåleren forandrer seg. Hvilken funksjon har denne?

 

Det var alt, ha en riktig fin helg alle sammen!

 

Mvh

Jan-Reidar Storelvmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jan-R. Storelvmo:

Hei!

Har noen spørsmål angående diverse lys på flyene jeg alltid har lurt på.

1) Hva er strobe, beacon og taxi lights? Noen som kan forklare hva hensikten er?

2) Så har jeg et spørsmål angående vfr flygning. La oss si at jeg flyr VFR fra Bardufoss lufthavn til Finnsnes via Sørreisa. Når jeg kommer til Finnsnes ønsker jeg å snu og returnere til Bardufoss for landing eller fortsette til et annet sted, la oss si Dyrøy. Det jeg da lurer på er hva jeg da skal si til atc?

3) Er det noen som vet hvem jeg må kontakte for å få en omvisning i et kontrolltårn?

4) Noen som vet om steder på internett hvor jeg kan lære mer om flykommunikasjon, da spesielt om VFR flygning og hva man skal si i nødsituasjoner?

5) Jeg var å fløy med Bardufoss flyklubb for noen uker siden. Vi fløy VFR og da vi skulle lande, fløy vi ikke vanlig "traffic pattern" med tok bare en "staight in" approach. Vi landet på rwy 10. Fikk ikke med meg hva flygeren sa til tårnet da, så det jeg lurer på er hva man skal si da?

6) På enkelte propellfly slik som Cessna 182 har man ved throttle og mixture en blå stang som styrer turtall. Altså prop advance. Hva skjer når man drar den ut. Vrir man da propellbladene slik at det blir større motstand og turtallet minker eller roer man bare ned turtallet på motoren uten å lage motstand?

7) I Cessna 172'en i FLY! er den en hendel man kan dra ut som heter "alt static air". Merker når jeg drar den ut at høydemåleren forandrer seg. Hvilken funksjon har denne?

 

Det var alt, ha en riktig fin helg alle sammen!

 

Mvh

Jan-Reidar Storelvmo

Heisann, strobe light er er "blinklys" ytterst på vingen som blinker med kraftige blink med jevne intervaller, omtrent som en blitz på et fotoapparat. Disse lysene er for at andre flygere lettere skal kunne se deg. Desverre er det ikke alle flymaskiner som har strobe lights, og det er et savn må jeg si. LYsene slåes normalt på rett før avgang og slukkes idet flyet lander eller rett etter landing.

Beacon lights er røde varsellys. På småfly er det normalt et varsellys som sitter på toppen av halefinnen. Dette lyset har til hensikt å varsle at motoren er iferd med å starte eller at den allerede er igang, dvs at lyset holdes påslått så lenge motoren går, dvs forhåpentligvis under hele flygingen [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Taxi lights er nesten som landingslys bare litt svakere, og brukes som navnet sier, nettopp under taxi for å ikke unødig blende eller forstyrre andre fly som lander eller tar av.

2. Du basre forteller atc med enkle ord hva du vil gjøre, la oss si at du er nesten på finnsnes og møter dårlig vær, du ønsker å snu og returnere til bardufoss, da er følgende radiofrasologi grei nok "Lima Lima Golf are returning til bardufoss for landing due to bad weather ahead".

3. Ring til nærmeste tårn og spør.

5. Antagelig fikk dere klarering for en straigt in approach, dersom flygeleder klarerer dere til et punkt rett utenfor banen som ville være naturlig for en normalt traffic pattern så sier du noe sånt som "Lima Lima Golf request straight in approach is possible".

6. Det blå håndtaket er til å justere propell turtallet ja, og finnes på fly med constant speed propeller. Motorpådraget reguleres fortsatt med throttle mens turtallet justeres med den blå spaken, det er da propellen som endrer vinkel slik at turtallet synker, dette styres av en guvernør og oljetrykk. Dersom flyet nå går inn i et stup vil jo egentlig turtallet øke igjen, men guvernøren merker dette og vil ytterligere øke vridningen på propellen slik at turtallet holdes.

7. Denne spaken er for å endre ifra det vanlige statiske trykk inntaket ute på flyet, til et inntak i cockpit. Brukes dersom det statiske inntaket ute på flyet er tett, f.eks frosset til av ising. Statisk trykk er noe vi trenger til endel av flyets instrumenter.

Håper dette ga deg noen svar, og ikke bare enda flere spm. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

 

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har svar på noen av spørsmålene dine:

1. Både strobe, beacon og taxi light er lys som skal gjøre flyet mer iøyefallende. Dette for å hindre kollisjon...

2. Dersom du har kommet til Finnsnes og ønsker å returnere, så kan du jo f.eks si: "<callsign> Finnsnes 2500ft, request inbound again for touch and go"

Skal du videre til Dyrøy, og vil være i G luftrom (ukontrollert), så kan du si "<callsign> Finnsnes 2500ft, leaving your frequency"

Det er sjeldent noe fasitsvar på radiokommunikasjon. Har du problemer så kan du snakke norsk.

3. Dersom du vil opp i tårnet på Bardufoss kan du ringe til dem. Tror telefonnummeret er 77820252. Ring til 180 for å være sikker.

5. Dere kom nok i fra Sørreisa når dere hadde straight in app. Det er jo ikke nødvendig å fly pattern når dere kommer rett inn mot rullebanen. Det er jo bare tidsfordriv. Dersom dere tok en touch and go derimot, så ville dere ha flydd pattern inn til rwy 10 igjen. Dersom dere rapporterte at dere var på Sørreisa, og ønsket å komme inn og lande, så ville tårnet ha sagt at dere skulle etablere dere på finalen til rwy 10. Hadde dere kommet inn et annet sted, så ville de ha sagt at dere skulle entre downvind eller base til 10. Det som ble sagt var kanskje: "Bardufoss tower; <callsign> Sørreisa 2000ft, inbound for full stop." "<callsign>, tower, join final rwy 10." "Join final 10 <callsign>"

Igjen; avhengig av situasjon. Om det var combined service mellom TWR/APP osv.

7. Alternate static air er forbundet med høydemåleren. Høydemåleren måler nemlig det statiske trykket rundt flyet gjennom et lite hull i flykroppen, i pitotrøret eller et annet sted. Dersom dette hullet skulle bli tettet igjen har vi et problem. For da vil man jo ikke kunne si hvor høyt man er. Høydemåleren vil jo stoppe på den høyden den ble tettet igjen. Da har vi aternate static air som tar det trykket som er inne i cockpiten i steden, og virker som en backup. Ettersom trykket inne i cockpiten er lite grann forskjellig fra trykket utenfor (ikke mye i det hele tatt), så vil man få en liten endring i høydemåleren skulle man koble alt. static air inn mens hoved static air intaket fremdeles virker. Dersom du er ute og fly, og du ser at høydemåleren har låst seg, er det mest sannsynlig at noe har tettet igjen det statiske trykkrøret. Dersom du kobler inn alt. static air, men ingenting hender, kan du knuse glasset i høydemåleren. Da skal den virke igjen.

Håper det kom noe ut av det.

Ha en god dag?

Eivind

Spirit 87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Eivind Tollerød Fosse:

Har svar på noen av spørsmålene dine:

1. Både strobe, beacon og taxi light er lys som skal gjøre flyet mer iøyefallende. Dette for å hindre kollisjon...

2. Dersom du har kommet til Finnsnes og ønsker å returnere, så kan du jo f.eks si: "<callsign> Finnsnes 2500ft, request inbound again for touch and go"

Skal du videre til Dyrøy, og vil være i G luftrom (ukontrollert), så kan du si "<callsign> Finnsnes 2500ft, leaving your frequency"

Det er sjeldent noe fasitsvar på radiokommunikasjon. Har du problemer så kan du snakke norsk.

3. Dersom du vil opp i tårnet på Bardufoss kan du ringe til dem. Tror telefonnummeret er 77820252. Ring til 180 for å være sikker.

5. Dere kom nok i fra Sørreisa når dere hadde straight in app. Det er jo ikke nødvendig å fly pattern når dere kommer rett inn mot rullebanen. Det er jo bare tidsfordriv. Dersom dere tok en touch and go derimot, så ville dere ha flydd pattern inn til rwy 10 igjen. Dersom dere rapporterte at dere var på Sørreisa, og ønsket å komme inn og lande, så ville tårnet ha sagt at dere skulle etablere dere på finalen til rwy 10. Hadde dere kommet inn et annet sted, så ville de ha sagt at dere skulle entre downvind eller base til 10. Det som ble sagt var kanskje: "Bardufoss tower; <callsign> Sørreisa 2000ft, inbound for full stop." "<callsign>, tower, join final rwy 10." "Join final 10 <callsign>"

Igjen; avhengig av situasjon. Om det var combined service mellom TWR/APP osv.

7. Alternate static air er forbundet med høydemåleren. Høydemåleren måler nemlig det statiske trykket rundt flyet gjennom et lite hull i flykroppen, i pitotrøret eller et annet sted. Dersom dette hullet skulle bli tettet igjen har vi et problem. For da vil man jo ikke kunne si hvor høyt man er. Høydemåleren vil jo stoppe på den høyden den ble tettet igjen. Da har vi aternate static air som tar det trykket som er inne i cockpiten i steden, og virker som en backup. Ettersom trykket inne i cockpiten er lite grann forskjellig fra trykket utenfor (ikke mye i det hele tatt), så vil man få en liten endring i høydemåleren skulle man koble alt. static air inn mens hoved static air intaket fremdeles virker. Dersom du er ute og fly, og du ser at høydemåleren har låst seg, er det mest sannsynlig at noe har tettet igjen det statiske trykkrøret. Dersom du kobler inn alt. static air, men ingenting hender, kan du knuse glasset i høydemåleren. Da skal den virke igjen.

Håper det kom noe ut av det.

Ha en god dag?

Eivind

Spirit 87

 

Hei!

Har noen spørsmål angående innlegget ditt. Hva betyr egentlig "combined service" mellom tower og approach? Har hørt på atis'en til Bardufoss at de sier dette. Til slutt, går du på nac på Bardufoss? Siden du har Spirit 87?

 

Med hilsen

Jan-Reidar Storelvmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jan-R. Storelvmo:

Har noen spørsmål angående innlegget ditt. Hva betyr egentlig "combined service" mellom tower og approach? Har hørt på atis'en til Bardufoss at de sier dette. Til slutt, går du på nac på Bardufoss? Siden du har Spirit 87?


Comb TWR&APP Freq. 118.8 betyder att både Tower och Approach har sin kommunikation på 118.8 istället för TWR på 118.1 och APP på 118.8.

Jörgen

ex Spirit 74 [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...